úvod
homepage

Nepoctivá kampaň za poctivé pivo vytisknout článek

Přidáno: 3. prosince 2004  •  Autor: Jarda Večerníček Novák
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,08 hodnotících Hodnotících: 27 počet zobrazení Zobrazeno: 5439x

Budějovický Budvar rozběhl kampaň jejímž motem je „Zachraňte s Budvarem poctivé české pivo“. Samotná kampaň ovšem příliš poctivá není. Je v prvé řadě založená na vytváření dojmu, že Budvar je zřejmě poslední opravdu poctivě, tradičně po česku vařené pivo.

Nic z toho samozřejmě není pravda. Budvar vyhlásil jako normu pro poctivé české pivo pivní desatero. Část z přikázání, alespoň před nedávnem, ovšem sám nedodržoval.

Večerníku Praha se nedávno anonymní „vařič“ piva svěřil, že „Všechno je dnes v pivovarech jinak: „Ještě tak nanejvýš v Budvaru to přes všechnu modernizaci vypadá jako v pivovaru, všechno ostatní jsou už jen fabriky na pivo,“. Dobrá práce PR agentury? Spíš kontraproduktivní lež. Také britské sdružení spotřebitelů piva CAMRA projevilo obavy z klesající kvality českého piva. Toto sdružení už několik let propaguje v Británii jako jediné české pivo Budvar. V minulosti vedlo kampaň proti privatizaci Budvaru, které se státem dosazené vedení usilovně brání.

V ČR se skutečně pivovary dělí na velkovýrobce, kteří používají moderní technologie a na pivovary, které vaří klasickou cestou. Budvar k nim však rozhodně nepatří. Je to už desítky let pořádně veliká fabrika na velkovýrobu piva. Budějovický pivovar je vybaven nejmodernějšími technologiemi. Nejsou tu žádné klasické otevřené kvasné kádě – spilky, ale standardní CK tanky, tak jako v ostatních velkovýrobních pivovarech. Pivo se v Budvaru ještě letos na jaře ředilo metodou HGB stejně jako v jiných větších pivovarech a odborníci tvrdí, že doba ležení tu také nebývala 90 dní. Pivovaru ovšem v poslední době klesal výstav a tak prodloužená doba ležení je spíš důsledkem špatného odbytu, než upřímné snahy po vyšší kvalitě. Pokud Budvar používá dražší suroviny, než většina jeho konkurence, pak je třeba říct, že Budvar má nižší náklady jinde. Je to státní podnik, ostatní pivovary mají soukromí investoři, kteří musí splácet náklady na investici do pivovaru.

Kampaň vytváří dojem, že jediné poctivé české pivo je uvařené podle desatera Budvaru jen z vody, sladu a chmele. To je další zavádějící lež. Zákon o čistotě piva „Reinheitsgebot“, který stanoví, že pivo se vaří pouze z vody, sladu chmele, je německou tradicí.
České pivovary odjakživa používají surogáty – náhražky za část sladu a není to často z úsporných důvodů, ale naopak kvůli zvýšení kvality. Cukr je několikanásobně dražší než slad, ale někteří sládci ho přidávají, neboť jim pomáhá pivo chuťově odlišit – například výtečné svijanské ležáky získávají díky cukru svou charakteristickou ušlechtilou ovocnou vůni. Chutí i vůní je takový speciál vařený klasickou cestou – varna, spilka, sklep - opravdu nesrovnatelný s továrním Budvarem. Vytvářet dojem, že takové pivo je nepoctivé, to je nehoráznost. Kampaň je ovšem nejvíce zaměřená proti Prazdroji. Jeho značka Urquell je v zahraničí největším konkurentem Budvaru.

Tvrzení o poklesu kvality českého piva se s chutí chytla všechna česká a některá světová média. Na zhoršené pověsti našich piv v důsledku prodělají ale všichni výrobci piva, včetně Budvaru. Bylo nesmírně hloupé a naivní si myslet, že Budvar zůstane v očích světa jako jediný spravedlivý a kvalitní výrobce..

Kampaň „Zachraňte s Budvarem poctivé české pivo“, nevymýšlel pivovarský odborník, ale „brand a PR manager“, bez jakékoli znalosti skutečného stavu věci.
Generální ředitel Jiří Boček i sládek Josef Tolar jsou pivovarští každým coulem, jezdí po malých českých pivovarech a dobře vědí, že paleta českých piv roste a roste neoddiskutovatelně i jejich kvalita. Pokusy vařit eurobíry např. za Rakušanů v Jihlavě anebo v Krušovicích totálně ztroskotaly a dnes oba pivovary výrobu výrazně zkvalitnily.

Kampaň, propagující skutečně klasické, postaru vařené pivo, má u nás ale bezesporu svoje místo. Paradoxně však zvýší odliv konzumentů Budvaru a posílí malé skutečně „poctivé a tradiční“ regionální značky. Dej jim Bůh štěstí v soupeření se silnými a nefér protivníky.

Ve čvrtek jsme od Jardy Večerníčka obdrželi email následujícího znění:

Vážení přátelé,
Pivní magazín podal dnes (1. 12. 2004) stížnost Radě pro reklamu na reklamní kampaň budějovického Budvaru v tisku a na internetových stránkách www.budvartv.cz jejímž motem je "Zachraňte s Budvarem poctivé české pivo". Tato reklama vytváří nepravdivý dojem, že ostatní pivovary nevaří poctivé české pivo. Vzbuzuje také nepravdivý dojem, že pouze pivo vařené podle "desatera Budvaru" je skutečně "poctivé české pivo".
Tato kampaň odporuje Kodexu reklamy - není čestná ani pravdivá.

Jaroslav Novák Večerníček
Pivní magazín
Národní 25
110 00

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 10 komentářů, poslední komentář: 09.12.2004 13:30 Komentovat
Globalize your beers! Míra Šmíra co rád Bíra09.12.2004 13:30
Nevím jak došel "pivař" k závěru o vazbě Večerníčka na Pilsner Prazdroj? Neni to tam ani...
Ani Budvar, ani Prazdroj Martin Borský08.12.2004 23:53
Ani Budvar, ani Prazdroj či Gambrinus už dneska svojí chutí nejsou zdaleka co bývaly ještě...
PR mágové Míra06.12.2004 08:41
Ve všech příspěvcích k několika posledním článkům týkajícím se kvality piva hezká...
Czech Beer in North America Jerry Kay05.12.2004 23:01
Absolutne oznaceni CZECH BEER zde plati pro vsechny piva STEJNE bez rozdilu jmena specifickeho...
Mediální hra Borowiec05.12.2004 14:23
Škodí vyšetřování korupce českému fotbalu ? Nikoli, jestliže se nepovleče několik let,...
PR SABMilleru... Zednář04.12.2004 13:02
Těžko mohu věřit článku, jehož autor v podstatě zkopíroval PR tiskovou zprávu...
Potrefená husa nejví kejhá pivař03.12.2004 18:47
Autor článku usvědčuje sebe z naprostého diletantství jak v oblasti piva, tak v oblasti...
Nevěřte žádným kampaním! Zbyněk03.12.2004 17:48
Zásada číslo jedna: nevěřte kampaním, jsou podezřelé, vždy a všude. Zásada číslo...
Vyhledávání