úvod
homepage

Komentáře

článku: Minipivovary – zkáza českého pivovarnictví?

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé
 Zobrazit všechny komentáře: podle vláken, podle času

Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Václav Vožech, 04.03.2010 16:28) celé vlákno | reagovat
Už jsem svůj názor vyjádřil na jiném serveru, ale doplním.

Ano samouk, či rychlokvaška, může udělat skvělé pivo, ale neumí jej udělat opakovaně, pokud nemá buď patřičnou školu, nebo bohaté zkušenosti. A nelíbí se mi, že v některých (a není jich až tak málo) minipivovarech si tyto zkušenosti metodou pokus-omyl tříbí na nás jako na pokusných králících.

Ano absolvování školy ještě z nikoho neudělá machra. Ale je to první předpoklad pro to, aby znal procesy a věděl co se může stát udělá-li to či ono. Aby věděl a uměl si spočítat změnu výrobního procesu při užití sladů jiné kvality, chmelů jiné alfy, kvasnic různého stáří, .... Je toho mnoho (včetně hygieny a sanitací) o čem by se zde dalo psát.

Přítel po telefonu také není všelék.

Ano vyučený sládek není celý předpoklad pro dobré pivo. Je to i v jeho talentu, v jeho píli, v jeho štěstí a důležitý, velmi důležitý faktor je majitel. Co mu umožní.

Nemyslete si, i ve velkých nadnárodních pivovarech dělají fachmani, vynikající odborníci, ale mají ruce svázané. Ale i oni v rámci svých možností se snaží dělat maximum pro pivo.
pro pana Vožecha (nejde mi reagovat na jeho příspěvek :-( ), (Moro, 04.03.2010 19:16) celé vlákno | reagovat
Pane Vožechu,
- ano,je pravda, že kvalitní pivo je třeba umět uvařit opakovaně.
- ano, je pravda, že omyly nezkušených "sládků" odskáčí konzumenti.
- ano, je pravda, že i v gigantech jsou výborní sládci (sládkové?), co mají svázané ruce.

Rád bych se zeptal - když sládek v gigantu zkur** (pardon - pokazí) várku, vyleje jí nebo mu ona "skvělá technologie" umožní, vyrobit z toho standard, na který jsou konzumenti uvyklí?
Není tato úvaha spíš o tom, že konzument může volit vždy stejný unifikovaný standard NEBO výtvor nadšence s kolísavou jakostí?

Díky moc za odpověď - ať se Vám daří

Moro
Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Honza Kočka, 05.03.2010 13:43) celé vlákno | reagovat
Jenze na to vam staci par vzorecku a trochu praxe. Dat dohromady recepturu je neco jineho, tam je zapotrebi praxe, intuice, nactenost atd...

Ale porad si myslim, ze i clovek, ktery neni teoreticky vzdelan, myslim tim napr. maturitu v oboru, je schopen varit dobra piva. Holt jak jsem psal v clanku, bud mam to stesti,ze jsem takove lidi potkal, nebo smulu, protoze pak tu hlasam neco, co ostatni nemuzou vzit...:)
Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (julek, 06.03.2010 15:54) celé vlákno | reagovat
Pane Vozechu, nikdo Vas nenuti to pivo z minipivovaru pit, proto mi pripada poznamka o pokusnych kralicich trochu mimo.
Re: Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Václav Vožech, 10.03.2010 06:43) celé vlákno | reagovat
To Moro, Julek a pan Kočka:

Za mě vyjádřil odpověd pan Zdeněk Rezka - souhlasím s ním.

Jen pár dovětků.

To Moro: I bez "mašinek" umí zkušený sládek napravit ne příliš povedenou várku, jen musí vědět jak na to. A pokud nelze napravit má pořád ještě 2 možnosti: vyrobit ocet, nebo pivní pálenku. :-)

To Julek: Mám rád ony neunifikované chuti z minipivovarů. Mám-li možnost, rád ochutnám. Ale některé výtvory, které dostanu ve sklenici by dobrý sládek neměl ve svém vlastním zájmu postavit hostovi na stůl. Proč máme být my těmi konzumenty, na nichž se "sládek" učí dělat pivo? Nebo jinak, mám možnost jít k holičce, nebo do učňovského střediska. U holičky předpokládám, že svou práci umí a s výsledkem budu spokojený. U učňů předpokládám, že budou levní, ale ne vždy bude můj účes v pořádku. Ale u pivovaru s nezkušeným sládkem není u vchodu cedulka upozorňující mne, že jdu si dát pivo k nezkušenému nevyučenému člověku.
Re: Re: Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Honza Kočka, 10.03.2010 07:04) celé vlákno | reagovat
Jenze, pokud jsem tedy cetl dobre, Zdenek zminil kladnou i zapornou zkusenost. To by znamenalo, ze se da i bez formalniho vzdelani varit dobre pivo. A pravidelne...

