úvod
homepage

Zlatý pohár Pivexu 2004 vytisknout článek

Přidáno: 4. března 2004  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 1,91 hodnotících Hodnotících: 11 počet zobrazení Zobrazeno: 4207x

Letošní degustační soutěže o Zlatý pohár Pivexu 2004 se zúčastnilo 23 pivovarů, které nominovaly 46 značek piv ve 2 kategoriích. Je to hodně, nebo málo?

Tak máme za sebou další ročník degustační soutěže, která se honosí označením nejprestižnější. K letošnímu dvoukolovému klání o trofej Zlatý pohár Pivexu 2004 přihlásilo 23 pivovarů 46 svých piv. Je to sice o 11 značek více než loni, nicméně se stále jedná jen o pouhé dvě soutěžní kategorie - světlý ležák a světlé výčepní pivo. Nemůžu si pomoct, ale připadá mi to hodně málo.

Není to určitě jen změnou znění zákona, kdy zdanění pivovarů se řídí stupňovitostí piva - tedy to, co jsme dříve znali jako "desítka", "jedenáctka" atd., čímž Pivex kopíruje oficiální kategorizaci piva. Dnes si totiž v obchodech můžete koupit výčepní pivo (cizincům se dobře vysvětluje pojem výčepní pivo v láhvi:) ) s EPM (extrakt původní mladiny) do 10%, ležák s EPM do 12% a speciál, což zahrnuje vše, co má EPM vyšší než 13%. Při starém dělení si proto ještě v roce 1998 pivovary mohly vybrat ze 4 soutěžních kategorií: světlý ležák 10%, 11%, 12% a tmavé výčepní pivo.

Dle mého názoru to ani není tím, že by se u nás vařilo jen světlé pivo. Produkce tmavých piv sice tvoří jen několik jednotek procent trhu, nicméně většina pivovarů má tmavé pivo zařazené v nabídce. V poslední době se k nim například přidal i Budvar (ZDE).

A co speciály? Okruh těchto piv se utěšeně rozrůstá. Přeborníci mezi výrobci speciálů jsou určitě pivovary Staropramen a Primátor. První uvedený pro svá piva Velvet, Kelt a Granát. Druhý pak pro dvě nejsilnější komerčně vařená piva u nás: 21 Rytířský světlé a 24 Double tmavé pivo., ke kterým vloni přidal velmi povedené pšeničné pivo bavorského typu (Primátor Weizenbier). Kdo ale navštívil naší první veřejnou ochutnávku určenou čtenářům našeho webu (ZDE), která proběhla v čase předvánočním a byla zaměřená na silná česká piva ("14" a výše), tak ví, že je rozhodně z čeho si vybírat.

Dost bylo mudrování, zpátky k vlastní degustační soutěži.

Soutěž spolupořádají Veletrhy Brno, a.s. a SNIP & CO, reklamní společnost, s.r.o. Odborným garantem degustací je Výzkumný ústav pivovarský a sladařský v Praze.

Soutěž probíhá dvoukolově. V prvním kole v listopadu 2003 a ve druhém v únoru 2004 byly degustovány vzorky piva dodané přihlášenými pivovary. Hodnocení provádějí odborní degustátoři ze soutěžících pivovarů, dále z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Praze a dalších odborných institucí. Veškeré degustace probíhají anonymně pod dohledem notáře, zástupců odborného garanta a organizátora soutěže. Degustátoři hodnotí především chuť piva, jeho plnost, vůni, říz, hořkost i další eventuální chuťové vlastnosti či jiné příznaky (např. v barevnosti, jasnosti apod.). V každé části soutěže jsou u všech vzorků piv prováděny také laboratorní rozbory a hodnocení VÚPS Praha. Výsledky obou kol se sčítají, přičemž se zveřejňuje pořadí piv umístěných na prvních třech místech v celkovém pořadí. Vítěz obdrží "ZLATÝ POHÁR PIVEX". V letošním roce byly opět udělovány také "Certifikáty kvality" pro piva, která v obou částech soutěže dosáhnou mimořádných výsledků (dle zvláštních kritérií) a neumístí se na prvních třech místech.

Jak to nakonec vše dopadlo, jsme vás informovali již včera. Nebude určitě na škodu si výsledky připomenout:

Zástupci pivovaru Starobrno přebírají cenu za druhé místo v kategorii Světlý ležák
Zástupci pivovaru Starobrno přebírají cenu za druhé místo v kategorii Světlý ležák

KATEGORIE SVĚTLÝ LEŽÁK (11-12% EPM)
VÍTĚZ BŘEZŇÁK světlý ležák - DRINKS UNION, a.s. - pivovar Velké Březno
2. MÍSTO STAROBRNO MEDIUM světlý ležák - STAROBRNO, a.s.
3. MÍSTO ZUBR PREMIUM světlý ležák - Pivovar Zubr, a.s.

