Pivní patriotismus na česko-rakouské hranici
Hodnocení: 1,5 Hodnotících: 14 Zobrazeno: 5296x
Pivní patriotismus, neboli vztah pivaře k regionální značce, je v dnešní globální době něčím, co se moc nenosí. Bohužel. Jsou ale místa, kde štamgasti nedají na svůj místní pivovar dopustit.
I přes všelijaké laciné a zároveň agresivní televizní a billboardové reklamy a marketingové kampaně pivovarnických gigantů, které na ně neustále útočí, jsou někde lidé "svému" pivu věrní a patřičně na něj hrdí. I když může nabídnout většinou „jen“ kvalitní výrobek. Mezi takové regiony patří bezesporu Znojemsko a k němu přilehlá oblast sousedního Rakouska v okolí malebného městečka Laa an den Thaya (Laa nad Dyjí). Města ležící na řece Dyji, Znojmo a již výše zmíněné Laa, mají svůj vlastní pivovar, na nějž nedají místní dopustit. V případě města okurek se jedná o Hostan, v městečku Laa se nachází Hubertus Bräu. Znojemský pivovar s ročním výstavem přesahujícím nepatrně hranici 200 000 hl piva (která je dělítkem mezi malými a ostatními pivovary), patří do kategorie středně velkých výrobců. Jeho loňská produkce byla cca 205 000 hl. Rakouský Hubertus je typickým představitelem pivovaru, pro nějž se v německy mluvících zemích vžil název Privatbrauerei, tj. malý pivovar s orientací na nejbližší okolí svého komína a vlastní město. To je jeho jasná priorita.
I když oba zmínění výrobci nemají prakticky nic společného, jedna věc je ale přesto nepřímo pojí. A tím je právě pevné sepětí, chcete-li patriotismus, pivařů k „jejich“ produktům a pivovaru. Tohoto v dnešní „moderní“ době velice ceněného jevu na pivním poli, kde převažují a rozhodují většinou jiné hodnoty než kvalita na prvním místě (alespoň u nás v Čechách), jsem si všimnul při jednom svém výletu kousek za hranice.
Co je při průjezdu tamními městy a vesničkami na první pohled zcela zřejmé, je sounáležitost těchto pivovarů s místními lidmi, prostředím a děním. A to jak na poli gastronomickém, tak i kulturním, sportovním a potažmo i ekonomickém. Zkrátka jejich logo a jméno nechybí na prakticky žádné společensky významné akci konané v daném regionu.
Abych byl konkrétní. Co se týká znojemského Hostanu, jeho nové vývěsní štíty či loga, (mimochodem velmi vydařená), jsou k vidění prakticky na každém kroku. Nejenom v mateřském městě, ale i v přilehlém okolí. A to na všech typech restaurací. Od těch „top“, přes klasické příjemné venkovské hospůdky až po nejrůznějšími občerstvovnami. Je zde v absolutní převaze. Velkovýrobci typu Prazdroje, Staropramenu nebo Krušovic moc šancí oslovit místní pivaře nemají. Snad jen Starobrno a Budvar z větších výrobců rozšiřují pivní obzory poměrně „fádní“ znojemské pivní scény a povětšinou jsou s místním pivem na soutoči. V případě brněnského pivovaru je to ale jev zcela logický vzhledem k tomu, že je od loňska vlastníkem Hostanu. Jen pro pořádek: obě majetkově propojené moravské firmy jsou přes rakouskou pivní a nápojovou skupinu BBAG ovládány nizozemským Heinekenem a jsou tak součástí největšího pivního uskupení ve střední Evropě. Tento fakt ale nemá na znojemské štamgasty pražádný vliv.
Mimochodem, jméno bývalého znojemského sládka je spojeno např. i s názvem zimního stadiónu (Hostan Aréna Znojmo), hudebními festivaly konanými ve znojemském regionu anebo Mezinárodním televizním festivalem Znojemský hrozen. A to nemluvím o akci Slavnosti piva Hostan, které mají už po několik let báječnou atmosféru a bohatou diváckou účast.
Rovněž i značka rakouského souseda Hubertus (jako rok vzniku pivovaru je uváděn letopočet 1454), je v jeho rodném městě k nepřehlédnutí. Při průjezdu jeho centrem bylo logo pivovaru k vidění prakticky na všech restauracích. Jednou jedinou vyjímkou, kterou jsem zaregistroval, byla venkovní reklama německého pivovaru Bitburger. Jinak všude se majestátně pohupoval velký vývěsní zelenožlutý štít místního výrobce. Nevím přesně kolik se nachází v Laa hospod, kde se točí pivo, ale co se týká podílu a zastoupení toho domácího v nich, tak to je absolutní převaha. V restauraci komerčně nejnavštěvovanějšího objektu termálních lázních Laa (mimochodem jejich návštěvu vřele doporučuji) samozřejmě také nechybí, i v podobě radleru. Jak jsem se také dozvěděl, místní pivovárek, který patří mezi nejvýznamnější podniky ve městě, je i jedním z hlavních sponzorů muzikálu Jesus Christ Superstar v rakouském podání. Na přehršli propagačních letáků, které zvou návštěvníky na všelijaké zajímavé akce konané ve městě a blízkém regionu, je pochopitelně dokonale zviditelněn.
Na česko-rakouském příkladu jsem si znovu ověřil, že orientace malých a středních pivovarů na vlastní region (formou různých aktivit) a především dlouhodobě vysoká kvalita jimi nabízených produktů a služeb, jsou rozhodujícími faktory, jak se prosadit a přežít v obrovské a tvrdé konkurenci panující na současném pivně-globalizovaném trhu. Při splnění výše uvedeného se stává malý regionální výrobce velkým a silným hráčem se schopností ubránit svůj domácí a pro sebe životně důležitý trh. Odolává tlakům nejrůznějších „renomovaných“ velkovýrobců zvučných jmen, jejichž hlavním přesvědčovacím argumentem k získání dalšího tržního podílu je finanční síla a mnohostránkový katalog obchodních zástupců s nabídkou rozličných reklamních předmětů.
Jak je vidno, pivovary Hostan i jeho rakouský soused Hubertus si ve svých domovských regionech vytvořily téměř neotřesitelnou pozici a těší se velké podpoře a oblibě ze strany svých štamgastů. Bezesporu tak naplňují to čemu se říká pivní patriotismus.......
P.S. Kdyby měl někdo ze čtenářů zájem vyzkoušet výborné rakouské pivo Hubertus v točené podobě, pak má jedinečnou možnost v restauraci hotelu „U Divadla“ ve Znojmě, na ulici nám. Republiky 16.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 2 komentáře, poslední komentář: 01.11.2004 22:45 | Komentovat |
Hubertus MaroS | 01.11.2004 22:45 |
---|---|
Ak sa Vam na Hubertus nechce chodit do Rakuska ani na Moravu, pridite nan na Slovensko: Capuju... | |
"U Divadla" Jiří Kaňa | 26.08.2004 19:20 |
"P.S. Kdyby měl někdo ze čtenářů zájem vyzkoušet výborné rakouské pivo Hubertus v... |