Jinak velky piovar by nepovedenou varku smichal s jinymi, ktere by pred lahvovanim jeste pro jistotu smichal s dalsimi...u minipivovaru, kdyz vam sladovna priveze, rekneme "jiny"(kazdy at si doplni sam) slad, muzete byt pivovarsky buh a stejne pivo neuvarite...
Re: Re: Re: Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Václav Vožech, 10.03.2010 07:35) celé vlákno | reagovat
Vím, velké pivovary to takto zpravidla dělají, malý nemá tolik možností jak míchat várky (jen omezeně). Ale ona otázka od Mora zněla vyloženě nepovedená várka. To by si ani ve velkém pivovaru nedovolili řezat.

Se slady je problém, ale naštěstí (v případě plzeňského sladu) je více možností odkud si slad brát a nikdo vás nenutí brát od dodavatele, který vám dodá "zbytky vymetené z humen".

Ještě 2 otázky. Pane Kočko, zdá se mi, že vyloženě hájíte nevyučené sládky, případně rychlokvašky. Nemáte náhodou něco společného s těmi kurzy, jimiž se někteří sládkové ohání coby výučním listem?
Máte v Kocourovi ještě Nikol Krmenčíkovou, nebo kdo vám pravidelně vaří pivo? Vyučený sládek, nebo absolvent kurzu, nebo někdo jiný?
Děkuji a přeji mnoho úspěchů.
Re: Re: Re: Re: Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Honza Kočka, 10.03.2010 07:44) celé vlákno | reagovat
Kurzy jsem inicioval, propaguju je, za chvili bude clanek o sedmem behu:)

Duvod, proc hajim ty, kteri maji o vareni piva eminentni zajem je jednoduchy - potkal jsem a znam spoustu lidi, kterym pivo ucarovalo a delaji vse mozne, aby si rozsirili sve pivni obzory. Homebrewingem pocinaje, Podskalskou dalkove konce, v zahranici i specializovanymi kurzy, ktere by u nas zatim nenasly naplneni zajemci. A vim, protoze jsem ochutnal jejich varky, ze umi uvarit, a to OPAKOVANE, dobra piva.

Co se tyce Kocoura, mame nyni mistniho cloveka, bez formalniho pivovarskeho vzdelani. A jeste jednoho, ktery ma na starosti kvasnice a provoz. Nikol vloni varila cca trikrat, studijni povinnosti. Prubezne nam vypomaha Pivo Praha a ted jsme meli na 4 mesice americkeho sladka s 15ti letou zkusenosti...
Re: Re: Re: Re: Re: Re:, (Jan Kocián - pivní snob, 13.03.2010 02:35) celé vlákno | reagovat
Ten americkej sládek pomáhal i s přípravou "Amerického ležáku"???

Výborný pivečko! Měl jsem ho teď v pátek U Prince - v Kulovym Blesku už ve středu. V Kulovym Blesku bylo znatelně lepší než U Prince.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:, (Honza Kočka, 13.03.2010 03:14) celé vlákno | reagovat
Ne, toto pivo "navrhl" Honza Suran v zari lonskeho roku pred prijezdem Cullena...
To nejde vydržet - je to na kočku..., (zdeněk, 17.03.2010 07:28) celé vlákno | reagovat
Vážení pánové ano.Ten sládek v "Kocourovi" je opravdu místní jednička.Dobře cvičení opičák, bez jakýchkoliv znalostí.Nerad to říkám, ale je to právě ten člověk, kteří zas varnou nemají co dělat.Který o tom co dělá neví více něž to minimum co mu někdo řekl.Ani více nikdy vědět nebude.Pár dobře volených otázek mě řeklo ihned vše.A pane Vožech, na těchto stránkách nemají znalosti, schopnost vzdělávání a solidnost vůbec co dělat.Tak se ani nestažte na toto téma s létajícím pivovarníkem (H.Kočka=steward)vést nějaký dialog.
Re: To nejde vydržet - je to na kočku..., (Honza Kočka, 17.03.2010 08:58) celé vlákno | reagovat
Mily Zdenku, Tve rado by chytre komentare zacly u anonce sedmeho behu kurzu vareni piva pro verejnost. Tudiz se dovolim zeptat,kdyz tu ostatnim radis se nepidit po schopnosti vzdelavani a solidnosti - kurz vareni piva pro verejnost vedou ing. Oldrich Koza, ktery v Podskalske vyucuje technologii vareni piva a ing. JAn Suran, spolumajitel firmy Pivo Praha - Pivovarsky dum a pivovarsky klub. Ja to je vymyslel a dal dohromady...

