Komentáře
článku: České pivo, český slad – předsudky a skutečnost.
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé
Zobrazit komentáře:
podle času
Chápu opovržení pp. Fandy i Sládka CZ. I já jsem příznivcem "velkých" piv z malých pivovarů. Díky své méně masové orientaci nemusí nabízet neutrální pivo (které nikoho z běžných konzumentů neurazí). Tím můžou být, a většinou i jsou, mnohem zajímavější v chuti.
Zpět však k článku. Považuji se za pivaře s jistými znalostmi, ale tyto se většinou týkají výroby samotného piva. Málo se píše o výrobě používaných surovin a o jejich vlivu na chuť a další vlastnosti piva.
Proto jsem rád i za takovýto napůl reklamně psaný příspěvek. Rád bych touto cestou poděkoval Honzovi Kočkovi a dalším nadšencům, např. Marku Kodedovi, kteří mi pomáhají s rozšiřováním znalostí o mém koníčku.
Má prosba je: více článků o sladu, chmelu, kvasinkách, vodě, přídatných látkách a jejich vlastností.
Zpět však k článku. Považuji se za pivaře s jistými znalostmi, ale tyto se většinou týkají výroby samotného piva. Málo se píše o výrobě používaných surovin a o jejich vlivu na chuť a další vlastnosti piva.
Proto jsem rád i za takovýto napůl reklamně psaný příspěvek. Rád bych touto cestou poděkoval Honzovi Kočkovi a dalším nadšencům, např. Marku Kodedovi, kteří mi pomáhají s rozšiřováním znalostí o mém koníčku.
Má prosba je: více článků o sladu, chmelu, kvasinkách, vodě, přídatných látkách a jejich vlastností.
Těší mě, že se najdou čtenáři, kteří si přečtou i článek o sladu, i když diskuse vzniklá na dané téma moc optimistická není. Dovolím si reagovat na některé body z obou příspěvků.
Ad klasické pivo českého typu – je pravda, že ekonomické důvody (zejména) i jiné záležitosti tlačí všechny výrobce k racionalizaci, úsporám, zefektivnění provozu. Proto se upouští od výroby typické pro čas našich dědů. Na druhou stranu se vyvíjí iniciativa za „české pivo“(zatím neoficiální),kde by mělo být stanoveno, jakou cestou a z jakých surovin se vaří „český ležák“. Když se to povedlo mnichům v Belgii – trapistická piva, proč by se to nemohlo povézt u plzeňského typu piva/bohemian lager/českého ležáku (nehodící si škrtněte)?
Ad podléhání reklamě – reklama je nyní i na toaletách v restauracích, metro je polepené celé, při hokeji nevidíte puk kvůli reklamám (zlaté NHL), spam tvoří přes polovinu všech emailů, reklama je prostě všude. Český národ si nechává vsugerovat, co je pro něj nejlepší. S tím se asi moc nenadělá. Na druhou stranu pivař si v hospodě dá raději točené G, než aby zkusil lahvové pivo z malého pivovaru. Točené je točené. V Belgii, ale i v jiných pivně kulturně vyspělých zemích, místní konzument neváhá,a klidně volí malého producenta v lahvi. Myslíte si, že je to tradicí – dojít si pro pivo do džbánku, nebo neznalostí malých pivovarů?
Ad reklama 2 – ona i reklama umí být vtipná –Heineken, Starobrno (hantec). Co byste říkali na malou „noc pivních reklamožroutů“, kde by se udělala přehlídka toho nejvtipnějšího ze světa pivní reklamy?
Ad logo – nejspíš protože nejsem sladař, logo firmy Soufflet mě nijak nevadí, i když chápu, že někdo při jeho spatření může vidět „rudě“ (tak jako by někdo asi nesl nelibě článek o Gambrinusu, spáse českého pivovarnictví:) ). Materiál jsem obdržel ze Svazu, z jejich tiskovky. Přišel mi natolik zajímavý, že z něj vznikl uvedený seriálek. Ještě jednou za něj panu Vaclovi děkuji.
Ad mamuti – asi tím možná zklamu některé z našich čtenářů, ale i já si zajdu koupit pivo jednoho z největších producentů na trhu. Ono u nás v Děčíně ani moc na výběr nemáme.
Ad pivní kultura – tady bych si dovolil oponovat. Za několik posledních let došlo určitě k razantnímu zlepšení – viz Potrefené Husy od Staropramene, dlouhodobá pivní promo akce Svazu pivovarů „České pivo“, kde vysvětlují vše pozitivní o pivu, Dámský pivní klub,a snad v neposlední řadě i náš web:). Odhadoval bych to na 90 až 85 procent konzumentů, kterým je jedno, co pijí, hlavně že je to pivo.
Koukám, že jsem se nějak rozepsal. Snad to bylo i k věci. Pokud by vás to hlouběji zajímalo, klidně pište na můj email.
Hezký večer
Honza Kočka
honza@svetpiva.cz
Ad klasické pivo českého typu – je pravda, že ekonomické důvody (zejména) i jiné záležitosti tlačí všechny výrobce k racionalizaci, úsporám, zefektivnění provozu. Proto se upouští od výroby typické pro čas našich dědů. Na druhou stranu se vyvíjí iniciativa za „české pivo“(zatím neoficiální),kde by mělo být stanoveno, jakou cestou a z jakých surovin se vaří „český ležák“. Když se to povedlo mnichům v Belgii – trapistická piva, proč by se to nemohlo povézt u plzeňského typu piva/bohemian lager/českého ležáku (nehodící si škrtněte)?
