úvod
homepage

Komentáře

článku: Pošle na nás Prazdroj své mlátičky?

 Zobrazit všechny komentáře: podle vláken, podle času

Nedělejme z komára velblouda, (Bohuslav Bohuněk, 29.09.2004 10:37) celé vlákno | reagovat
Postupně se v diskusi objevuje několik rovin:
1. kvalita piva a její projekce do reklamy
2. kvalita reklamy
3. je či není reklama etická?

ad 1) kvalita je, jaká je, to nechci hodnotit, podstatné je, co si o kvalitě myslí spotřebitel. Pamatuji si, že za časů mého dospívání byl "kozlík" pojem, zatímco dnes ve svém okolí neznám nikoho, kdo by tuto značku záměrně vyhledával (což ale neznamená, že takoví lidé nejsou, jen je to jiná "cílovka", než ve které se pohybuji). Nicméně to, že je současná kampaň taková jaká je, odráží přesně hlas lidu a z tohoto pohledu je reklama OK. Spotřebitele je třeba "násilně" (teď to myslím obrazně) přesvědčit, aby odhodil předsudky. Podle jednoho nezávislého výzkumu, jsou čeští pivní spotřebitelé sice patrioti, kteří se s vámi "poperou" o tu svou značku, ale zároveň žádná česká značka nemá v myslích spotebitelů jednoznačnou pozici, prostě dali by se překecat. Zajímavé je, že jediné pivo, které u nás nikoho neuráží a o němž se všichni domnívají, že má nezpochybnitelnou kvalitu je Bernard (paradoxně takové pozici však neodpovídají prodeje).

ad2) Osobně mě současná reklama na Kozla neuráží, spíš naopak, protože opravdu jde za svou cílovou skupinou, kterou tvoří řekněme buď nižší sociální skupinu nebo lidé z venkova a lidé s nižším vzděláním. Tím nechci říct, že já sám bych byl z reklamy nějak zvlášť unesen, ale líbí se mi právě to odkomunikování jazykem cílové skupiny. (Snad jen ten mladík tam úplně nesedí, nicméně beru ho jako představitele mladé vesnické generace). I mě reklama zaujala na první pohled a přišla mi trošku drsnější, ale ve finále s kladnými emocemi: jestli chodíte, nebo jste chodili na vesnické zábavy, víte o čem mluvím.

ad 3) Podobné diskuse mi připadají většinou pokrytecké a s odstupem vypadají opravdu jako žabomyší spory. Když s vámi bude podobně mluvit někdo v hodpodě, tak vás to asi nepřekvapí, běda, když na vás podobným stylem promluví reklama. Navíc v tomto konkrétním případě všichni chápou tu lehkou nadsázku. V kontextu celkové české reklamy naopak vnímám pozitivně, že Prazdroj získal odvahu vystupit s jednou ze svých značek z šedivého zástupu reklam, za kterými se ani neotočíte, natož aby vás přivedly k diskusi. Jestli je či není reklama dostatečně etická ať se domluví osoby v tom kompetentní. Já sám si myslím, že zde problém není, snad jen to spojení alkoholu s naznačovaným atakem. Jinak daleko brutálnější mi přijdou současné televizní spoty hobbymarketu Hornbach, kde každý, kdo se proviní vůči vašemu domu/bytu je po zásluze potrestán. Mnohdy i naznačenou smrtí. Nicméně i tyto reklamy považuji za vtipnou nadsázku a jejich zákaz bych vnímal jako vrchol pokrytectví. Ostatně ve světě byste našli mnoho jiných "násilnických" reklam a nikomu nevadí.
B.Bohuněk, Marketing&Media
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé
Vyhledávání