úvod
homepage

Komentované aktuality vytisknout článek

Přidáno: 25. června 2004  •  Autor: Jiří Kaňa
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,78 hodnotících Hodnotících: 64 počet zobrazení Zobrazeno: 3934x

Téměř každý den vám v rubrice "Aktuality" nabízíme všechny možné zprávy o pivu. Dnes vám přinášíme několik zpráv, které nás poslední dobou nějakým způsobem zaujaly.

Pivovarská skupina Drinks Union se skládá ze čtyř pivovarů - Zlatopramen v Ústí nad Labem, Březňák ve Velkém Březně a pivovarů Louny a Kutná Hora. Co se týče výstavu, loni byla pátou největší pivovarskou skupinou v zemi. Vyrobila 887 500 hl piva, z toho 180 000 hl vyvezla do zahraničí. Vlajkovou lodí je značka Zlatopramen 11, která se prosadila celorepublikově. Skupina přitom plánuje dosáhnout ročního výstavu milión hektolitrů. A také se stát čtvrtou největší pivovarskou skupinou a vytvořit si předpoklady pro výrazné prosazení se v zahraničí. Všechny pivovary Drinks Union byly historicky regionální a značky byly známy lokálně, jak se říká, jen "kolem komína". O to těžší bylo prosadit se na zahraničních trzích, kde tyto značky byly zcela neznámé. Před šesti lety společnost vyvážela ročně 13 000 hl, a za loňský rok se může pochlubit 180 000 hl, to lze pokládat za velký úspěch. Po zformování pivovarnické skupiny se stal Zlatopramen prioritou také na zahraničních trzích a letos jej chtějí výrazně prosazovat. Dynamika exportu je příznačná zejména pro poslední období, kdy v roce 2002 společnost vyvezla 64 000 hl; šlo tedy o nárůst exportu za uplynulý rok o 180 %. Z bezvýznamného exportéra se DU stala čtvrtým největším vývozcem piva v Česku. Na německém pivním trhu je dokonce třetí nejprodávanější českou značkou. Na německém trhu se podařilo prosadit do všech významných obchodních řetězců, známých i u nás. Pivo zde dodávají do nových spolkových zemí a postupně se začínají prosazovat i ve starých spolkových zemích. Cílem exportu DU je právě Německo, dále Skandinávie, především Švédsko, Finsko a částečně Dánsko. Dále vyváží pivo i do teritorií, jako jsou Srbsko a Černá Hora, Španělsko, Itálie, Kanada, Velká Británie, Austrálie. Jednoznačně je však pro Drinks Union nejdůležitější německý trh. Což je paradoxní, protože spotřeba piva v Německu už po několik let klesá, klesají také ceny, přitvrzuje konkurenční boj. A přesto se DU podařilo najít takzvanou díru na tomto trhu a tu úspěšně obsadit, takže se z neznámých značek staly značky respektované a na trhu žádané. Ve Skandinávii jde především o Švédsko, kde se DU podařilo dostat se jak do restaurací, tak i do státního řetězce, který má monopolní postavení na prodej alkoholických nápojů. Tady se skupina prosadila lahvovým pivem Zlatopramen, který se v tomto řetězci stal nejprodávanějším českým pivem.

Čísla o relativním i absolutním nárůstu exportu jsou úctyhodná. Napadá mě jen, jestli by se v zahraničí lépe neprosazoval okouzlující pan Zippich, než shluk písmen tvořící slovo Zlatopramen.

Pivovar v Dalešicích zaznamenává stále větší prodej piva. Majitelé z toho mají oprávněnou radost. Dalešice zásobují už čtyři hospody v Brně a návštěvníci pivo oceňují. Sládkovi už se podařilo pivo celkem chuťově stabilizovat. Majitelem pivovaru je třebíčská firma Archatt, která pivovar uvedla do provozuschopného stavu. V letošním roce v Dalešicích předpokládají, že se v areálu uskuteční asi sedm až osm kulturních akcí. Např. projekt Horácké moře zaměřený na rozvoj okolí přehrady, jež zaobírá také rozvojem Dalešic včetně pivovaru. Pivovar v Dalešicích přestal vařit v roce 1977. Několik let prostory sloužily jako sklady a pak už jen areál chátral. Jeho slávu se podařilo na přelomu 70. a 80. let minulého století vzkřísit režisérovi Jiřímu Menzlovi, který zde natočil hlavní záběry jednoho z nejznámějších filmů Postřižiny. Bohužel ani poté nedošlo na obnovu pivovaru. Nakonec se dalešickému starostovi podařilo budovy prodat třebíčské firmě. Budovy jsou uvedeny do původního stavu a vytvořeno také bylo místo pro volný čas. Záměry restaurace a muzea pivovarnictví se již podařilo naplnit, ale majitelé věří v další rozvoj celého areálu.