Ad podléhání reklamě – reklama je nyní i na toaletách v restauracích, metro je polepené celé, při hokeji nevidíte puk kvůli reklamám (zlaté NHL), spam tvoří přes polovinu všech emailů, reklama je prostě všude. Český národ si nechává vsugerovat, co je pro něj nejlepší. S tím se asi moc nenadělá. Na druhou stranu pivař si v hospodě dá raději točené G, než aby zkusil lahvové pivo z malého pivovaru. Točené je točené. V Belgii, ale i v jiných pivně kulturně vyspělých zemích, místní konzument neváhá,a klidně volí malého producenta v lahvi. Myslíte si, že je to tradicí – dojít si pro pivo do džbánku, nebo neznalostí malých pivovarů?
Ad reklama 2 – ona i reklama umí být vtipná –Heineken, Starobrno (hantec). Co byste říkali na malou „noc pivních reklamožroutů“, kde by se udělala přehlídka toho nejvtipnějšího ze světa pivní reklamy?
Ad logo – nejspíš protože nejsem sladař, logo firmy Soufflet mě nijak nevadí, i když chápu, že někdo při jeho spatření může vidět „rudě“ (tak jako by někdo asi nesl nelibě článek o Gambrinusu, spáse českého pivovarnictví:) ). Materiál jsem obdržel ze Svazu, z jejich tiskovky. Přišel mi natolik zajímavý, že z něj vznikl uvedený seriálek. Ještě jednou za něj panu Vaclovi děkuji.
Ad mamuti – asi tím možná zklamu některé z našich čtenářů, ale i já si zajdu koupit pivo jednoho z největších producentů na trhu. Ono u nás v Děčíně ani moc na výběr nemáme.
Ad pivní kultura – tady bych si dovolil oponovat. Za několik posledních let došlo určitě k razantnímu zlepšení – viz Potrefené Husy od Staropramene, dlouhodobá pivní promo akce Svazu pivovarů „České pivo“, kde vysvětlují vše pozitivní o pivu, Dámský pivní klub,a snad v neposlední řadě i náš web:). Odhadoval bych to na 90 až 85 procent konzumentů, kterým je jedno, co pijí, hlavně že je to pivo.
Koukám, že jsem se nějak rozepsal. Snad to bylo i k věci. Pokud by vás to hlouběji zajímalo, klidně pište na můj email.
Hezký večer
Honza Kočka
honza@svetpiva.cz
Mám zato, že nejen posledná věta ukázala zcela jasně, čí barvy oba pánové hájí. Ono už při pohledu na logo Soufflet na stránkách Světa piva ve mně trošku zatrnulo.
Co se týče klasické metody výroby piva, použití ležáckých tanků není jediný rys tohoto produktu. To by ale bylo na déle.
Nerad, ale musím souhlasit s tím, že jako národ více a více podléháme reklamě (osobně by mně zajímalo proč?!?) a popíjíme čím dál víc nechutnější (zato ale ve velmi vyrovnané kvalitě!!!) výrobky našich "mamutíků".
Doba a lidi ukážou, kdo z koho. Obavy z nejhoršího jsou ovšem zcela na místě.
Co se týče klasické metody výroby piva, použití ležáckých tanků není jediný rys tohoto produktu. To by ale bylo na déle.
Nerad, ale musím souhlasit s tím, že jako národ více a více podléháme reklamě (osobně by mně zajímalo proč?!?) a popíjíme čím dál víc nechutnější (zato ale ve velmi vyrovnané kvalitě!!!) výrobky našich "mamutíků".
Doba a lidi ukážou, kdo z koho. Obavy z nejhoršího jsou ovšem zcela na místě.
Musím říct, že poslední věta ve mě vzbudila dost otázek. Uvědomují si pánové Paulů a Novotný, co je to vůbec klasické pivo českého typu? V kontextu tohoto článku to budí dojem, že to jsou všechna piva v ČR. Ačkoli se mi nehce počítat, kolik procent piv v ČR se vyrábí skutečně klasickou metodou za použití ležáckých tanků, tak bych střelil od oka takových 20%. Z velkých pivovarů nikdo a z malých ne všichni.
Z "pivařů" ví o tom, jaké jsou rozdíly v technologii vaření piva tak jeden ze sta a jeden z tisíce si rozdíl a přínos klasické metody uvědomí.
Trochu mimo kontext s uvedeným článkem, ale na základě jeho poslední věty musím prohlásit, že kultura pití piva v Čechách není žádná. 99% všech konzumentů piva jsou omezení tupci, kteří nevědí, co pijí a pít budou to, co je v televizi, i kdyby to bylo sebeodpornější.
Z "pivařů" ví o tom, jaké jsou rozdíly v technologii vaření piva tak jeden ze sta a jeden z tisíce si rozdíl a přínos klasické metody uvědomí.
Trochu mimo kontext s uvedeným článkem, ale na základě jeho poslední věty musím prohlásit, že kultura pití piva v Čechách není žádná. 99% všech konzumentů piva jsou omezení tupci, kteří nevědí, co pijí a pít budou to, co je v televizi, i kdyby to bylo sebeodpornější.
Vyhledávání
Zdeněk