Polské pivní postřehy 2007 - 2.část ( pivní „mišmaš“ z návštěvy Lodže )
Nejen vyhlášením polského piva roku je člověk živ a tak bych Vás rád seznámil i s dalšími zajímavými pivními postřehy z Lodže.

Vstup do restaurace a minipivovaru
Není tedy překvapením, že interiér je velmi „moderní“ se spoustou plazmových televizorů naladěných na sportovní kanál a ochotná obsluha pobíhá v kýčovitých oblecích bavorských venkovanů. Jídelní lístek nabízí velký výběr pivních a světových specialit, ale málo „domácí“ kuchyně. ( PS: kilové pečené koleno se zelím a fritovanými brambory a oblohou Vás vyjde v přepočtu cca na 300,-kč ). Nás samozřejmě více zajímala „pivní“ část. V minipivovaru se vaří 3 druhy piv, světlý ležák, weissbier a polotmavý bock. Mne osobně nejvíce chutnal velmi osvěžující weissbier, s výrazně dominujícím banánovým aroma. Též bock byl vynikající, s nádhernou jantarovou barvou, krásně plný a sladový. Pouze mne překvapilo stopové množství již zmíněné banánové vůně i u tohoto spodně kvašeného piva. Ležák byl takový průměr, nemůžu jednoznačně hodnotit.

Pohled na bar v přízemí, ve výřezu jídelní a nápojový lístek ve velmi krásném provedení
Všechna piva zde vařená jsou - jako ostatně všude v Polsku – hodně sladká a jsou vařena převážně z německých surovin, pouze kvasnice jsou polské (ale bohužel si nyní nevzpomínám, z jakého pivovaru :o( ). Pivo zde vaří hned dva sládci a o pivu mluví s velkou láskou a přehledem.. Celkovou dobu zrání se nám však z pánů sládků nepodařilo dostat… :o)

Komerce nade vše, přesto však zajímavý nápad
Z restaurace je vidět přímo do sklepa, ale jistě největší zajímavostí minipivovaru je pak pro návštěvníky bezesporu varna s káděmi, jejichž stěny jsou z dvouvrstvého průhledného skla a konzument má tak stále výrobu svého nápoje doslova před očima.

Vlevo svrchní kvašení, vpravo spodní kvašení...
Přestože výčet pivních informací z Polska zdaleka nekončí, rád bych nyní se své další malé povídání zakončil konkrétně u dvou zajímavostí z oblasti pivní reklamy, přičemž závěry nechávám na každém z Vás.
V silně náboženském Polsku jsou totiž poměrně velké tlaky různých uskupení a lobby, aby se na všech pivních etiketách a i již dnes omezených reklamách, objevily výstražné štítky, tak jak to např.navrhoval nedávno-odmítnutý původní záměr EK na ochranu a zdraví spotřebitele. Přestože zatím polský zákon toto nestanoví, po rozhovoru ředitelkou pivovaru Strzelec, paní Agatou Czarneckou jsem nabyl dojmu, že se toho polští pivovarníci právem obávají a tuto změnu zákona očekávají. (Polemika o tomto velmi kontroverzním nápadu je však na samotný článek). A tak již lze hojně vidět reklamu vyhovující plně novým normám. Otázka zní: Jak by se Vám líbila v českém provedení? …

Bez komentáře
Druhou, pro mne nesmírně velkou zajímavostí z oblasti pivní reklamy, byla reklama na NAŠI-VAŠI „Plzeň“ ( viz přiložený obrázek ), coby stojánek na stůl do restaurací, chlubící se původní recepturou bavorského sládka Josefa Grolla. Pročpak asi se reklamy v podobném duchu nedočkáme i u nás??? Odpověď je myslím také jasná. Vzniká tak docela paradoxní obrázek, kdy licenční a „nepůvodní“ Prazdroj naopak inzeruje původní recepturu a sládka a originál Prazdroj o svém původním tvůrci a jeho recepturách mlčí… Přestože samozřejmě nelze srovnávat původní plzeňské pivo s dnešním, je bohužel dnes -jak již jsem zmínil v komentáři pod mým prvním povídáním- licenčně vařený Prazdroj zcela od originálu odlišný ( přestože nebyl ) a chuťově se blíží mne nicneříkajícím europivům. Nebo přeci jen má pravdu polská reklama a jde o pivo, které dalo světu nový druh? EUROPIVO!!! :o))

Reklama na Prazdroj, jejíž český ekvivalent v Čechách neuvidíte
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 30 komentářů, poslední komentář: 27.09.2007 15:52 | Komentovat |
Klasik z Topolčan Tomáš Semrád | 27.09.2007 15:52 |
---|---|
No jo pánové, já jaksi zapomenul, že Topvar už bohužel taky patří pod křídla SABu na... | |
Topolčany Roman Holoubek | 27.09.2007 10:29 |
Ano právě Topolčany mám na mysli. | |
PI Chody | 27.09.2007 10:07 |
Proč by se musel vařit Klasik v Šariši, když se může klidně vyrobit v Topoľčanech ... | |
Plzeňský Prazdrj Tomáš Semrád | 27.09.2007 09:43 |
U toho Klasika jsem si dodatku země původu Slovensko všiml už někdy v červnu. Mám ale... | |
P-U na Moravě Roman Holoubek | 26.09.2007 15:15 |
Tome, nechtěl jsem zde původně dodávat zprávy typu jedna paní..., ale už jsem to slyšel z... | |
Pilsner Urquell Tomáš Semrád | 24.09.2007 09:14 |
Když se tady tolik srovnával polský Pilsner Urquell s tím českým-plzeňským, zajímalo by... | |
Polský Pilsner Urquell na Moravě Mara | 30.03.2007 23:06 |
Podle mě se chuť PU dost zhoršila, od té doby co se začal plnit do nových láhví. Myslím... | |
překlad MirEgg | 27.03.2007 18:50 |
Kdyby to ještě někoho po dvou měsících zajímalo :-) "Pilsner Urquell je pivem, které... |