KATEGORIE SVĚTLÉ VÝČEPNÍ PIVO (DO 10% EPM)
VÍTĚZ JANÁČEK PATRIOT světlé výčepní - Pivovar Janáček, a.s.
2. MÍSTO VELKOPOPOVICKÝ KOZEL světlé výčepní - Plzeňský Prazdroj, a.s. - pivovar Velké Popovice
3. MÍSTO KRUŠOVICE MUŠKETÝR světlé výčepní - Královský pivovar Krušovice,

Za vyrovnanou kvalitu obdrželi certifikáty kvality:
RADEGAST PREMIUM světlý ležák Plzeňský Prazdroj, a.s. - pivovar Radegast
ZLATOPRAMEN 11 světlý ležák DRINKS UNION, a.s. - pivovar Zlatopramen
GAMBRINUS světlé výčepní Plzeňský Prazdroj, a.s.
HOSTAN NAŠE PIVKO světlé výčepní STAROBRNO, a.s. - pivovar Hostan
OSTRAVAR ORIGINÁL světlé výčepní Pivovary Staropramen, a.s.

A co na to zástupce jednoho z vítězných pivovarů?

"Nejvíce nadějí jsme vkládali do značek Zlatopramen a Březňák, a proto jsme také neočekávali nic jiného, než jejich výborné umístění. Právě tyto dvě naše značky sbírají v různých soutěžích jedno ocenění za druhým a jsou tak odborníky stabilně řazeny mezi nejlepší česká piva. O kvalitách těchto značek svědčí i stále rostoucí poptávka jak na domácím trhu tak i v zahraničí, kde jsme v poslední době zaznamenali rekordní nárůsty. Jsme svědky toho, jak poctivá tradiční výroba slaví své úspěchy oproti neosobní velkovýrobě pomocí automatizace a počítačů", uvedl marketingový ředitel DRINKS UNION ing. Boris Rajdl.

Pivovarnickou skupinu Drinks Union reprezentovalo na letošním Pivexu šest značek. V kategorii světlých výčepních piv to byly piva Zlatopramen, Březňák a Kutná Hora - Dačický. V kategorii světlých ležáků soutěžily Zlatopramen 11, Březňák a Louny.

Netvrdím, že se u nás musí soutěžit v několika desítkách kategorií, tak jako je tomu například v USA u jednoho z největších pivních festivalů - Great American Beer Festival (www.gabf.org) - který se každoročně koná koncem září v Denveru. Nemusíme jezdit daleko, stačí se podívat za humna do Tábora, kde koncem ledna začíná česká pivní liga soutěží o Zlatou pivní pečeť (ZDE). Jedná se o malou přehlídku, ale přitom máte k výběru na desítku kategorií, kam můžete své pivo delegovat.

Jakkoli se domnívám, že více kategorií může prospět image piva, neboť koncový zákazník si snadněji uvědomí pestrost světa piva, která je pro většinu z nich omezena na televizní reklamy (což se samozřejmě netýká našich čtenářů, neboť ti mají rozhled přeci jen širší:) ), musím organizátorům akce přiznat profesionální přístup a renomé, které jejich akci provází. Rozhodně si ho zaslouží.

A co vy, naši milí čtenáři? Stačí vám dvě soutěžní kategorie, nebo byste přivítali širší nabídku? Myslíte si, že běžnému konzumentovi na nějakém tom ocenění nezáleží, nebo klade důraz na loga trofejí na etiketách? Myslíte si, že na našem trhu je degustačních soutěží málo -tak akorát - příliš? Myslíte si, že by jedna celoroční anketa, která by zahrnovala výsledky nejznámějších soutěží (takový Pivní Grand Slam) pomohl v orientaci na trhu a zvýšení kreditu udělovaných cen? Těšíme se na vaše podněty a příspěvky. Případně můžete psát na email redakce: redakce@svetpiva.cz.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 4 komentáře, poslední komentář: 10.03.2004 12:04 Komentovat
Hodnoceni specialu... Honza10.03.2004 12:04
Souhlasim s nazorem, ze je tezke u nas hodnotit specialni piva, kdyz jich tak malo. Vyjimku tvori...
Několik slov k soutěžím a kategoriím František Frantík10.03.2004 10:04
V republice existuje řada soutěží s různou mírou odbornosti a různým počtem...
zoufalci Jiří Kaňa09.03.2004 13:38
..."Stačí když jim pár zoufalců zablekotá v obrazovky hit G a jsou spokojení."... Tak...
Soutěže Petr Sitař04.03.2004 09:37
Pivex se dle mého názoru začíná vzpamatovávat z útlumu zájmu. To že se letos...
Vyhledávání