úvod
homepage

Kam kráčíš, české pivovarnictví? vytisknout článek

Přidáno: 29. listopadu 2004  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 1,12 hodnotících Hodnotících: 18 počet zobrazení Zobrazeno: 4438x

Chtělo by se říci, jak nás to téměř půlstoletí vláda jedné strany hezky učila, k světlým zítřkům. Jenže v poslední době se objevují hlasy, ať už domácí, nebo i zahraniční, které říkají, že je něco shnilého ve státě dánském (čti v českém pivovarnictví).

Vše začalo tiskovou konferencí Budvaru začátkem října, kde se prezentovaly výsledky srovnávacích degustací piv vyrobených v mateřském pivovaru a v licenci. U některých byly rozdíly v chuti větší, zejména pak u amerického Budweiseru z kolosu Anheuser-Bush a u Heinekenu, u některých jako u Gambrinusu a Prazdroje pak tyto rozdíly byly menší ( článek ZDE).
Svou troškou do mlýna přispěl i Michael Jackson, guru pivní žurnalistiky, který v té době byl zrovna v Praze natáčet dvd film o českém pivu. Také on vyjádřil pro několik médií své obavy o budoucnost našeho zlatého moku ( článek ZDE).
Následovala flashová akční hra na stránkách Budvar.Tv (link ZDE), kde si zájemce mohl zakoupit pivovar a vařit poctivé české pivo. Pokud došlo k nějakým odchylkám, byl hráč, zde sládek, upozorněn emailem. Vše moderovala (pardon, vlastně ještě moderuje) "Zrzka", která svýma hláškama má navodit atmosféru vhodnou pro mladé. Pro ně,ale i ty ostatní pak ještě souběžně probíhala reklamní kampaň "Desatero".

Vše nasvědčovalo tomu, že se jedná "jen" o, řekněme agresivněji pojatou, reklamní kampaň. To hlavní (prozatím) mělo přijít. Předminulý čtvrtek dorazila do Prahy delegace Camry, která zde novinářům předestřela své obavy o české pivovarnictví. Následovala reakce jak zástupců pivovarů, tak i presidenta celého Svazu pivovarů a sladoven. Rozhořela se debata,která se jen tak v našich stojatých "pivních vodách" hned nevidí.

A protože se k vám, čtenářům, dostaly nejspíše jen útržky toho všeho, rozhodli jsme se celý tento týden věnovat problematice stavu našeho pivovarnictví a kauze, která vlastně stále ještě probíhá.

Dnes vám přinášíme orientační přepis projevu Mika Bennera, šéfa Camry tak, jak jej prezentoval novinářům na zmíněného tiskovce, která vlastně celou debatu odstartovala.
Zítra bude následovat projev uznávaného pivního publicisty Rogera Protze z téže tiskovky a reakce presidenta Svazu pivovarů a sladoven, pana ing. Jana Veselého, na celou záležitost. Ve středu vám přineseme názory zástupců pivovarů, ve čtvrtek pak názory vás, našich čtenářů, a v pátek si to celé dovolíme shrnout a přispět svým názorem. Doufám, že to bude pro vás zajímavé čtení.

Tisková konference Praha - 18.11.2004
(poznámky k projevu Mike Benner CAMRA)

CAMRA je dnes tady v České republice, abychom ukázali, že jako největší skupina spotřebitelů piva na světě zcela podporujeme kampaň boje o pravé české pivo.

Vzhledem k tomu, že moc obrovských celosvětových pivovarů hrozí zničit světovou rozmanitou pivovarnickou historii prostřednictvím homogenních, nezajímavých celosvětových značek ležáku, je čas, aby čeští spotřebitelé piva povstali a dali o sobě vědět. Nyní je čas učinit kroky na ochranu unikátního dědictví českého piva a ujistit se, aby lidé ve světě věděli, že když pijí pravé české pivo, že se jim dostane něčeho speciálního - plná chuť, kvalita a historie.

CAMRA je samozřejmě organizace situovaná ve Velké Británii s velmi malým vlivem mimo Britské ostrovy. Ale naším poselstvím je dnes výzva k jednání pro české milovníky piva, aby se sjednotili v kampani pro zachování pravého českého piva.

CAMRA byla založena v roce 1971 a dnes má 75 000 individuálních členů. Naši členové jsou různého věku a pochází z rozličných prostředí, ale spojuje je jejich láska k dobrému původnímu pivu.

Pivovarnický trh ve Velké Británii dnes, stejně jako všechny ostatní trhy, trpí ničivými globálními strategiemi největších světových pivovarů. Nicméně, navzdory jejich snahám máme neuvěřitelně rozmanitý pivovarnický trh s více než 500 pivovary vařícími kolem 2 500 druhů nefalšovaného pravého piva.

Kdyby organizace CAMRA nikdy neexistovala, britská pivovarnická branže by dnes vypadala zcela jinak. Myslím si, že by nás, stejně jako mnoho pivních trhů na světě, ovládl jeden nebo dva pivovary a hrstka nezajímavých nudných piv konzumovaných v Macdonaldizovaných hostinských skladištích po celé zemi.

Ale my existujeme a CAMRA fungovala jako katalyzátor pro stovky malých pivovarů, které začaly během 70. a 80. let budovat na obnoveném spotřebitelském zájmu o pravé pivo.

Náš vliv na pivovary je obrovský. Mnoho rodinných a regionálních pivovarů skoro přestalo v 70. letech vařit pravé původní britské pivo, ale CAMRA jim dala nové trhy, aby je převzaly od velkých pivovarů a vrátila pravé pivo zpět do jejich sortimentu.

CAMRA je dnes velmi mocné spotřebitelské hnutí využívající každé příležitosti spolupracovat - a někdy pracovat proti - tomuto průmyslu, aby se ujistila, že konzument piva dostane to nejlepší. Pravidelně lobujeme ve vládě, ve Velké Británii a na evropské úrovni, abychom prezentovali práva spotřebitelů a propagovali dobré pivo.

Máme za sebou mnoho úspěchů, zachránili jsme pivovary před uzavřením, zachránili jsme stovky hospod před uzavřením, zajistili jsme spravedlivý systém spotřební daně pro malé pivovary, ovlivnili jsme legislativu týkající se soutěže, aby se snížila koncentrace a pracujeme na více uvolněném postoji k britským zastaralým licenčním zákonům.

Poučením je, že sjednocené a organizované spotřebitelské hnutí může mít na dané věci vliv. Český pivovarnický trh dnes v mnoha směrech čelí problémům, jimž britský trh čelil před mnoha lety - nacházíte se ve slepé uličce, kde celosvětové pivovary hrozí podkopat a dokonce zničit autentičnost českého pivního průmyslu.

Spotřebitelské skupiny již v České republice existují. Jako člen Evropského svazu spotřebitelů piva CAMRA doufá, že ve svých řadách brzy přivítá českou organizaci Sdružení přátel piva - SPP.

Vyzývám všechny české konzumenty piva, které zajímá, co se s jejich pivem stane a jak lidé na celém světě vnímají české pivo, aby nyní začali jednat a stali se členy SPP a přesvědčili tuto skupinu, aby se zapojila do boje za pravé české pivo.

Takže kde je problém?

Ve vašem pivovarnickém průmyslu se šíří nemoc. Některé známé značky - značky, které jsou přímo uznávané mimo český trh jako české pivo padají za oběť sekeře účetního.
Pomalu ale jistě, přestává být kvalita přísad tak důležitá jako náklady. Proč používat pravý český chmel, když můžete dovážet levnější méně kvalitní druhy ze zahraničí? Proč nechat kvasit pivo dlouhou dobu, když je levnější dobu kvašení zkrátit? Odpověď je jednoduchá. I když je možné náklady snižovat, dlouhodobé účinky pro trh jako celek budou špatné. Pověst České republiky pokud jde o produkci původního charakteristického piva prvotřídní kvality bude ztracena a spotřebitelé v jiných zemích si to brzy uvědomí.

Pivní přísady představují něco, na co je třeba být pyšný - a ne je skrývat s pocitem hanby. Rostoucí problém smluvního vaření piva mimo mateřskou zem rovněž nahlodává důvěru spotřebitelů v české pivo. Smluvně vařená piva jsou stále nesrovnatelná s pravým produktem. Pivovarům, které odmítají vařit pivo mimo svůj historický domov, by měla být vzdána čest.

Ze všech těchto důvodů je tady CAMRA, aby podpořila bitvu Budweiser versus Budvar za pravé české pivo. Nemáme žádný obchodní zájem v Budvaru - prostě jen milujeme pravá původní piva. Máme za sebou dlouhou historii ve vedení kampaní na ochranu a podporu Budvaru. Vždycky jsme tady, abychom pomohli propagovat pivo, zatímco je společnost vláčena po soudech po celém světě největším producentem piva na světě a pivovarem značky Budweiser, Anheuser Busch.

Stáli jsme po boku Budvaru při jeho snahách zůstat v bezpečných rukou ve vlastnictví státu a daleko od světových predátorů. Právě loni sehrála kampaň organizace CAMRA "Ať zůstane Budvar český" důležitou roli při ochraně pivovaru pro dohlednou budoucnost.

Bitva za pravé české pivo není samozřejmě jenom o Budvaru - je o ochraně autenticity celého českého pivního trhu. Ale úspěch Budvaru ve Velké Británii dokonale demonstruje, proč musí spotřebitelé začít jednat. Ve Velké Británii objem prodeje piva již několik let klesá, jak konzumenti přecházejí na víno a jiné módní alkoholické nápoje. Trh s prvotřídním zahraničním ležákem prodělal loni obrovský pokles asi o 5%. Nicméně expanze Budvaru se pevně postavila tomuto trendu - s objemem prodeje v roce 2003 o 40% větším než v předchozím období. Je to proto, že konzumenti piva chtějí pravé české pivo - a ne nudnou, moderní verzi bez chuti kdysi skvělého piva.

Stručně řečeno, český pivovarnický trh stojí před rozhodnutím - necháme světové pivovary zničit naše pivo nebo se vydáme do boje o jeho záchranu?

Doufám, že jsem vás přesvědčil, že neexistuje žádná volba. Čeští konzumenti piva se musí sjednotit, aby zachránili pravé české pivo.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 4 komentáře, poslední komentář: 17.12.2004 17:22 Komentovat
Dodatek Zbyněk17.12.2004 17:22
Minipivovar U Medvídků ještě není otevřen byť již byla uvařena první várka. Přáním...
Standardní situace Zbyněk10.12.2004 17:57
To co píše Jirka Bartoš se děje často. Lidé neznalý, kteří se považují za znalce,...
RE: Ondra Koucky08.12.2004 16:07
Mozna budu osocen, ze je rada malych pivovaru ve stredoceskem kraji, ale tusim, ze nikde jinde v...
problém malého českého člověka Jirka Bartoš08.12.2004 14:41
jsem rád, že spoustě lidem stejně jako mě leži na srdci různorodost českého trhu a...
Vyhledávání