úvod
homepage

Škatulata hýbejte se... vytisknout článek

Přidáno: 1. března 2009  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 4295x

Oblíbená hra dětí, je jak se zdá i velmi populární mezi manažery firem dnešního globalizovaného světa.

Není to tak dlouho, co se globální hráči na poli hypermarketů dohodli na výměně svých velkoprodejen na dvou dosti vzdálených trzích. Tesco opouštělo Tchajwan, aby posílilo pozice na našem trhu, a na daleký asijský ostrov se pro změnu za výměnu stěhoval Carrefour. Výsledek finální konzument ani moc nezaregistroval, tedy kromě změny loga a nově omezeného neplaceného parkování na Smíchově v Praze.

Podobně je tomu i u jiných odvětví lidské činnosti a podnikání. Slučování aerolinek do větších a ještě větších celků, skupování výrobců automobilů, pohlcování jedné značky počítačů druhou, stranou nezůstávají ani poživatiny, mlékem počínaje, pivem konče.

Ano, i pivo je vlastně komodita, i když v našich končinách stále i „politikum“. Ale to při globálním pojetí dnešní výroby piva nehraje moc roli. A proto není divu, že nadnárodní pivovarnická uskupení, která mají až stovky pivovarů, tu a tam něco prodají, vymění, zavřou nebo licenčně využijí. Výjimkou není ani Staropramen, respektive jeho vlastník, americko-brazilsko-původně belgická skupina AB Inbev.

Té, tehdy ještě jako belgké společnosti Interbrew, spadlo uskupení kolem Staropramene do klína v rámci vyrovnávání poměrů na anglickém trhu ve spojení s místním Bassem. Zčista jasna rovnou na druhé místo v obsazení českého trhu. Ale hned rok na to čeřily hladinu našeho malého pivovarského rybníčku zprávy, že Heinekem, v té době majitel několika málo procent našeho trhu, má na Staropramen a jeho satelity choutky. Smysl by to dávalo. Světový gigant s holandskými kořeny má mnohem silnější pozici ve většině okolních států (Polsko, Slovensko a hlavně Rakousko), než tomu bylo a částečně stále je dodnes, u nás.

Dohady a doměnky nakonec vyšuměly do ztracena, Heineken si našel svojí cestu expanze na našem trhu, Interbrew pak zamýšlel stát se světovou jedničkou.

To se mu nakonec podařilo díky akvizici amerického giganta Anheuser-Busch, ale vzhledem k finanční krizi ve světě, to možná bylo příliš velké sousto i na Inbev. Tudíž jako všichni normálně smýšlející lidé, manažeři a obchodníci, začala nová světová jednička hledat cesty úspor a hlavně zdroje financí. Ohlášený prodej zábavního parku stále největšího amerického pivovaru Anheuser-Busch byl jen začátek, následuje informace, že budou nejspíš nabídnuty i samotné pivovary, které pod křídla AB InBevu spadají. A v souvislosti s touto rozvahou se dostal na přetřes i Staropramen, respektive jeho prodej movitému zájemci.

Pokud tedy dojde k prodeji Staropramene(a Ostravaru), změní se něco na našem trhu? Myslím si, že zas tak moc ne. Za nejvážnějšího zájemce o koupi se považuje Heineken, který si sice intenzívním nakupováním (Krušovice, Drinks Union) polepšil co do podílu na trhu, třetí místo ale stejnak neopustil. K tomu potřebuje buď dál nakupovat, nebo si druhé místo pořídit akvizicí právě Staropramenu. Z trhu by tak sice zmizely belgické značky, které Staropramen zde propagoval(ty by mohly být nahrazeny podobně laděnými moky ze stáje Heinekenu), případně by prořídla nabídka speciálů. Další eventualita se jeví konsolidace nabídky ve stylu Plzeňského Prazdroje a jeho pivovarů – černé pivo ze Staropramenu, světlý ležák z Krušovic, nealko od jinud, speciály třeba z Loun.

Větší poprask by ale mohl nastat, pokud by se nový majitel rozhodl opustit lukrativní pozemek v centru Prahy a celou výrobu přestěhovat jinam. To se může stát i jak pod vlajkou Heinekenu, tak i pod někým úplně jiným. Před pár lety se zavíral pivovar Young's v Londýně u Temže, ne kvůli propadu výroby, ale právě kvůli pozemkům. Camra(největší pivně konzumentská organizace na světě s více jak osmdesáti tisíci členy) prostestovala, pivaři se zlobili, ale na situaci to stejnak nic nezměnilo. Podobná situace se přihodila i v hlavním městě našeho východního souseda. Holt lofty mají větší návratnost než pivo. A Praha by zůstala bez velkého pivovaru.

