úvod
homepage

Komentované aktuality vytisknout článek

Přidáno: 16. července 2004  •  Autor: Jiří Kaňa
průměrné hodnocení Hodnocení: 1,15 hodnotících Hodnotících: 7 počet zobrazení Zobrazeno: 3644x

Téměř každý den vám v rubrice "Aktuality" nabízíme všechny možné zprávy o pivu. Dnes vám opět přinášíme několik zpráv, které nás poslední dobou zaujaly.

První tři aktuality se týkají minipivovarů. Zdá se, že se těmto provozům začíná u nás dařit. Zatímco první zmiňovaný pivovar (Dalešice) již své pivo od podzimu 2002 vaří, ostaní dva na to ještě čekají. Přejeme si, abychom brzy mohli zajet ochutnat.

V dalešickém pivovaru na Třebíčsku v letošní sezóně přivítá turisty nová hospoda a letní restaurace. Již druhým rokem se zde otevírá muzeum rakousko-uherského pivovarnictví. Muzeum je od června do srpna v provozu denně kromě pondělí, v září pouze o víkendech.V areálu plánují vybudování hotelu asi za 15 milionů Kč, snad s finanční podporou Evropské unie. Vybudováním hotelu se 40 lůžky bude dokončena rekonstrukce pivovarských budov. Pivovar loni uvařil 1 500 hl světlého i tmavého piva. Pivo se prodává jen v sudech, zatím ho odebírá asi 15 hospod v okolních obcích, v Třebíči a také čtyři hospody v Brně.

Už za dva roky plánuje vlastník zámku v Chyši na západě Čech Vladimír Lažanský otevřít značně poškozený zámecký pivovar a začít v něm vařit pivo. Výroba chmelového moku zde byla ukončena 1926 a pivo neslo německý název Chiescher Bier. Celý objekt bývalého pivovaru se nyní rekonstruuje a pan Lažanský chce tradici pivovarnictví v Chyši uchovat.


Pivovar Chyše. Foto Czech Beer Report, autor M.Anger

Sortiment čepovaných piv v hostincích ostravského regionu by měl v nejbližších týdnech rozšířit světlý filtrovaný ležák Arthurs z minipivovaru ve Frýdku-Místku. Majitel Milan Kwaczek chce s nepasterovaným pivem proniknout do restauračních zařízení v Ostravě a Havířově. Zajímavé jistě je, že menší část výstavu zde plánují plnit i do lahví.

Od minipivovarů se nyní přesuňme k těm větším, konkrétně ke strakonickému a vysokochlumeckému.

Zájemce o Pivovar Strakonice bude muset zaplatit o 20 miliónů korun více. Ministerstvo zemědělství původně odhadlo cenu pivovaru na 50 miliónů korun, ministerstvo financí ji však zvýšilo na 70 miliónů. Strakonickou radnici ale tento požadavek od koupě neodradil a byla za pivovar ochotna zaplatit i vyšší sumu. Zastupitelé uložili radním, aby vyhlásili výběrové řízení na poskytovatele úvěru, ze kterého by město pivovar zaplatilo. Kvůli vyšší nabídce město ukončilo původní úvěrovou smlouvu, kterou dříve uzavřelo s ČSOB na 50 miliónů korun.

Doufejme, že nejistota ohledně vlastnictví strakonického pivovaru brzy skončí a pivovar se dostane do dobrých rukou. Pro úspěšnou budoucnost potřebují strakoničtí pivovarníci nejen dobré pivo (to se jim vařit daří), ale i ten zprofanovaný „klid na práci“. Toho by se snad ve vlastnictví města měli dočkat.

Sládek Lobkowiczkého pivovaru Pavel Kortus tvrdí, že české pivo má věhlas i na Sibiři. Řekl to po návratu z Ruska, kam jel zavádět licenční výrobu vysokochlumeckého piva. V Rusku je obvyklé konzumovat pivo převážně z láhví, plastových obalů, minimální množství se prodává v sudech do restaurací. Cena piva se v Rusku pohybuje mezi deseti až pětadvaceti rubly, což odpovídá cenám i za kvalitní ležáky v České republice.

Pokud se podaří uvařit v Rusku pivo chuťově identické s Lobkowiczem, mohou být tamní spotřebitelé spokojeni. Vysokochlumeckým přejeme v jejich „mezinárodní expanzi“ mnoho úspěchů. Nemá někdo ze čtenářů zkušenosti s ruským pivem?

 Pivovar Lobkowicz na jaře 2004 (foto autor).
Pivovar Lobkowicz na jaře 2004 (foto autor).

Fotbalisté nepřevezmou pivní prémii, kterou jim v případě postupu do čtvrtfinále slíbil pivovar Bernard. Hráči a vedení týmu se tak rozhodli kvůli tomu, že jedním z partnerů reprezentace je plzeňský Gambrinus. Humpolecký pivovar před zahájením šampionátu vyhlásil, že při postupu ze skupiny získá každý hráč i člen realizačního týmu 80 litrů piva.

A tohle je zřejmě konec jednoho příběhu o fanoušcích a sponzorech, kterému jsme nedávno na našich stránkách také věnovali prostor. Vyhrála loajalita k oficiálnímu sponzorovi. Pokud Bernard sledoval i jiné cíle, než jen podporu svých oblíbenců, může být také spokojen – psalo se o něm. A hráčům snad nic nebrání, aby si pivo Bernard prostě koupili, budou-li mít chuť.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání