úvod
homepage

Komentáře

článku: Velké zklamání z malého piva

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé
12345
 Zobrazit komentáře: podle vláken

Tak jak je to s těmi soutěžemi???, (Zbyněk Holan, 30.11.2006 08:36) celé vlákno | reagovat
Pro J.J. a P.Ž. Na těchto soutěžích také samozřejmě zasedla v porotě paní Bohdalová a další "odborníci". Viz TZ níže.

Dalšího obrovského úspěchu na mezinárodním poli dosáhlo litovelské klasicky vařené pivo. Na mezinárodní soutěži The European Beer Star Award 2006 v německém Norimberku získalo bronzovou Evropskou pivní hvězdu.
Prestižní ocenění za vynikající chuť a výtečnou kvalitu litovelským pivovarníkům udělila mezinárodní komise složená z pivovarských odborníků z celé Evropy. Ti na největším evropském veletrhu nápojářské techniky v Norimberku degustovali piva z celého světa. Litovelské pivo uspělo v konkurenci 440 pivních značek.
„Klasicky vařené české pivo tak opět prokázalo svoji jedinečnost. Použití vhodných surovin, varní proces, přirozené kvašení na otevřené spilce a dlouhá doba zrání je na pivu poznat,“ prohlásil ředitel pivovaru Miroslav Koutek po svém návratu z Norimberku, kde byl převzít ocenění, a dodal: „V září získal náš klasicky vařený ležák Litovel Premium první místo v soutěži České pivo roku 2006 a v říjnu stříbrnou medaili na světovém pivním festivalu ve švédském Stockholmu. Nyní, o měsíc později, ještě evropskou pivní hvězdu.
Klasicky vařené pivo z Litovle se letos již stalo Českým pivem roku 2006. Na počátku roku vyhrálo i v soutěži Česká pivní pečeť 2006. Litovelská jedenáctka získala tehdy právo užívat uznávaný titul a známku „Česká pivní pečeť 2006“ po celý letošní rok. Litovelské nealkoholické pivo Free, které se rovněž vaří klasickým způsobem, vyhrálo zase letošní ročník soutěže Pivo České republiky 2006. Po těchto třech zlatých medailích na nejprestižnějších domácích degustačních soutěžích získalo litovelské pivo i dvě medaile na mezinárodních soutěžích - stříbrnou medaili na celosvětovém pivním festivalu Stockholm Beer Festival a krátce poté bronzovou medaili na evropské degustační soutěži The European Beer Star Award.

CZ BEER- nejlepší na světě a dost!!!, (Jiří Jobánek, 29.11.2006 08:13) celé vlákno | reagovat
1) K oceněním za pivo. Je třeba se především podívat, kdo se zúčastnil dané soutěže, jaká byla porota atd. Pokud v porotě sedí např. Jiřina Bohdalová, Miroslav Donutil nebo jejich zahraniční obdoba, pak tyto výsledky nelze brát za objektivní. V německém pivním magazínu Brau Welt jsem několikrát narazil na soutěže v nichž naše pivo zvítězilo. Soupeřem byl Henninger, Zlatý bažant, Šariš a dalších asi 15 piv z oblasti bývalé NDR a Polska. Kasat se takovým titulem je pak spíše trapné.
2) Franky jsou pro milovníka piva skutečným rájem a myslím, že každý by si tam měl udělat povinnou exkurzi, aby měl porovnání s "tím naším nélepčím na světě". Každá vesnice má pivovar, kvalita piva je vůči našemu rozhodně výrazně vyšší a sortiment mnohem bohatší. Podobně jako Petra Žalio hovořím z vlastní cca 15 leté zkušenosti (ze SRN jsem ozkoušel cca 750 druhů piv)
3) Souhlasím S Petrem Žaliem, že mýtus, který jsme si vybudovali kolem "našeho" piva ("pivní velmoc", "nejlepší pivo na světě" ap.), v konfrontaci s právě franckými pivy získává povážlivé trhliny. Světoznámý etnolog Lévi-Strauss ve své práci Smutné tropy popisuje syndrom nadřazenosti u izolovaných a malých nárůdků, projevující se tím, že důrazně preferují "jen to své" a odmítají cokoliv mimo jejich kulturní okruh jako podřadné. Z psychologického hlediska se je však jedná o obraný mechanismus potlačující komplex méněcennosti, jež se vytváří při střetu s technicky vyspělejší kulturou. Není tady jistá paralela s námi a naším pivem:-) ? Novic nebo Opat? 10% nebo 11%?