Pokud tedy Staropramen bude opravdu prodán, dojde nejspíš jen k přeskupení procentuálního podílu na trhu. Že by o nedominantní podíl menšího pivního trhu, jakým ten náš je, měla zájem nadnárodní firma která u nás ještě není, je spíše nepravděpodobné.

Trochu následného rozruchu může do celé transakce vnést připravovaný prodej Budvaru. Ten je sice stále odkládán, ale jednou k němu určitě dojde. Pokud by se tak stalo v nejbližších dvou letech, mohlo by to být výhodné pro obě strany. AB Inbev si nechá značku Budvar/Buweisser, Heineken pak pivovar( třeba s právem prodávat budějovické pivo s s původním označením třeba na teritoriu východní Evropy).

Vloni to vypadalo, že letopočet končící osmičkou, je přelomový. Teď to vypadá, že ani devítka na konci nemusí být nezajímavá. Pořád se neví, co má za lubem K Brewery Group, která u nás vlastní celé či části mnoha pivovarů. Provede konsolidaci ve stylu nadnárodních molochů? Nebo prodá celou skupinu? Proč LIF, který před pár dny zakoupil náchodský pivovar Primátor, uskutečnil transakci sám? Je to kvůli tomu, že mu soužití s K Brewery Group ve Svijanech a Rohozci nejde moc „pod vousy“ a chce mít jeden pivovar sám pro sebe? Nebo KBG už nemá dostatek financí? A co když dojde na to, že úřady budou považovat K Brewery Group za jeden celek? Dojde k rozpadu Svazu malých nezávislých pivovarů? Je mnoho věcí, které mohou vnést rozruch do řad pivařů a výrazné změny do majetkových poměrů pivovarů. A samozřejmě nesmíme zapomenout na ten největší, o kterém se teď nejvíc mluví, na Staropramen.

Pokud by eventuálně došlo i na výrazné změny, jedno je téměř jisté. Většinový pivař, či spíše konzument, změny ani nezaznamená a zůstane u svého popíjení. Naštěstí pro ty, pro které pivo není jen chlazená desítka v lednici, má nyní než kdy před tím možnost výběru. Nové přírůstky mezi minipivovary a restauračními pivovary, přibývající značky z dovozu, jednoduše situace, která u nás ještě nebyla. Kdo chce, to své dobré pivko si najde, těm ostatním pak budou stačit PR články a promo akce.

A jak jste na tom vy, čtenáři Světa piva? Očekáváte nějaké změny v případě prodeje Staropramene novému majiteli? Myslíte si, že to může změnit situiaci na našem trhu? Nebo to prostě nějak zase dopadne a obyčejný smrtelník to stejnak nemá šanci ovlivnit? Diskuze pod článkem je vám k dispozici.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 8 komentářů, poslední komentář: 06.03.2009 17:06 Komentovat
Re: Nic se nestane Petr Žalio06.03.2009 17:06
To sice ano, ale pořád jsou jediní, co se snaží alespoň podporovat trochu zajímavější...
Nic se nestane Olda04.03.2009 16:08
Jestli ve Staropramenu vaří pivo InBew nebo ho tam bude vařit případně Heineken, je jedno....
Youngs Jiri.J03.03.2009 19:15
Weels + Young´s v Bedfordu. Chuť je fakt o třídu dole. Klasika britských Ales a takový...
Dotaz na Honzu Petr Žalio03.03.2009 12:46
Kde se ted´teda vaří Young´s ? Vím, že se sloučili s Wells a Courage, ale nevím že ho...
Re: Co je a co není možné. Kdo ví Honza Kočka02.03.2009 23:07
Ale mit navic stovky mist, kde muzete vedle Budvaru prodavat i svoji znacku, se muze hodit. A...
Co je a co není možné. Kdo ví Zubizaretta02.03.2009 22:38
Některou z těch spekulací si lze představit. Hlavně tu s opuštěním atraktivního...
No co, život jde dál... Jiří Kaňa02.03.2009 09:33
Kdyby Hajneken koupil Staropramen, byl by mu pak k něčemu Zlatopramen a Březňák? Měl by v...
Souhlas Roman Holoubek02.03.2009 06:40
Souhlasím s Tebou Honzo. Tak jak Ty, to podobně vidím i já. Co se týče LIFu a K Brewery...
Vyhledávání