Osud nemoderního pivaře III.
Hodnocení: 1,35 Hodnotících: 946 Zobrazeno: 6732x
Proč lpíme u většiny konzumních potravin na „české domáckosti“ a zároveň odmítáme chuťově originální piva
z malých českých pivovárků ?
Nedávno jsem se stal svědkem události, kdy zákazník vzpomínal na zmizelé mléčné výrobky u pokladny. Obsah nákupního vozíku padesátiletého muže zjevně vypovídal o záměru toho člověka dávat přednost potravinám od místních menších výrobců. Klobása i salám voněly rodinným uzenářstvím z nedalekého města, kulatý chléb vzpomínal na šikovné ruce populárního místního pekaře… a tak dále. Prostě onen člověk žil své přesvědčení o „nešizených domácích“ výrobcích. Dával jim přednost před bezprizorními potravinami z masokombinátů a velkopekáren. Právě na jistou originalitu produkce sází záměr svého podnikání drobní místní výrobci. Však to znáte. Uzeniny se liší druhem koření či příchutě, pečivo tvarem, vejce barvou žloutku….. Operativnost a flexibilita menšího výrobního zařízení umožňuje odlišovat svou produkci.
A tady se dostávám k našemu nejoblíbenějšímu nápoji. Říká se, že výjimka potvrzuje pravidlo. Pro výše zmíněného muže to bylo právě pivo. Nápoj, kterému prý valná většina Čechů sebevědomě rozumí. Jako uschlý topol v lánu rozkvetlých slunečnic působily lahve pivovarnického gigantu v košíku plném regionálních produktů. Dotyčný pán prostě dal přednost pivu velkopivovaru. A zde by mohl můj sled poznatků skončit otazníkem. Já si však neodpustím onen otazník několika větami rozvést.
Nerozumím tomu. Proč lpíme u většiny konzumních potravin na „české domáckosti“ a zároveň odmítáme chuťově originální piva z pradávně malebných českých pivovárků ? Opovrhujeme snad jejich chutí, nižší cenou či reklamní prázdnotou ? Nebo jsme uvěřili tomu, že pouze pivovar, jemuž finanční mohutnost zahraničního vlastníka umožňuje zaplňovat sdělovací prostředky, periodika či sportovní zápasy komerční reklamou, může jediný vařit to nejkvalitnější pivo ?
Statistiky nekompromisně hovoří o klesajícím tržním podílu regionálních výrobců piva. Mnozí mají problémy, jiní zanikají. Tak, jak zmizely produkty vesnické mlékárny, tak se asi v dohledné době ztratí z prodejny potravin přepravky s chmelovým mokem z malých pivovarů. Jejich místa hladově zhltnou TI velcí. Lidé pro tento trend již nalezli termín – globalizace.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 19 komentářů, poslední komentář: 31.03.2005 20:29 | Komentovat |
Březňák 12° PX | 31.03.2005 20:29 |
---|---|
.... ani 10° si bohužel v Praze nemám možnost vychutnat, a mou velmi oblíbenou Holbu 12°... | |
to Hampuš Martin Hanuš | 15.03.2005 15:23 |
Rád bych se ozval na tvůj osobní mail, ale nevím, kde seženu adresu. Tak to zkus ty na... | |
Globalisace II + Klíše a UJEP Hampuš | 11.03.2005 15:45 |
Tak jezdíš do Ústí? Škoda, že není podzim a listí a ta alej ke škole - hm, to byly... | |
Globalisace II + Klíše Martin Hanuš | 09.03.2005 15:44 |
Ono o tom zajištění občerstvení to není v dnešní době tak jednoduché, když není... | |
Klíše Jiří Kaňa | 21.02.2005 06:45 |
Jo jo, Hnáta, to bejvaly časy... Když jsem tam začínal chodit, točili ještě... | |
re: Globalisace II JK | 20.02.2005 14:00 |
Jezdit na kole z Náchoda do Plzně a nezjistit si , resp. nezajistit si kvalitní občerstvení,... | |
Globalizace koldak | 09.02.2005 10:21 |
Jen tak mimochodem, pokud někde uvidím G na logu, vůbec to nemusí znamenat, že budu pít... | |
Globalisace II Martin Hanuš | 14.01.2005 09:01 |
Jen namátkou mohu uvést pár zastávek: Kolín - G, Říčany - G, Hořovice - Staropramen,... |