Ad pan Žalio, (Roman Holoubek, 29.11.2006 08:12) celé vlákno | reagovat
Nekamenujte pana Žalia, jen vyjádřil svůj názor, musím podotknout, že z větší části s ním také nesouhlasím. Ale přesto.

Nemám rád názory typu, že jen tu nebo tam je to nej. Všude se vaří dobrá i špatná piva.

Porozhlédněme se už konečně z té naší české kotliny. Železnou oponu z hranic jsme už sundali, ale v našich myslích a chutích je pořád. Je to onen konzervatismus, který nám brání nahlédnout ven a ocenit i jiné chutě, jiné charkteristiky odlišných druhů piva.

Vzpomínáte si, jak před časem v Domažlicích udělali, dle mého, velmi povedeného představitele pšenice? Byl to tehdy předčasný počin a museli jej ztáhnout. V Březnici zase svého času vyráběli špičkového Alta, záhy skončil, ... Jsem zvědav, jak se osvědčí Náchodu jeho Pale Ale.
Pane Žalio ..., (Chody, 28.11.2006 21:10) celé vlákno | reagovat
... nevím, zda máte opravdu tolik zkušeností, ale osobně mohu říci, že mně osobně pivo v pojetí český ležák plně vyhovuje. Rád ochutnám jiné druhy piva, ale ještě jsem z nich nenašel takové, za které bych ho vyměnil. A že by to naše české bylo tak špatné, to se mi taky nechce věřit. Jestli Vy spíš nebudete někdo, kdo všechno české zatracuje a cizí si uměle přiklášluje.
Broumov, (Petr, 28.11.2006 20:58) celé vlákno | reagovat
Rád bych se ještě vrátil k pivům z Broumova. Novice (alk.3,5%) jsem měl asi jen dvakrát ale pokaždé mi docela chutnal a byla v něm jasně poznat charakteristická chuť jakou mají piva z Broumova. Podle mě je to jedno z nejlepších lehkých piv. Co se týče ležáku tak jsem pil Opata i Novice v těsném sledu a nepřišly mě nijak zvlášť rozdílné. Broumov podle mě určitě patří k tomu lepšímu...
to Petr Žalio, (Martin Štros, 28.11.2006 19:11) celé vlákno | reagovat
Hmmm a co různé mezinárodní degustace, kde se česká piva umísťují vysoko (a pochybuju, že by si třeba Žatec podplatil vítězstvív Austráli, kde mu konkurovali i velké, i malé značky)?
CZ=jen špatná piva?, (Jiří Kaňa, 28.11.2006 17:46) celé vlákno | reagovat
Pane Žalio, Vy mě děsíte... Opravdu je český ležák na úrovni toho bulharského a ukrajinského? Čili to, že mi třeba Krakonoš chutná nesrovnatelně víc než třeba Zagorka, Šumensko nebo Oboloň, je dáno jen zvykem? Nebo prostě při pití piva zapomínám sledovat nějaké důležité parametry?

Můžete mi doporučit nějaký podle Vás slušný (neexistuje-li, tak alespoň jakž takž přijatelný) český ležák a postavit ho do protikladu k nějakým zástupcům typické české nekvality?

A to nejdůležitější - co vlastně českému ležáku chybí?

Díky.
CZ=špatná piva, ČÁST 2, (Petr Žalio, 28.11.2006 14:25) celé vlákno | reagovat
Všem štváčům a uraženým.

