Komentáře
článku: Hospoda z druhé strany výčepu I. – Evidence piva
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé
Zobrazit komentáře:
podle času
Díky za doplnění a zajímavou zkušenost. Dva rozčepované sudy opravdu nejsou ideální. Myslím, že investice do (alespoň) základní průtokové evidence se dlouhodobě vyplatí.
Tento systém, kdy každý číšník (každá směna) má svůj sud (svoje sudy) je poměrně častý. Je to dáno tím, že se u nás poměrně často krade a tím pádem se nikomu nevěří. Je to velmi špatný systém, ale zdá se, že s tím nikdo nechce hnout. Já jako čistič trubek se snažím dělat osvětu, ale je to boj s větrnými mlýny. V dnešní době je problém sehnat do hospody spolehlivý personál. Takže se to řeší na úkor kvality piva.... Zoufám...
Ahoj a já to trochu zevšeobecním. Diskuze je stejně k ničemu, ono je to o poctivosti prodeje. Dnes se do ciziny jezdí běžně a viděl tam někdo, že by na konci šichty přeměřoval číšník lahve s alkoholem pomocí měřítka s přesností na mm, jako u nás? Tam se leje štamprdle od oka a nikdo to neřeší. Stejně je to tam s vínem a samozřejmě pivem. Takže tohleto zařízení je jen k tomu, aby se číšníci mezi sebou a současně majitelem navzájem neokrádali. K ničemu jinému to sloužit nebude.
Autorem i Romanem popsana evidence je sice dobra na celkovou vytoc, tedy cisnik by mel odevzdat trzbu treba za 50 litru. Ale uz to bohuzel neni schopne poznat, zda cisnik prodal 50 litru jako sto poctivych pullitru nebo jako stodeset podmiraku. Nebo se pletu? Resi se nejak v restauracich pri odevzdavani trzby po jakych mirach (tretinky jsou drazsi) cisnik to pivo proda? Jsou majitele, kteri podmiraky do urcite hranice toleruji a neprimo tim motivuji cisniky, aby si timto zpusobem vydelavali?
Oni bohužel jsou i majitelé, kteří po personálu přímo požadují, aby točil podmíráky. Zdůvodňují to třeba tím, že oni taky nevytočí celý sud, protože se přece musí odtočit. Je to sice poněkud slabomyslné, ale lidé jsou různí...
T s těmi malými pivy mě to také už dříve napadlo. Ne, eviduje se počet vyčepovaných litrů. Takže točí-li číšník podmíráky je to jeho plus. Točí-li třetinky, je to také jeho plus.
Ale pozor, točí-li přesně po čárku - je to jeho mínus. Málokdo dokáže udělat tzv. "suchou" pěnu, takže většina hostinských má v pěně trochu piva. Pak je tu ještě tolerance piva v sudu, Ono se tam vejde něco málo přes 50 litrů, ale pokud pivovar chce, nebo pokud má pivovar nepřesné stáčecí zařízení, tak může hostinský dostat jen 48 litrů.
Ale pozor, točí-li přesně po čárku - je to jeho mínus. Málokdo dokáže udělat tzv. "suchou" pěnu, takže většina hostinských má v pěně trochu piva. Pak je tu ještě tolerance piva v sudu, Ono se tam vejde něco málo přes 50 litrů, ale pokud pivovar chce, nebo pokud má pivovar nepřesné stáčecí zařízení, tak může hostinský dostat jen 48 litrů.
Přesně tak, jak jsem zmínil v článku - opravdu to je jen a jen na majiteli - pokud není vůle z jeho strany. Jsem rád, že se diskuse rozběhla..
Tento problém je ale možné řešit elektronickým evidenčním systémem, který je zcela přesný.
Takový systém se dá dělit na dva typy - na tzv. kreditní nebo debetní. U kreditního systému musí číšník nejdříve namarkovat do systému to, co chce odebrat, systém mu následně pouze tento daný počet dovolí odebrat a opět se uzamkne.
U debetního systém se po přihlášení číšníka jeho „klíčem (čip, atd.) výčep otevře. Během těchto odběrů se mu vše píše na jeho účet, ze kterého následně přiřazuje položky k jednotlivým otevřeným účtům zákazníků. Takto, zkontroluje-li si host dobře svůj účet, není možné okrádat ani hosta ani majitele. To, co číšník namarkuje odebere a tedy za tento produkt musí odevzdat tržbu. Nemá tedy žádnou motivaci někomu něco účtovat navíc. Tento systém se doplňuje známou cedulkou v provozovně: "Vše co není v originální tištěné podobě na účtence, má zákazník zcela zdarma". Věty číšníka typu „Jéje, ještě jsem Vám zapomněl…a dopíše propiskou" nemají šanci.
Díky tomuto se majiteli razantně zvýší tržby (uvádí se až 30 %!), ušetří mnoho nákladů spojených s celkovou evidencí veškerých tržeb, směn, jednotlivých číšníků a jejich prodeje, vedení skladů a každodenní předávání stavů směn a několik hodin při měření a počítaní stavu při změně směny.
Je to naprosto přesná evidence s dokonalou a přesnou kontrolou! Pro příklad - vypadá to asi takto http://www.cesk.cz/evidencni-vycepy-pivo-vino/
Takový systém se dá dělit na dva typy - na tzv. kreditní nebo debetní. U kreditního systému musí číšník nejdříve namarkovat do systému to, co chce odebrat, systém mu následně pouze tento daný počet dovolí odebrat a opět se uzamkne.
U debetního systém se po přihlášení číšníka jeho „klíčem (čip, atd.) výčep otevře. Během těchto odběrů se mu vše píše na jeho účet, ze kterého následně přiřazuje položky k jednotlivým otevřeným účtům zákazníků. Takto, zkontroluje-li si host dobře svůj účet, není možné okrádat ani hosta ani majitele. To, co číšník namarkuje odebere a tedy za tento produkt musí odevzdat tržbu. Nemá tedy žádnou motivaci někomu něco účtovat navíc. Tento systém se doplňuje známou cedulkou v provozovně: "Vše co není v originální tištěné podobě na účtence, má zákazník zcela zdarma". Věty číšníka typu „Jéje, ještě jsem Vám zapomněl…a dopíše propiskou" nemají šanci.
Díky tomuto se majiteli razantně zvýší tržby (uvádí se až 30 %!), ušetří mnoho nákladů spojených s celkovou evidencí veškerých tržeb, směn, jednotlivých číšníků a jejich prodeje, vedení skladů a každodenní předávání stavů směn a několik hodin při měření a počítaní stavu při změně směny.
Je to naprosto přesná evidence s dokonalou a přesnou kontrolou! Pro příklad - vypadá to asi takto http://www.cesk.cz/evidencni-vycepy-pivo-vino/
Vyhledávání
Přesnější by to bylo právě instalací průtokových měřičů.
Nicméně v některých restauracích se setkávám se dvěma rozčepovanými sudy. Každý číšník má svůj. Jinými slovy - sud rozčepovaný z pondělka je dočepován ve středu. Pokud navíc ženou pivo vzduchem - moc to na kvalitě takového piva nepřidá.