Výchova k rozumné konzumaci, nikoli zákazy nebo vyšší zdanění
Hodnocení: 2 Hodnotících: 6 Zobrazeno: 4630x
V médiích se v posledních dnech objevily informace o tom, že se v České republice snižuje konzumace alkoholu a alkoholických nápojů, a tento fakt je dáván do souvislosti s vyšším zdaněním tzv. tvrdého alkoholu. Něco obdobného je požadováno i u piva, kde b
V této souvislosti je třeba připomenout, jak se vyvíjela spotřeba piva v českých zemích. Od roku 1971, kdy činila 160,6 litru na jednoho obyvatele, až do roku minulého, kdy dosáhla výše 156,5 na obyvatele, je přibližně na stejné úrovni. Tato stagnace však při bližším zkoumání ukazuje, že skutečná spotřeba piva samotnými Čechy u nás klesá. Naopak, postupně roste spotřeba piva zahraničními návštěvníky České republiky. Odhadujeme, že v roce 2005 bylo 15–20 % doma vypitého piva spotřebováno asi 15 miliony cizinců.
„Skutečnost, že české pivo je podle různých průzkumů vedle návštěvy historických památek a kulturních akcí druhým nejvýznamnějším důvodem návštěvy České republiky, je pro český pivovarský průmysl, ale i celou českou ekonomiku velmi pozitivním a významným signálem,“ uvedl Ing. František Krakeš, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. „Domnívat se, že vyšší spotřební daň u piva by snížila jeho spotřebu českými konzumenty, je lichá. Ačkoli je zdanění piva od roku 1993 prakticky stejné, pijeme ho u nás beztak stále méně,“ dodal Ing. František Krakeš.
Nedávno zveřejněné statistické údaje Ministerstva dopravy ČR ve spolupráci s Policií ČR o nehodovosti na českých silnicích ukazují, že se pozitivně projevují důsledky velmi přísných zákonů, které na rozdíl od řady jiných zemí netolerují žádnou hladinu alkoholu v krvi při řízení. Samotný počet nehod způsobených pod vlivem alkoholu činí asi 4 % všech nehod a je stejný jako počet nehod způsobených zvěří. Následky u nehod s alkoholem jsou závažnější, bylo při nich usmrceno 5,5 % všech obětí.
Nejvíce pivovarníky těší, že tento trend má klesající směr. Nepochybně svůj podíl na této skutečnosti mají i samotní pivovarníci samoregulací marketingových aktivit na základě Etického kodexu zodpovědných výrobců piva. Tento významný dokument je závazný pro všechny české pivovarníky od loňské prosincové valné hromady ČSPS. Pro producenty piva to znamená podřizovat se ve všech oblastech marketingu, reklamy a obecně propagace zásadám boje proti konzumaci piva nezletilými a řidiči motorových vozidel a proti jakékoli nepřiměřené formě reklamy na pivo. Pivovarníci prosazují myšlenku zodpovědné konzumace na základě výchovy, nikoli represe, ať již formou zákazů nebo nepřiměřeného zdanění.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 5 komentářů, poslední komentář: 07.11.2006 12:01 | Komentovat |
Viz točené nealko Tomáš Semrád | 07.11.2006 12:01 |
---|---|
Která, že jsou ta nealkoholická točená piva v našich restauracích? Já znám bohužel jen... | |
pivo za volantem Miloš | 15.03.2006 22:18 |
Osobně se domnívám, že velký vliv na alkohol za volantem má velké zlepšení chuti... | |
to mi nedávno vytřelo zrak Colega | 07.03.2006 22:24 |
když se v médiích objevilo prohlášení jakýchsi bojovníků s alkoholismem, kde se radovali... | |
Camra negro | 06.03.2006 19:00 |
Chce to CAMRU, ale jako politickou stranu. Chtějí zdražovat, ale krást je baví čím dál... | |
Přímá úměra? alkoholik | 06.03.2006 10:05 |
Čím více trhu získávají získávají nakyslé patoky z produkce Plzeňských pivovarů,... |