1/článek CZ=špatná piva nebyl míněn jako ironie
2/za mým tvrzením stojí asi patnáctiletá praxe v oblasti pivovarnictví (od r.1990, kdy jsem v Paříži poznal piv.guru M. Jacksona, a díky, kterému se změnil můj pohled na gastronomii ). Návštěva stovek pivovarů v zahraničí, zejména pivovarnicky nejvyspělejších zemí (Belgie. Francie, UK, Německa). Degustace, porovnávání,studie pivovarské (odborné i populární) literatury, publikační činnost a především učení se přijímat, rozeznávat, hodnotit a porovnávat chuťové i čichové vjemy. Věřte, že tato práce byla velmi těžká a teprve po tak dlouhé době můžu říci, že o tak náročné věci, jakou pivovarnictví určitě je, snad již něco vím.
3/chtěl jsem doporučit jednu ze zajímavých a zároveň pro CZ pivaře nejbližšších evropských pivovarnických oblastí, jakou bezesporu Franky jsou.
4/forma, kterou jsem příspěvek napsal, měla vyprovokovat českého konzervativního pivaře a čtenáře k pozornosti, že okolo CZ se netočí svět-ale naopak, což se mi dle reakcí povedlo.
5/ V CZ se vaří pouze jeden DRUH piva - ležák (zatímco v evropě asi 60 druhů!)a ten navíc opravdu velmi špatně, čímž se CZ řadí někam na úroveň Rumunska, Bulharska nebo Ukrajiny. CZ pivovarnictví je, také díky 40 leté totalitě, ale zejména nepřístupné české mentalitě, teprve na začátku dlouhé a náročné cesty.
6/není dobré z pár náhodných degustací, které měl např. jeden pán s východoněmeckým pivem Radeberg nebo druhý pán "se spoustou něm. lahváčů", dělat ucelené objekt.názory. Jak jsem se již zmínil, je to velmi těžká práce, která je spojená zejména s HLEDÁNÍM zajímavých a kvalitních piv či pivních oblastí, 7/ do budoucna přeji všem příjemné setkání s evropskými kvalitními typy piv a tím snad i ke změně názoru, že CZ=dobrá piva
8/ Dej Bůh Štěstí
Mini a kvalitní pivo, (Roman Holoubek, 25.11.2006 20:17) celé vlákno | reagovat
Dlouho jsem přemýšlel, mám-li se nechat strhnout diskuzí na toto téma. Nakonec po přečtení příspěvku Miloše jsem se rozhodl.
Miloš má totiž dle mne plnou pravdu. Poznal jsem některé mini, které jsou už mezi turisty tak profláknuté, že mají o vysokou návštěvnost postaráno (a nemusí se jednat jen o zahraniční klientelu). Někteří už i v mini nesází na kvalitu, ale na maximální ekonomiku (levnější suroviny, zkrácení zrání) jen pro vyšší zisk. Však jméno už prodá pivo samo. Notabene, většina konzumentů stejně houby pozná, že. (milí příznivci urychlovače jménem G a spol.)

Pak jsou tady další, kteří se sice pořád snaží o kvalitu, ale bohužel (pro ateisty - žel), mají malou kapacitu v některé části výroby a jsou tím nuceni urychlovat proces od vaření po prodej. Tedy, použijí sice kvalitní suroviny, jen musí prodávat ještě "zelené" nedozrálé pivo. To pak po 2-3 týdnech zrání již míří do půllitrů. Sami pivovarští mi řekli, a to máme nechat hosty bez piva? Jo, ale jaké že to pivo nabízí hostovi, to už se neptají.
minipivovary a "mini"pivovary, (Milos, 25.11.2006 10:15) celé vlákno | reagovat
Honzo, myslim ze jsi spravne otevrel debatu o kvalite piva v malych nezavislych pivovarech a predevsim minipivovarech. Pisi ti svuj nazor na kvalitu v minipivovarech, protoze u malych nezavislych pivovaru je to na cely clanek. Samozrejme se muze stat ze jedna (resp. diky rezani) nekolik varek utece a na urcitou dobu jde kvalita dolu. Ale tvoje osobni zkusenost ma podle me jinou pricinu. V dnesni dobe bohuzel jiz existuji minipivovary, ktere se svym chovanim blizi velkym nadnarodnim koncernum. Dobre propracovany obchod a marketing zajisti vyssi prodej nez je schopen sladek v pozadovane kvalite vyrobit. Navic dlouhodobe nasmlouvane zajezdy a exkurse + dobra poloha a jiz vytvorene jmeno jsou vyssi zarukou prodeje nez vlastni kvalita piva. Minipivovar pak vlastne predstavuje jenom kulisu a ne typ piva. Do budoucna naivne doufam, ze se jim tato obchodni politika vymsti.
Ale obecne techto "mini"pivovaru je malo a vetsina minipivovaru dela politiku cerstveho kvalitniho piva se svoji specifickou chuti a za to jim patri nejen dik ale i podpora.
Problém je vyrovnanost kvality, (Michal Rambousek, 23.11.2006 21:40) celé vlákno | reagovat
Já se myslím, že problém není ve špatné kvalitě piva z malých českých pivovarů jako takové, tzn. že by neuměly uvařit výborné pivo. Troufám si tvrdit, že to umějí a to na světové úrovni jak v uzší kategorii ležáku českého typu, tak v šířeji vymezené kategorii ležáku a piva vůbec (při vší úctě k Budvaru a Prazdroji, kam se hrabou, když se to malému pivovaru povede, na druhou stranu je nutnost standardizovat kvalitu a dosahovat dlouhou trvanlivost trochu omezuje, ale stejně... ).

