úvod
homepage

Komentované aktuality vytisknout článek

Přidáno: 23. května 2005  •  Autor: Jiří Kaňa
průměrné hodnocení Hodnocení: 1 hodnotících Hodnotících: 1 počet zobrazení Zobrazeno: 4425x

Jaké zprávy a novinky ze světa piva nás poslední dobou zaujaly? Upřesníme si fakta o jednom z našich nejmladších minipivovarů a podíváme se do zahraničí. Tentokrát do Německa a na Slovensko.

Informaci o přiborském minipivovaru berte jako rozšíření, doplnění a upřesnění článku o „epidemii“ na sevrní Moravě. Všimněte si věty „...ležák lze ochutnat ve většině větších hostinců ve městě“. Nezní to skoro jako pohádka?

Minipivovar (adresa: U Brány 106, Příbor.) začal vařit pivo od ledna 2005. Od května 2005 zahájil distribuci sudového piva do restaurací. Minipivovar vaří pouze světlou kvasnicovou dvanáctku pojmenovanou po místním rodáku s názvem Freudův ležák - příborské kvasnicové pivo. Pivovar prozatím nemá vlastní hospodu, ležák lze ochutnat ve většině větších hostinců ve městě (v ceně od 15,50 - 17 Kč). Pivo je plněno zejména do sudů a pro zájemce na požádání i do 1,5 l PET lahví a 5 l soudků. Kapacita pivovaru je 4 000 l piva měsíčně, zatím je dosahován měsíční výstav 2 500 l. Zájem o pivo však stále roste. Pro sběratele minipivovar zatím nenabízí žádné předměty. Majitel plánuje zadat výrobu sklenic a tácků v průběhu podzimu 2005. Sládek a majitel v jedné osobě Ing.Lichtenberg zamýšlí na tradiční příborskou pouť v září uvařit šestnáctistupňový speciální ležák. (zdroj: Czech Beer Report)

====================================

Nyní několik zajímavostí z německého pivního trhu. Nárůst podílu piva prodaného přes diskonty pivní pestrosti jistě moc neprospěje. Na druhou stranu, více než dvanáct set činných pivovarů je číslo z českého pohledu ohromující. Němečtí sběratelé pivních suvenýrů se jistě mají co ohánět...

Němci budou v nejbližších letech podle nové studie pít stále méně piva. Německé pivovary očekávají do roku 2009 další pokles prodeje o 5 %, vyplývá to z průzkumu hospodářsko-poradenské společnosti KPMG, kterou zveřejnili v Berlíně. Obzvlášť výrazně se to dotkne typu pils, kterého podíl na trhu už delší čas klesá. Přírůstky se očekávají u míchaných nápojů jako pivo-kola nebo Radler. Na rozdíl od trendu mohou růst také levná piva. Chuť Němců na pivo už léta klesá. V roce 2004 vypil německý občan podle předběžných údajů Německého pivovarnického svazu průměrně 115,5 litru. Před 5 lety to bylo o 12 litrů více. Podle studie KPMG počítá 88 % dotázaných pivovarů s tím, že tento trend bude pokračovat. Větší šance na růst vidí výrobci piva jen v exportu do zahraničí. Kromě toho se počítá s dalším spojováním pivovarů za účasti mezinárodních koncernů. Za nejdůležitější důvod zmenšující se chuti Němců na pivo se považuje klesající podíl 40-letých lidí na celkovém obyvatelstvu, trend k jiným nápojům, jako i přetrvávající slabá konjunktura. Navzdory všeobecným problémům s odbytem mohly v minulem roce intenzívně růst "levná piva", jako bavorská značka Oettinger. Většina dotázaných pivovarů předpokládá, že se bude stále více piva prodávat přes diskonty typu Aldi a Lidl. V současnosti je v Německu ještě 1 274 pivovarů. Výrazně vzrostly malé pivovary s výrobou pod 10 000 hl a velké pivovary s výrobou větší než milión hektolitrů. Pro účely studie bylo osloveno 260 pivovarů. (zdroj: HNonline.sk)

====================================

Nakonec něco ze Slovenska. Slovenský pivní trh je nyní téměř celý v rukou nadnárodních koncernů. SAB Miller s Heinekenem si ho totiž po mnohaletém působení na Slovensku téměř dokonale rozpůlili. Poroste uniformita slovenských piv? Vyvolá rostoucí koncentrace reakci v podobě zakládání minipivovarů?

SABMiller radikálně mění pivovarnickou mapu Slovenska. Po dohodě s většinovými akcionáři Topvaru Topolčany získá třetí největší pivovar a svůj tržní podíl zvýši na 41 %. Na jedničku slovenského trhu Heineken Slovensko mu budou chybět už jen tři procenta. Výrobu piva ovládnou dva velcí světoví hráči. Pěti malým pivovarů ponechají necelých 15 % trhu. Malé pivovary to budou mít na Slovensku po koncentraci Topvaru se SABMillerem velmi těžké, protože jak Heineken, tak i SABMiller budou tvrdě bojovat o každý půllitr prodaného piva. Jedinou výhodou malých v zostřeném konkurenčním boji je nižší spotřební daň na pivo. Na každém hektolitru nejprodávanější desítky piva totiž malé pivovary platí na Slovensku státu na dani méně o 130 korun. Topvar patřil deset let mezi nejdynamicčtěji se rozvíjející pivovary. Po privatizaci jeho akcionáři s ročním předstihem vyplatili všechny svoje závazky vůči Fondu národního majetku. Největší prodej piva dosáhl Topvar v roce 2002, kdy vyrobil 679 000 hl piva, vloni však prodej klesl o 110 tisíc hektolitrů. Byl to důsledek prudkého zvýšení spotřební daně na Slovensku, který zasáhl slovenské pivovarnictví. SABMiller plánuje rozšířit výrobu piva v Topvaru. V závodě budou produkovat značky Topvaru, Šariše, ale také jiné značky v rámci portfolia SABMiller, což umocní efekty v dopravě a rozmístění piva na slovenském trhu. Jihoafrická společnost neplánuje žádné propouštění zaměstnanců. (zdroj: Pravda)

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání