úvod
homepage

Pivní speciály pivovaru Starobrno vytisknout článek

Přidáno: 26. října 2005  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,25 hodnotících Hodnotících: 20 počet zobrazení Zobrazeno: 25980x

Pivovar Starobrno lze považovat za jednoho z průkopníků na českém trhu pivních speciálů. Položili jsme proto jeho zástupcům několik otázek na téma Starobrno a pivní speciály.

Červený drak byl na svoji dobu výjimečný speciál. Kdy vznikla myšlenka mít podobné pivo v nabídce? Jak dlouho trvala příprava na jeho uvedení na trh?

Jaké byly první ohlasy na toto pivo? Byly reakce podnětem k vytvoření druhého draka, Blacka? Jaké jsou jejich prodeje?

Připravuje se nějaká další verze Draka?

V portfoliu Starobrna je ještě Baron Trenck-14% a svým způsobem se sem dá zařadit i pivovice- destilát z Trencka. Jak jste se dostali k tomuto druhu nápoje?

=================

První speciální pivo z pivovaru Starobrno – Červený Drak – bylo oficiálně představeno veřejnosti v březnu roku 1997 na veletrhu Pivex v Brně. Starobrno tak bylo na českém trhu de facto průkopníkem v segmentu pivních speciálů domácí výroby.

„Je to už více než 8 let, takže povídat o tom, co všechno uvedení vlastního speciálu na trh provázelo, je hodně o vzpomínání. Je to ale vzpomíná příjemné,“ říká obchodní a marketingový ředitel STAROBRNO, a.s. a „duchovní otec“ Červeného Draka ing. Jiří Imrýšek.



V té době se na českém trhu se jen ve velmi omezené míře vyskytovala zahraniční speciální piva a domácí pivovary se tomuto segmentu nevěnovaly. Za speciální piva domácí produkce se dala považovat silnější piva „vánoční“, která se v některých pivovarech vařila ad hoc jen k oslavě zimních svátků nebo pro jiné výjimečné příležitosti. „Šli jsme do velkého neznáma, s velmi nejistým výsledkem, ale s jasnou myšlenkou“, dodává ing. Imrýšek. „Zaměřili jsme se na tzv. komunikační distribuci, což jsou diskotéky, kluby, bary atd. Tady se v té době (a vlastně i dnes) nepilo čepované pivo. V nabídce zde byly z pivního sortimentu pouze lahvové třetinky, tvrdý alkohol, mix drinky, občas víno. Z obchodního hlediska jde však o velmi početnou a zajímavou cílovou skupinu, kterou jsme si pojmenovali jako „mladí a neklidní“. Jsou to lidé ve věku, kdy chtějí být nezávislí, vyznávají výjimečnost a individualitu. K nim se přidává dnes ještě druhá významná cílová skupina- „mladí a úspěšní“. Jsou to mladí businessmani, kteří večer rdi shodí oblek, natáhnou džíny a triko a jdou se bavit jako mladí a neklidní. S vědomím toho všeho jsme chtěli především pro tyto lidi uvařit speciální pivo a od počátku jsme věděli, že musí být červené. Červená je barva změn a revolty.“

Červený Drak chápeme jak o „start-drink“ a přímou konkurenci mix drinků. Není to nápoj pro klasické pivaře. I když je pravda, že jsme získali speciálními pivy i početnou cílovou skupinu znalců. Na rozdíl od těch mladých a neklidných se nenechají ovlivnit reklamou a obalem. Vyhledávají speciály kvůli pivu samotnému.



Tímto se dostáváme ke komunikaci Červeného Draka, která sama o sobě má podtrhovat individualitu zákazníka. TV spoty a vizuály byly poněkud provokující, přizpůsobeny charakteru cílové skupiny. Vyvolaly svého času rozruch a protesty, ale Radou pro reklamu byly vždy tyto protesty odmítnuty jako neopodstatněné.

Komunikace je však také v obalu a etiketách. Etiketa Červeného Draka koresponduje s celkovou komunikací a jako vůbec první ve střední Evropě začalo Starobrno používat u speciálních piv trhací uzávěr. Ten podtrhuje individualitu zákazníka. Pivo neotevírá obsluha u baru, zákazník si jej otevře a vypije kde se mu zachce bez nutnosti použít otvírák. I když pro Draka existují i speciální sklenice, toto pivo je určeno především pro konzumaci z láhve, což je opět trend v segmentu, pro který je určeno.

