Lorenzo Dabove
     
  
      
  
      Šoumen, propagátor piva, mezinárodně uznávaný degustátor, pivní publicista, italský "Jackson" - to je jen několik označení, které si tento nejznámější italský odborník na pivo vysloužil za mnoho let své tvrdé práce. Našemu serveru Svět Piva.cz poskytl exk
  Svět Piva.cz (SP):  Když se řekne u nás Itálie, lidé si představí pizzu, víno, Řím, Benátky, fotbal, Vesuv, mafii. Ale pivo? Jak by jsi tedy popsal současnou pivní scénu v Itálii?   
Lorenzo Dabove (LD):  Italský pivní trh je v současné době v rukou silných nadnárodních korporací, které většinou prodávají filtrované a pasterované lagery podobné chuti. Naštěstí se ale v posledních letech objevují mikropivovary, které vnášejí čerstvý vítr do této stagnující situace. Italský pivař si začíná uvědomovat, že pivo může mít i chuť a je tudíž lačný po informacích a nových vědomostech. Jednoduše řečeno, hledá pivní kulturu. 
 A to je přeci skvělá zpráva. Sám jsem přesvědčen, že pivní kultura je pevně spojená s něčím, co se v Americe nazývá "craft  beers", tedy poctivá piva, a že právě kultura pití a kvalita piva jsou známkou tolik potřebné změny.
 
Lorenzo představuje projekt Beer Concept Italia
  SP:  Jak si vedou česká piva na italském trhu? Můžeš to srovnat s ostatními státy?  
LD : Když by jsi se zeptal italského pivaře, které české značky zná, určitě by na prvním místě jmenoval Plzeňský Prazdroj a pak hned Budvar, který se u nás prodává pod značkou Czechvar. Někdo by si možná i vzpomněl na Staropramen, protože tyto tři piva jsou běžně k sehnání v supermarketech. Další české značky se dají koupit ve specializovaných beer shopech - například je to Lobkowitz, Louny, Pernštejn. Další značky, jmenovitě Krušovice, Platan, Litovel a Primátor mají lokálního distributora. 
Většina pivařů u nás ví, že vaření piva má u vás dlouhou tradici. Většina si ale také myslí, že vaříte jen světlá piva. Možná se to změní, protože Praha je u nás oblíbenou turistickou destinací, tak si třeba všimnou i vašich tmavých piv.
Protože ale nejste členy EU (poznámka redakce: rozhovor vznikl v prosinci loňského roku), těžko srovnávat objemy prodeje. Tipnul bych si ale, že mezi Top 5 zemí s největším prodejem nepatříte. To stabilně patří Německu, Belgii, Británii, Irsku a Holandsku. Myslím, že by objem dovozu piva od vás byl až za USA.
Lorenzo prezentuje v Miláně české pivovarnictví
  SP:  Jak jsi se k pivu vůbec dostal? Pil jsi ho už jako mladý kluk?    
LD:  Já byl vlastně pivu předurčen! První kontakt s pivem jsem měl totiž už v létě roku 1952 během zahradní party, kdy má tehdy ještě těhotná  matka popíjela pivo místního pivovaru. (smích)
Ale vážně. Pivo mě poprvé oslovilo už v mládí, kdy mě zaujala krásná etiketa britského ale (pivo svrchního kvašení) a hlavně pak jeho zajímavá "jiná" chuť. Přivedlo mě to k rozhodnutí objevovat aroma, chutě a vůně různých piv. Proto netrvalo dlouho a úplně jsem se zamiloval do belgických piv - jsou prostě jiná a vzrušující.
  SP:  Jaká je Tvá nejoblíbenější pivní kategorie?   
LD:  Jednoznačně lambik. Lambik je důvod, abych žil.Pro mé zanícení pro lambik a Belgii všeobecně mi dokonce začli říkat "Princ z Pajottelandu". (smích).
Jsem pyšný na to, že se vlastně můžu považovat za syna Jean-Pierre Van Roye, majitele pivovaru Cantillon (jeden z posledních pravověrných producentů lambiku v Belgii) a že jsem blízký kamarád Armanda Dabelbera z pivovaru Drei Fontainen. Pokud to jde, nevynechám jedinou příležitost, abych se nezastal tohoto tradičního piva, kterému úředníci EU v Bruselu vystavili úmrtní list.
  SP:  Navštívil jsi osobně některé české pivovary ? Co si myslíš o naší pivovarnické tradici?  
LD:  Pokud pominu italské pivo, tak české ležáky patří po belgických speciálech a britských ales k mým nejoblíbenějším. 
Vaší zemi jsem navštívil několikrát ještě jako Československo. Zamiloval jsem si jak vaší kulturu - jsem velký fanda Hrabala, tak i sport (sice Ital, ale fandím vašemu národnímu družstvu v hokeji), ale hlavně vaše pivo a pivnice.(smích) Při mé poslední návštěvě v roce 2000 jsem byl mile překvapen kvalitou piv Eggenberg v Českém Krumlově a Primátor v Náchodě.
  SP:  Když tak hodně cestuješ, používáš k práci internet? Co třeba email, ICQ, něco jiného?  
LD: Ano, na cestách strávím hodně času. Právě proto je pro mě internet nutností. Už ani nevím, kdy jsem naposled posílal dopis, vše vyřizuji přes email. Navíc přispívám do několika newsgroups (it.hobby.birra, belgianbeer a další).
Notebook je můj nejlepší kamarád .(smích)
 
Lorenzo přednáší na Expo nápojů v Rimini
  SP:  Máš vlastní webové stránky www.kuaska.it . Proč vlastně vznikly a jak dostaly jméno?   
LD: Kuaska je moje přezdívka. 
Vznikly hlavně jako moje vlastní prezentace, ale i jako prostředek komunikace s mými čtenáři a absolventy degustačních kursů. Jsou tam totiž klipy z prezentací, informace z degustací a postřehy z cest. Mám toho hodně, co bych tam chtěl dát, ale času je tak málo.
  SP:  Díky za rozhovor. 
LD:  Na zdraví. Ciao
    
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
| Celkem 2 komentáře, poslední komentář: 20.05.2004 09:51 | Komentovat | 
| Brewpuby v Italii honza | 20.05.2004 09:51 | 
|---|---|
| Nekolikrat jsme se o restauracnich pivovarech v Italii S Lorenzem bavili. Pravidelne se totiz... | |
| Itáli- nejen víno! Jiří Jobánek | 19.05.2004 11:09 | 
| Sympatický chlapík! Myslím, že jsem s ním tak před rokem četl rozhovor, kde upozorňoval... | |

