Ženy v pivní reklamě
Na svém pivním serveru právě pořádám anketní přehlídku s titulem „Žena v pivní reklamě“. Byl jsem požádán o krátké zamyšlení na toto téma i pro Svět piva.
Pivo, jako kterákoliv jiná komodita, jež je spotřebovávána především mužskou části populace, se nevyhnulo samozřejmě tomu, že je jeho prodej podporován i elementem ženské krásy. Žena se v první reklamě objevuje snad již od doby, kdy vůbec snaha pivovarů zviditelnit své produkty vznikla. Tehdy šlo zejména o reklamní tabule. Postupem času se ženská krása začala objevovat na etiketách, táccích, billboardech, kalendářích a veškerých jiných reklamních materiálech souvisejících s pivem a pivovary.
Asi nejznámější pro veškerou českou a slovenskou sběratelskou veřejnost je jistě proslulá edice „hanbatých“ etiket Topvaru. Topolčanský ležák byl ozvláštněn termoetiketou, která při správném vychlazení lahváče potěšila oko mnohého pivaře.

Další velmi žádanou pivovarskou „rekvizitou“ jsou pivní tácky. I zde samozřejmě nemohl ženský prvek chybět. Všichni asi známě krojovanou venkovanku na táckách Budvaru. Kapánek více „erotického tajemna“ přidal na svůj pivní tácek výrobce vyškovského piva.

Ženská tvář se dokonce objevuje i přímo na logu některých pivovarů. Například z emblému výrobce piva Morena se na nás usmívá krásná Italka. Tak se stalo, že ženský element nalezneme i na tak praktické záležitosti , jako je pivní přepravka.

Cíl využití ženského šarmu v pivní reklamě je zřejmý – propagovat značku a motivovat spotřebitele ke koupi právě tohoto moku. Ženský prvek je použit někde jen zlehka, aby snad jen osvěžil reklamní motiv, jinde víceméně dominuje a tak ti, kterým je reklama určena si spíše povšimnou křivek ženského těla než loga pivovaru. Otázkou zůstává, zda „ženskost“ v pivní reklamě opravdu prospívá k větší konzumaci piva. V hostincích asi většina pivařů klade důraz na kvalitu nápoje a obecnou úroveň obsluhy před tím, kdo stojí za výčepem nebo jaká reklama visí na stěnách. Dobré pivo a usměvavý a přívětivý padesátník jistě přitáhne více zákazníků než neochotná a chlad sálající dvacítka s podchlazenou „sodovkou“ pod míru.
Ženy v pivní reklamě jsou rozličné, jako pivovary, které si tuto podporu prodeje objednávají. Nalezneme blondýny, brunety, plnoštíhlé servírky s věncem půllitrů v ruce, manažerky v kostýmku sedící na barových židlích, štíhlé opálené dívky v plavkách u plážového občerstvení, dokonce i jeptišky. Nicméně typ ženy logicky odpovídá regionu, jež má oslovit. Tak jako na táckách Topvaru vidíme kyprou veselou Slovenku, z reklam jihoamerických pivovarů naopak cítíme tmavooký temperament. Také atmosféra „ženských reklam“ bývá různá. Snad se liší dle druhu piva. Například Červeného draka ze Starobrna prezentují pochopitelně „dračice“, zatímco nepasterovaného Poutníka z Vysočiny na reklamách propaguje spíše romantický motiv.

Také vhodnost ženského prvku na propagačních materiálech určité značky bývá na zvážení. Lze jen spekulovat, že podobná reklama se k některým pivům prostě nehodí. Dá se však napsat, že pokud se spojí nápad, talent a vkus, lze ženskou krásou propagovat jakoukoliv značku.
Při pátrání po pivovarských reklamách s ženami se střetnete nejen s povedenými dílky, jež zaujmou nejen oko, ale při jejich zhlédnutí dostanete i chuť dotyčný chmelový mok ochutnat. Naleznete i takové, jež soudného člověka spíše odradí. Některé jsou zcela kýčovité, jiné obdařeny přemírou smyslnosti, jiné zase nedokáži pivaři vyjádřit svou podstatu.
Asi extrémem účasti něžného pohlaví v podpoře prodeje piva jsou případy, kdy pivovary v některých hostincích financují tzv. obsluhu „nahoře bez“. Placená girl pak roznáší napěněné půllitry mezi stoly.
Nicméně přes všechny argumenty pro a proti, si musíme, my, šestadevadesátiprocentní většina, přiznat, že na nás ženská krása působí. Ať na nás shlíží ze zažloutlého reklamního plakátu v zakouřené pivnici či z provlhlého tácku pod napůl vypitým půllitrem nebo z etikety lahváče hledajícího v lednici či spíži optimální teplotu k otevření. A sličná šenkýřka s hlubokým výstřihem a krátkou sukní nás asi nenechá lhostejnými u jakéhokoliv ležáku.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 1 komentář, poslední komentář: 13.11.2005 14:13 | Komentovat |
zajímavá přehlídka, ale ... Standa Jakoubek | 13.11.2005 14:13 |
---|---|
zmíněná přehlídka "ženských" pivních reklam je docela zajímavá, určitě aspoň v tom,... |