„Starobrno se vždy stavělo do role novátora na pivním trhu. A to jak na úrovni komunikace (1996 – ocenění za nejlepší TV reklamu v ČR), tak na úrovni produktové a ve službách . Červený Drak jako první domácí speciální pivo je toho důkazem,“ dodává J. Imrýšek. Podle něj Starobrno dokázalo, že i na velmi konzervativním trhu, kde je tradičně preferováno světlé pivo s nižší stupňovitostí, lze umístit pivní speciál. Inovace spočívá v tom, že to bylo pivo vlastní výroby, pivo červené barvy, která byla dosažena čistě přírodními ingrediencemi bez použití chemie, pivo s obsahem bylin, které mu dodávají zvláštní chuť a také v úrovni obalu. V segmentu off-tradu se začal Červený Drak prodávat v obchodních řetězcích v kartonu, který funguje zároveň jako display – tedy další inovace na trhu s pivem. „Po sedmi letech můžeme směle prohlásit, že Červený Drak splnil naše očekávání. Z marketingového hlediska se z produktu stává samostatná značka po přibližně 20 letech, kdy je schopna vlastního života. My nejsme ještě ani v polovině a Drak už se na trhu zabydlel jako samostatné speciální pivo a značku Starobrno ke svému životu už nepotřebuje. Je zcela samostatný. Nikdy neměl ambici získat velký podíl na pivním trhu, přesto si svoji početnou klientelu našel,“ dodává J. Imrýšek. (Červený Drak představuje asi 0,5 % z celkové produkce Starobrna).

Black Drak:
Červený Drak dostal svého černého bratra v roce 2002 a to v podstatě neplánovaně. Starobrno uvařilo na oslavu příchodu nového tisíciletí speciální černé pivo jedenáctku s názvem Millenium. Bylo to pivo rovněž s přísadou bylin. V té době ovšem speciální tmavé pivo na trhu chybělo a poptávka po Milleniu byla vysoká i po změně tisíciletí. Reakce na tuto poptávku měla konkrétní výsledek. 2. 2. 2002 bylo veřejnosti představeno nové speciální pivo Black Drak s obsahem 13 procent extraktu v mladině.



Pro toto speciální pivo platí stejné charakteristiky jako u Červeného Draka. Stejná cílová skupina, stejná komunikace. Jen barva piva je černá a složení bylin jiné.

„Na otázku o dalším rozšiřování dračí rodiny je nesnadné odpovídat. Nemůžeme to do budoucna vyloučit. Náš vrchní sládek je experimentátor, kouzelník a šarlatán. Nikdo nemůže vědět, co se mu podaří v jeho třinácté komnatě s minipivovarem vyčarovat. Červený drak však vždy byl, je a nejspíš i bude unikátní a mezi speciálními pivy bude dominovat,“ tvrdí ing. Imrýšek.

Baron Trenck:
V portfoliu pivovaru Starobrno je ještě jedno oblíbené speciální pivo. Jmenuje se po významné historické postavě z brněnských dějin Baron Trenck.. Je to ale úplně jiné speciální pivo než Draci. Je speciální „pouze“ vyšší hladinou extraktu v mladině – 14 %. Jinak je to klasický světlý ležák českého typu. Díky tomu má pnou chuť se sametovou hořkostí, pnou pórovitou pěnu a je určeno zejména pro pivní znalce (Draci spíše pro nepivaře). Baron Trenck je výjimečné pivo pro výjimečné příležitosti. Na rozdíl od Draků se plní i do sudů a prodává se jako čepované.



Pivní pálenka:
Poslední specialitou v nabídce produktů z brněnského pivovaru je další svého času na českém trhu novinka. Starobrno přišlo jako první v ČR s pivní pálenkou. „Pivní pálenka byl náš velký sen. Chtěli jsme skloubit vrcholné pivovarské umění s uměním lihovarníků. Proto jsme si také za partnera zvolili špičku v oboru – firmu R. Jelínek z Vizovic.



Naše pivní pálenka s názvem Bier Brand BT se pálí z hotového nejkvalitnějšího piva Baron Trenck a výsledným produktem je 50% prvotřídní destilát, který snese co do kvality srovnání se špičkovými single malt whiskami.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání