úvod
homepage

Pivo jako součást české kultury vytisknout článek

Přidáno: 11. února 2005  •  Autor: Josef Vacl
průměrné hodnocení Hodnocení: 2 hodnotících Hodnotících: 4 počet zobrazení Zobrazeno: 4238x

Zářijový výzkum Centra pro výzkum veřejného mínění se zaměřil především na význam piva a hospod pro českou kulturu a tradici.

Poměr Čechů k pivu zjišťovalo CVVM mimo jiné také souborem níže uvedených výroků (tabulka 1). Ve všech případech převažuje souhlas nad nesouhlasem. Naprostá většina respondentů (devadesát a více procent) se domnívá, že pivo je národním nápojem a představuje jednu z věcí, kterou se mohou Češi chlubit v zahraničí. Hospody považují za významnou součást české kultury a tradic více než tři čtvrtiny dotázaných. Samotné pivo vnímá jako významnou součást kultury téměř 90 % oslovených občanů. Tři lidé ze čtyř považují české pivo za nejlepší na světě. Na druhé straně nezanedbatelná část respondentů prohlásila, že pivu je v České republice přikládán až příliš velký význam (63 %) a že pití velkého množství piva je špatnou vlastností obyvatel České republiky (67 %).



Tabulka 1 Souhlas s výroky o pivu a hospodách (v %)

Při zmínkách o umístění České republiky na čelních příčkách v konzumaci piva pociťuje pětina respondentů hrdost (6% rozhodně hrdost, 13 % spíše hrdost) a téměř třetina dotázaných stud (8% rozhodně stud, 21 % spíše stud). Další pětina oslovených občanů cítí tak trochu obojí současně. 27 % účastníků výzkumu se takové zprávy nikterak nedotýkají, jinými slovy je jim to jedno



Tabulka 2 Postoje k českému prvenství v konzumaci piva (v %)

Postoje k prvenství v pití piva se štěpí podle dvou sociodemografických charakteristik - pohlaví a vzdělání dotázaných. Hrdost v této souvislosti pociťují výrazně častěji muži, stud pak ženy. Lidé s nižším vzděláním (střední bez maturity a vyučení) jsou častěji než ostatní vzdělanostní skupiny na prvenství v konzumaci piva rozhodně hrdí. Respondenti se středním a vyšším vzděláním se nejčastěji přikláněli k variantě odpovědi „pociťuji tak trochu obojí“.

TISKOVÁ ZPRÁVA

Centrum pro výzkum veřejného mínění

Sociologický ústav AV ČR

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 3 komentáře, poslední komentář: 14.02.2005 21:39 Komentovat
Ještě máme být na co hrdí... Martin Borský14.02.2005 21:39
..., ale nikoliv už na světoznámé značky prodávané nejen téměř po celém světě, ale i...
Falešné prvenství Petr Pavlas11.02.2005 13:46
Budu se opakovat, ale považuji to neustálé připomínání za nutné!: Oněch zmiňovaných...
Nejlepší na světě Standa11.02.2005 11:30
Na otázky v tomto průzkumu odpovídalo 1053 respondentů. Zajímalo by mě, jak těch 440...
Vyhledávání