Zásadní problém spočívá ve vyrovnanosti kvality. Vzhledem k tomu, že se pivo obykle vyrábí v řádu stovek, případně desítek výrobních dávek za rok a že pivo je živý produkt, je to otázka nadmíru důležitá a tady podle mě mají malé české pivovary jako celek velkou rezervu. Kolik lidí ocení, že pivovar vyrobí někdy pivo vynikající a někdy pivo špatné až velmi špatné? Pokud člověk není znalec či poučený příznivec, asi dá přednost pivu ne zrovna vynikajícímu, ale slušnému, které je pokaždé skoro stejné. A protože pivo je výrobek pro masový trh, jsou karty na trhu do značné míry rozdány (i to je podle mě jeden z důvodů proč nikterak skvělé, ale vyrovnané pivo, jako je Gambrinus, válcuje český trh).
Situace se navíc ještě zhorší, když vezmeme v úvahu stálost kvality v rámci rozumné nebo alespon deklarované trvanlivosti, citlivosti piva na skladovací podmínky a úroven hospod (u nás obecně nízká). Do jaké míry za to může úroven výrobního zařízení a do jaké míry neschopnost či neochota respektovat technologické postupy pro rozumnou standardizaci kvality, to nevím (asi to bude někde mezi). Já sám mám svůj žebříček kvality piv podle dlouhodobé kvality, tj. jakýsi poměr kvality piva v konkrétním čase na konkrétním místě za určitých podmínek (kvalita jednorázová) a jak se toto vyvíjí v čase, tj. něco na způsob co nejvíce objektivního hodnocení v delším časovém horizontu - ale to už je téma na jindy. Každopádně osobně bych se nebál doporučit například piva ze Svijan nebo Primátor z Náchoda takřka vždycky (výjimka se samozřejmě může stát), jelikož to jsou velmi dobrá piva s dlouhodobě vyrovnanou kvalitou.

Pokud se týče srovnání se zahraničím - Německo, Belgie apod.- srovnávat se dá především pivní kultura, tedy způsob konzumace, prostředí, péče o pivo, méně už přímo kvalita piva. Já jsem velkým příznivcem belgického piva, zvláště klášterních piv, pšeničné pivo je taky fajn, rauchbier jakbysmet, alt, oktoberfestbier proč ne, ale je to přece jenom něco více nebo méně jiného než pivo českého typu a pro posezení v hospodě mi pivo českého typu sedí nejvíc. Když tedy přímo srovnávat, tak v rámci této kategorie (na zahraničních soutěžích jsou to kategorie pilsner, resp. pilsner českého typu - druhá kategorie bývá pilsner německého typu). Mám na mysli především srovnání dlouhodobější kvality, jak které pivo chutná např. v průběhu jednoho roku, méně už různé soutěžě, kde je to o 1, příp. 2 vzorcích v čase.
Petr Žalio, (Martin Štros, 23.11.2006 20:46) celé vlákno | reagovat
Taky jsem příspěvěk "Žalio" pochopil jako ironii, byť skutečně hodně těžko rozpoznatelnou, takže se přimlouvám za to, aby nám to tu autor vysvětlil.
Pardon,, (Standa Dusík, 23.11.2006 20:10) celé vlákno | reagovat
PETR Žalio

