Co se děje v Opavě ?
Hodnocení: 1 Hodnotících: 8 Zobrazeno: 10068x
Během příjemných dnů května letošního roku se začaly mezi pivní veřejností šířit neoficiální zprávy o ukončení výroby v opavském pivovaru. Posléze se objevily neoficiální informace o tom, že značka Zlatovar se vyrábí v jiných pivovarech. Vše ale zatím prý
Existenci piva Zlatovar jsem si poprvé možná uvědomil v 80.letech minulého století při mých víkendových pobytech v romantickém kaňonu řeky Moravice na Vítkovsku. Zde v nevelké hospůdce, za jejíž okny hučela průzračně čistá řeka, jsem v kruhu ostatních teenagerů popíjel světlou opavskou desítku. Z oněch báječných let mi zbyl tácek opavského pivovaru se zavalitým „pivovarským“ Axmannem a natočeným tuplákem, jež jakoby sám o sobě vybízel k napití chmelového moku.
O pár let později, to když už jsem začal intenzivněji vnímat druhové rozlišení, původ a kvalitu piva, jsem zaznamenal dva druhy piva z Opavy, dva druhy zelenožlutých etiket se stále stejným axmannovským motivem. Se Zlatovarem, který si mnozí dodnes pletou se Zlatopramenem, jsem se často setkával ve vesnicích Slezska či Nízkého Jeseníku. Ale nejvíce jsem si asi světlou dvanáctku užil v restauraci na vlakovém nádraží Opava – východ.
Zlom v mém vnímání opavského piva nastal v září 1999, když mi zcela náhodně na hlučínském náměstí při návratu ze zdejšího minipivovaru, padl do oka plakát, jenž zval na slavnost na nádvoří opavského podniku. Zarazilo mě hlavně to, že tam měl být pokřtěn nový polotmavý ležák Braun. Těch slavností jsem se tehdy samozřejmě zúčastnil a pivo Braun mě okouzlilo.
Pohled na opavský pivovar, únor 2003.
Následující období muselo být z hlediska vývoje opavského piva pro každého nekonzervativního pivaře jistě velmi zajímavé. Podnik rozšiřoval sortiment - objevila se světlá jedenáctka Max (pokřtěna 11.11.1999), tmavá desítka, vařila se světlá osmička a devítka, na vánoce 1999 spotřebitele překvapila skvělá tmavá čtrnáctka Černý Mnich. Později zde zkusili i várku nealkoholického piva Greenhorn. Opavské pivo se začalo objevovat ve většině maloobchodních sítí, Zlatovar se začal točit v několika hospodách Ostravy, kde dokonce v centru města byla otevřena prodejna cash and carry, s pivem z Opavy jsem se setkal například v Horní Lidči či Svitavách. Z etiket piva zmizel starý axmanovský obrázek a objevil se zde znak města. Chuť piva doznala zvýraznění a pivo se přestalo pasterizovat. U příležitosti 175.výročí založení pivovaru bylo v roce 2000 uvařeno speciální polotmavé pivo Rubín. U brány pivovaru byla vybudována hezká Pivovarská restaurace. Vzestup opavského pivovaru zjevně souvisel s tím, že se ocitl ve skupině firem ovládaných podnikatelem Kamilem Kolkem, který bývá v médiích označován za kontroverzního. Já osobně byl ale z boomu Zlatovaru nadšen.
Tato pozitivní éra trvala několik let a já posléze pocítil, že opavské pivo jakoby ztrácelo dech, začalo se z trhu vytrácet. Horší pro mne bylo, že jsem zaznamenal skutečnost, že opavští pivovarníci začali být ke kvalitě piva velkorysejší. Několikrát jsem musel dokonce kalné pivo prapodivné chuti vylít. V roce 2001 přestal pivovar vyrábět tzv. levná piva Atlet a Trumfové eso pro maloobchodní sítě a dle oficiálního vyjádření se začal soustředit na region.
V roce 2002 s v tisku objevila zpráva o problémech firmy s placením daní. Na etiketách někdy v té době nahradilo obligátní „Pivovar Zlatovar a.s.“ slovní spojení „pro Opavskou pivovarskou společnost Zlatovar a.s. se sídlem v Ostravě…“. V roce 2003 se byl už jako výrobce uvedena firma Distribuční s.r.o., Praha 2. Asi nemá smysl zde rozplétat možné majetkoprávní transakce souvisejících s pivovarem. Ve mně ale tyto causy budily obavu o další osud pivovaru. V dalších letech pomalu docházelo k zúžení sortimentu, jenž se nyní zastavil na 4 druzích - Zlatovar Premium, Zlatovar Max, Zlatovar Klasický Axman a Zlatovar Classic. Na etiketě je v současné době napsáno: „Vyrobeno pro Zemská správcovská, a.s., Mlýnská 326/13, 602 00 Brno.“ V areálu pivovaru prý nyní probíhá rekonstrukce.
Současné etikety piva Zlatovar. Výrobce neuveden, časy nepasterovaného piva jsou taky pryč. Firma "Zemská správcovská, a.s." je provozovatelem obchodního domu "Breda".
Možná, že jste očekávali, že odpovím v článku na výše položenou otázku. A nyní jste zklamáni. Omlouvám se. Měl jsem v úmyslu hlavně upozornit, že česká pivní společnost možná právě přichází o jedno z regionálních piv, že přichází o mok originální chuti, jenž nemůže (tak jako v mnohých jiných případech) být nahrazen žádnou náhradní produkcí značky.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 4 komentáře, poslední komentář: 22.07.2005 12:32 | Komentovat |
Zavřeli i nádražku Jakub | 22.07.2005 12:32 |
---|---|
Na nádraží Opava-východ si na Zlatovaru nejspíš už nikdo nepochutná. Celá hospoda je v... | |
Moravskoslezský deník uvádí: Chody | 24.06.2005 11:51 |
Zlatovar míří do Polska a Číny Opavský Pivovar Zlatovar se snaží udržet svůj zbylý... | |
třeba bude líp Zlatovare! Tomáš Semrád | 24.06.2005 07:36 |
Jsem optimista. Nedávno jsem viděl v Hospodářských novinách inzerát, že pivovar Zlatovar... | |
Velká škoda... martin borský | 22.06.2005 22:49 |
... by byla přijít o další regionální pivovar! Mých setkání s opavským pivem bylo... |