jsou podle Tebe tito dva panove zarukou znalosti, schopnosti vzdelavat a solidnosti? Pokud ne, pak by asi meli rovnou zavrit celou Podskalskou, kdyz tak vyucuji nekompetentni lide. A Pivo Praha by asi pak nemela radit nejen homebrewarum, ale ani pivovarum. Nebo jsi to myslel jinak?
Re: Re: To nejde vydržet - je to na kočku..., (zdeněk, 17.03.2010 11:36) celé vlákno | reagovat
Koukám,že jsi to opravdu nepochopil.Já JAKÉKOLIV vzdělávání podporuju a požaduji ho za základ jakékoliv činnosti a záruku určité solidnosti, protože kdo se jednou rozhodne a začne se snažit vědomosti v oboru získávat a používat,je do budoucnosti schopen s určitou pravděpodobností pro jednotlivé jedince zvyšovat svoji kvalifikaci.(ve státním sektoru to neplatí)Výše uvedení pány znám a jsou díky svému vzdělání(nemusí být VŠCHT - O TO NEJDE jde o to se naučit učit a kombinovat znalosti)a praxi zárukou kvality. Já naopak podporuji a vážím si toho, že jsi tuto činnost podpořil.Na druhou stranu podporuješ pravý opak.Když si někdo vaří doma, ať dělá co chce, ale ať s touto činností neleze na veřejnost(myslím oficiální prodej).Moje názory a důvody které k nim vedou znáš už z pivního.infa.A právě proto by měla "podobná dvojice"radit co nejvíce, a bez jejich "požehnání" by se nikdo za varnu( i spilky či sklepa) neměl dostat.Závěrem bych znovu zopakolval, jde mi o to aby lidé zodpovědní za potravinářský provoz měli vzdělání, čím vyšší( ne práva v Plzni a pod.) tím lépe, když nebude v oboru. Nebo přímo oborové vzdělání-klidně učnovské.Tato podmínka není v min.50% minipivovarů splněna.
Re: Re: To nejde vydržet - je to na kočku..., (zdeněk, 17.03.2010 11:36) celé vlákno | reagovat
Koukám,že jsi to opravdu nepochopil.Já JAKÉKOLIV vzdělávání podporuju a požaduji ho za základ jakékoliv činnosti a záruku určité solidnosti, protože kdo se jednou rozhodne a začne se snažit vědomosti v oboru získávat a používat,je do budoucnosti schopen s určitou pravděpodobností pro jednotlivé jedince zvyšovat svoji kvalifikaci.(ve státním sektoru to neplatí)Výše uvedení pány znám a jsou díky svému vzdělání(nemusí být VŠCHT - O TO NEJDE jde o to se naučit učit a kombinovat znalosti)a praxi zárukou kvality. Já naopak podporuji a vážím si toho, že jsi tuto činnost podpořil.Na druhou stranu podporuješ pravý opak.Když si někdo vaří doma, ať dělá co chce, ale ať s touto činností neleze na veřejnost(myslím oficiální prodej).Moje názory a důvody které k nim vedou znáš už z pivního.infa.A právě proto by měla "podobná dvojice"radit co nejvíce, a bez jejich "požehnání" by se nikdo za varnu( i spilky či sklepa) neměl dostat.Závěrem bych znovu zopakolval, jde mi o to aby lidé zodpovědní za potravinářský provoz měli vzdělání, čím vyšší( ne práva v Plzni a pod.) tím lépe, když nebude v oboru. Nebo přímo oborové vzdělání-klidně učnovské.Tato podmínka není v min.50% minipivovarů splněna.
Re: Re: Re: Re: Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Moro, 10.03.2010 14:54) celé vlákno | reagovat
Už Vám rozumím pane Vožechu - jste prostě perfekcionalista (myslím tím v "oboru pivním", jako člověka Vás osobně neznám) a "nedodělek či zmetek" Vás prudí v jakémkoli provedení a od kohokoli ..
Díky za odpovědi, ať se daří :-)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Václav Vožech, 11.03.2010 10:49) celé vlákno | reagovat
Tak, přesně tak.

Hezký den

PS: Ale to neznamená, že já občas neudělám CHIBU, omylní jsme každý. Třeba i pravopisnou, nebo profesní.
Re: Re: Pane Kočko dovolím si nesouhlasit, (Václav Vožech, 10.03.2010 06:43) celé vlákno | reagovat
To Moro, Julek a pan Kočka:

Za mě vyjádřil odpověď pan Zdeněk Rezka - souhlasím s ním.

Jen pár dovětků.

To Moro: I bez "mašinek" umí zkušený sládek napravit ne příliš povedenou várku, jen musí vědět jak na to. A pokud nelze napravit má pořád ještě 2 možnosti: vyrobit ocet, nebo pivní pálenku. :-)

To Julek: Mám rád ony neunifikované chuti z minipivovarů. Mám-li možnost, rád ochutnám. Ale některé výtvory, které dostanu ve sklenici by dobrý sládek neměl ve svém vlastním zájmu postavit hostovi na stůl. Proč máme být my těmi konzumenty, na nichž se "sládek" učí dělat pivo? Nebo jinak, mám možnost jít k holičce, nebo do učňovského střediska. U holičky předpokládám, že svou práci umí a s výsledkem budu spokojený. U učňů předpokládám, že budou levní, ale ne vždy bude můj účes v pořádku. Ale u pivovaru s nezkušeným sládkem není u vchodu cedulka upozorňující mne, že jdu si dát pivo k nezkušenému nevyučenému člověku.
Vyhledávání