Ještě k Pivníkovi : buď jste měl smůlu a pobýval jste ve spolkové zemi, kde se prodávají jenom Radebergery, nebo jste byl prostě líný si na dobré německé pivo zajít.
Petra Žalio, (Standa Dusík, 23.11.2006 19:59) celé vlákno | reagovat
pravděpodobně jen ironicky reagoval na příspěvek doporučující zkusit raději Německo než české (mini)pivovary. Ta ironie ale nebyla tak silná, aby ji bylo možno jednoznačně rozpoznat. Proto spousta dalších čtenářů reaguje podrážděně.
Byl bych rád, kdyby mi bylo objasněno, jestli je to tak jak si myslím, nebo se Petr Žalio skutečně domnívá, že "ČR = špatná piva". Děkuji
nemecke pivni kategorie, (honza, 23.11.2006 13:22) celé vlákno | reagovat
A ktere pivni nemecke kategorie mate na mysli? Weizen, alt, rauchbiery, helles, dunkels, bocky, doppelbocky...?
německý pivo, (Pivník, 23.11.2006 12:50) celé vlákno | reagovat
To snad neni ani pravda. Jak někdo může vychvalovat ty německý patoky. Měl jsem těch německých piv dost a nedaly se vůbec vypít. jsou sycený, málo hořký. Naše pivo je 100x lepší. Chtěl byh ty experty vidět, jak budou mluvit po půl roce života v Německu, to by se jím po tom našem stýskalo, tak jako po roce ve Francii po naší kuchyni. Pivník-Plivník
Cz Beer, (Jiří Jobánek, 23.11.2006 12:32) celé vlákno | reagovat
Zajímalo by mě od jakých kritérií se odvíjí ona ZNALOST. Podle počtu vypitých druhů piv? Množství? Let degustátorské praxe? všeobecného "pivního rozhledu"?
Jinak co se týče těch soutěží, to zrovna není silný argument pro kvalitu CZ.beer. Stačí se podívat např. na soutěžící (Viz. pivovarský časopis Brau Welt). Na to kolik je přihlášeno vzorků, z kolika zemí, v kolika kategoriích atd.
Vcelku chápu zklamání těch Angličanů, oproti naším pivařům jsou to lidé se skutečným "pivním rozhledem" a bohatými zkušenostmi, ale je třeba si uvědomit, že naše pivní kultura je zatím v plenkách. Za takových 10 let kdo ví.
Alles Franken oder was?!, (Zbyněk Holan, 23.11.2006 12:06) celé vlákno | reagovat
No jo přátelé z Kontextu se zase vyznamenali... :(

Ty české ležáky zase asi nebudou takové břečky, když pravidelně vyhrávají na mezinárodních pivních soutěžích...

...ale jak se říká, co člověk to názor (nikoli znalost ovšem) bohužel...
Milý Petře Žalio, (Martin Borský, 22.11.2006 22:37) celé vlákno | reagovat
Aniž bych měl něco proti německým pivům (můžeme jen tiše závidět počet jejich pivovarů a "poděkovat" vládě jedné strany za likvidaci našich pivovarů!), nemohu souhlasit s tvoji bezmeznou kritikou českého piva. S vyjímkou europiv typu gambrinus, krušovice, starobrno apod. si stále můžeme dopřát ležáky výborné chuti a to jak v lahvích tak točené (zde jistě závisí i na hospodě).
Napsal jsi: "Většina točena samospádem z dřevěných sudů! (není to imitace). Takže pivo nemůže pokazit ani hospodský ani trubky. Což stejně v Bavorsku ani nikdo nikdy neudělal!!"
Je vidět, že jsi skutečný odborník...
děsivé hlášky, (Standa Jakoubek, 22.11.2006 21:03) celé vlákno | reagovat
přestože ctím právo každého na vlastní názor, hlášky typu "ČR = špatná piva; v ČR nenarazíte na dobré pivo, ... " mi znějí vyloženě děsivě :-(; jdu zahnat děsy dvanáctkou Krakonošem !
12345
Vyhledávání