Pivo a jeho vstup do vysoké gastronomie
Hodnocení: 2,5 Hodnotících: 4 Zobrazeno: 9822x
Tradice pivovarství sahající až do raného středověku, obrovské množství pivovarů, jejichž počet ještě na počátku dvacátého století dosahoval mnoha set, vnímání piva po staletí jako nedílné součásti stravy – to vše způsobilo, že pivo bylo odnepaměti v Čech
Tradice pivovarství sahající až do raného středověku, obrovské množství pivovarů, jejichž počet ještě na počátku dvacátého století dosahoval mnoha set, vnímání piva po staletí jako nedílné součásti stravy – to vše způsobilo, že pivo bylo odnepaměti v Čechách vnímáno jako běžná a poněkud „obyčejná“ komodita dostupná nejširším vrstvám obyvatel.
Změny v současnosti
Situace na trhu piva se v současnosti dramaticky mění pod synergickým vlivem několika okolností, z nichž se jako nejvýznamnější jeví tyto tři:
1) Menší místní a regionální pivovary bojují v ostré konkurenci s velkými, kapitálově silnými a masovou reklamou podporovanými výrobci piva rozšiřováním a inovováním svého výrobního portfolia. Výsledkem je nebývalá pestrost nabídky na trhu. Silná piva, speciály, polotmavá a tmavá piva, ochucená piva, piva jiného než plzeňského typu (anglický ale, weizen, bock atd.) se dostávají na český trh. Nechybí velký výběr dříve neznámých piv nealkoholických a piv se sníženým obsahem cukru. Celková nabídka je ještě občas zpestřena importovaným pivem z různých koutů světa.
2) Malé restaurační minipivovary, jejichž celkový počet v České republice již převýšil počet těch průmyslových, dále rozšiřují nabídku piv o unikátní a originální piva, která je možné zpravidla ochutnat pouze na místě nebo jenom ve velmi omezeném počtu dalších restauračních zařízení v nejbližším okolí výrobce.
3) Otevření se světu a masivní cestování Čechů do cizích zemí, odkud si přivážejí zkušenosti s jinými typy piv, spolu se zvyšující se životní úrovní vyvolávají poptávku po co nejširším výběru piv. Konzumenti jsou ochotni zaplatit za výběr a kvalitu částky v nedávné době nemyslitelné. S každoročním příchodem dalších a dalších „ročníků“ nových plnoletých konzumentů piva navíc odeznívá kdysi rigorózní pivní konzervatizmus a předsudky starších generací.
Gastronmie na rozvodí
Gastronomie se nachází v situaci, kterou lze popsat trefněji jako rozvodí než jako křižovatku. Kdysi prakticky uniformní a líný hlavní proud státem dirigované gastronomie jako by se rozděloval na dva bystře tekoucí prameny: jedním je novému životnímu stylu a jeho potřebám se přizpůsobující sektor známý jako „fast food“, druhým je jeho protiváha v podobě bezpočtu výjimečných podniků nabízejících snad všechny myslitelné etnické nebo jinak specializované kuchyně a zážitkovou gastronomii na velmi vysoké úrovni. Podobná situace je i na pivním trhu. Pivovary budou rovněž nadále zásobovat supermarkety a obchodní řetězce cenově dostupným pivem s nižší stupňovitostí. Díky výše popsaným okolnostem však zároveň pivo ztrácí svůj dosavadní punc „proletářského“ nápoje a ve své kvalitativně vyšší třídě si cestu nachází do restauračních zařízení nejvyšších úrovní, kde dosud kralovalo téměř výhradně víno. Stoupající popularita piva u dámské části populace rovněž hraje svoji důležitou roli. To nutí majitele a provozovatele restaurací hledat nové cesty k důstojnému způsobu nabídky a prodeje piva. Právě jsme svědky nástupu tzv. „pivního someliérství“, které si snad v budoucnosti najde i nové slovní označení. Podobně jako u vína se hledají nejvhodnější kombinace určitých typů piva s vybranými pokrmy, aby bylo dosaženo maximálního chuťového efektu. Cestu na stůl nejnáročnějších hostů nacházejí piva ochucená, která vytvářejí dosud nebývalé možnosti kombinací chutí s pokrmy nebo se stávají součástí receptur pivních míchaných nápojů, studených i horkých. Zároveň s tím se pivo také vrací do kuchyně jako významná surovina či přísada pro přípravu pokrmů. Ve starších českých kuchařkách se sice různé recepty s pivem vyskytují, ale pokrmy takto připravované často nebyly v nedávné minulosti příliš chutné. Důvodem je, že se v těchto recepturách počítalo s používáním kdysi velmi rozšířeného svrchně kvašeného pšeničného, tzv. „bílého“ piva, nebo naopak s použitím těžkých tmavých piv. Běžná „desítka“ plzeňského typu se pro použití v kuchyni zpravidla nehodí. Teprve návrat pšeničného piva na český trh umožňuje vrátit se k osvědčeným recepturám našich prababiček. Široká nabídka silných tmavých piv nabízí možnost experimentovat a hledat nové cesty k použití piva při přípravě pokrmů. Ve specializovaných restauracích, jako je např. pivovar a restaurace Pivovarský dům v Praze 2, si můžete z jídelního lístku sestavit kompletní menu – od předkrmu až k moučníku – kde v žádném chodu nebude chybět pivo jakožto důležitá součást receptury.
Pivo on-line nebo pivní lístek jako telefonní seznam
Nový vítr vane i v krajině podávání piva. K tisícům hostinců, výčepů, restaurací a pivnic tradičního typu přibývají podniky, které jako by mezi sebou soutěžily v nápaditosti. Nejsou to jen již zmíněné restaurační minipivovary. Přibývá například restaurací, kde se pivo čepuje přímo z tanků, které se navíc často stávají působivou součástí restauračního interiéru. Ale i venkovské restaurace a hostince se snaží. Tam, kde v nedávné minulosti stačilo k objednání jediné slovo – pivo, protože stejně neměli víc než jedno, dnes vedle některého z nejrozšířenějších výčepních piv a ležáků najdete i „přítoč“ regionálního piva a nabídka bývá ještě doplněna dalšími druhy v láhvích.
Velké popularitě se těší restaurace, kde si hosté mohou čepovat pivo sami přímo u stolu. Nejmodernější technika navíc hostům umožňuje sledovat konzumaci nejen u jednotlivých stolů uvnitř lokálu, ale on-line též v podobných restauracích v dalších městech po celé republice.
V šíři nabídky zatím zřejmě nejdál došel Pivovarský klub v pražském Karlíně, který má na nápojovém lístku stabilně minimálně 200 druhů piv. Je potěšující, že drtivá většina z nich pochází z domácí české produkce, ale pro srovnání nechybí ani zajímavá piva z jiných zemí. Na šesti kohoutech tamního výčepu se nabídka piv neustále mění a lze tam přednostně ochutnat hlavně piva z malých regionálních pivovarů, minipivovarů, nebo dokonce od nejmenších soukromých domácích výrobců.
Zdá se, že pivo má dobře nakročeno k tomu, aby se stalo trvalým a ceněným prvkem neodmyslitelným od vysoké a té nejvyšší gastronomie. Lze mu jen popřát tradiční pivovarské: Dej Bůh štěstí!
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 1 komentář, poslední komentář: 13.07.2007 12:33 | Komentovat |
Příklad Příklad | 13.07.2007 12:33 |
---|---|
Nedá mi to, abych nenapsal pár slov ohledně ochoty číšníků, případně vrátných... |