K tomu snad není co dodat, podobné zprávy vždycky potěší.

Speciální třináctku s názvem Hostan Zámecké připravil pro své zákazníky pivovar ve Znojmě. Nový speciál je dle vedení jedinečný především dobou zrání v ležáckých sklepích. Pivo představil obchodní ředitel pivovaru Starobrno Jiří Imrýšek.

Není to tak dávno, co se v Hostanu stavěli jednoznačně proti experimentům s produkcí čehokoliv kromě „klasiky 10, 11, 12“ (snad s výjimkou čtrnáctky pro speciální příležitosti). Časy se ale mění a náš pivní trh je bohatší o další světlou třináctku. Mimochodem, docela zdařilou.

Čtyřicet milionů korun je odhad škod způsobených bouří spojenou s tornádem dne 9.6.2004 v litovelském pivovaru. Poškozených byla většina střech a budov, vytrhané a polámané byly i stromy v pivovarském parku. Kromě větrné smršti ničily i přívaly vody v odkrytých výrobních a kancelářských prostorách. Výroba piva se však nezastavila. Pivovar má i zásoby piva, takže zákazníci vůbec nic nepocítí. Výrobce piva Litovel stáčí a expeduje jako jindy. Ihned večer po pohromě po obnovení dodávek energie litovelští pivovarníci pokračovali ve vaření. Uchráněny byly i rozvařené dávky. Na pomoc také přišli zaměstnanci z pivovaru Holba i Zubr.

Redakce Světa piva přeje litovelskému pivovaru rychlou nápravu škod, a zároveň vyzývá své čtenáře, aby zvýšenou konzumací litovelského piva pivovar v nelehké době podpořili.

Pivovar v Hanušovicích v současné době realizuje spotřebitelskou soutěž s názvem „Ryzí Holbu začni pít, výhrou nech se zachránit“. Akce probíhá v souvislosti s Horskou pivní záchrankou. Princip spočívá v nákupu určitého počtu piv Holba Classic, Holba Šerák nebo Holba Premium a vyměnit je u Horské pivní záchranky za skvělé ceny, např. zapalovač, čepice, otvírák, rádio, tričko či batoh.

Nechápu. Neřádil tady zase nějaký tiskařský šotek? Nebo se snad ode mne očekává, že naplním batoh několika Šeráky, vynesu je nahoru do Jeseníků a tam je vyměním za otvírák? To abych si vzal jedno navíc, když už budu mít ten otvírák. Ví někdo, o co jde ve skutečnosti? Sloganovou rýmovačku považuji za otřesnou. Dá někdo k dobru nějakou horší, třeba i z nepivní oblasti?

Spolumajitel Rodinného pivovaru Stanislav Bernard plní svůj slib daný před zahájením EURO 2004 českým fotbalovým reprezentantům a celému realizačnímu týmu. Pro každého je připravena pivní prémie ve výši 80 litrů nepasterizovaného piva Bernard. Prémii získali za postup ze základní skupiny na letošním fotbalovém mistrovství Evropy v Portugalsku. "Kromě samotných výsledků si cením morální síly reprezentačního družstva ve chvílích, kdy se nedařilo" říká Bernard. "Především s reprezentací Nizozemska odehráli velké utkání. Gratuluji Karlu Brücknerovi a všem hráčům k postupu ze skupiny a držím jim palce do dalších zápasů. Věřím, že budu moci splnit i druhou část svého slibu a předám všem motivační prémii 160 litrů." To je množství, které získají reprezentanti v případě zisku zlatých medailí. Navíc trenér české reprezentace pan Karel Brückner obdrží doživotní roční rentu ve stejné výši. Toto množství piva staví Českou republiku již několik let na první příčku ve spotřebě na jednoho obyvatele ve světě.

O tomhle už jsme jednou psali. A já si dovolím zopakovat otázku, která mě v té souvislosti napadá. Zajímá vrcholové fotbalisty vůbec nějaké pivo?

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání