úvod
homepage

Pivní aktuality: Štika na pivním trhu vytisknout článek

Přidáno: 18. listopadu 2003  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 3 hodnotících Hodnotících: 2 počet zobrazení Zobrazeno: 3207x

Ze 3 na 5 % se od ledna do září letošního roku zvýšil podíl ústecké nápojářské společnosti Drinks Union na českém pivním trhu. Výrobci piva sdružení ve skupině, tedy Zlatopramen, Velké Březno, Louny a Kutná Hora, vystavily za tři čtvrtletí 668 000 hl piva

Skupina se tím mezi českými výrobci piva posunula na čtvrté místo za Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen a Budějovický Budvar. Srovnání je však zkresleno tím, že lounský pivovar se přičlenil od července 2002 a Kutná Hora od října roku 2002. Vedení firmy předpokládá, že prodej za celý rok přesáhne 850 000 hl piva. Zlepšily se i hospodářské výsledky. Za letošních devět měsíců vykázala skupina Drinks Union zisk před zdaněním 89 miliónů korun, zatímco za celý loňský rok to bylo asi 54 miliónů. Tržby za tři čtvrtletí činily 769 miliónů.

Výčepní belgických piv musí projít školením
Po japonském pivu Asahi, začali od listopadu letošního roku v branickém pivovaru licenčně vyrábět i slavné belgické pivo Stella Artois. Zatímco Asahi se v jednom z nejmodernějších pivovarů v republice, vyrábí už od roku 2000 a distribuuje především do západní Evropy a Kanady, Stella Artois bude putovat zejména k českým pivařům. V ČR se poprvé toto pivo objevilo teprve v roce 2001. Po důkladných a dlouhých přípravách a testování, na které dohlíželi odborníci z domovského pivovaru Stella Artois v belgickém Leuvenu, mohli rozjet v Braníku výrobu ležáckého piva stáčeného do sudů i lahví. Účelem dlouhých příprav a zkoušek bylo dosažení identické kvality a chuti piva, jehož belgické kořeny sahají až do roku 1366. Hostinští, kteří budou belgický ležák čepovat, musí mít speciální školení, protože jde o zcela odlišný způsob, než jaký byli dosud zvyklí používat pro čepování piv domácích. Na dobrém výčepním tedy závisí kvalita piva stejně jako na kvalitním sládkovi v pivovaru.

Belgická společnost Inter-brew neponechává nic náhodě. Dokonce už od roku 1997 pořádá mistrovství světa v čepování piva. Letošního, v pořadí již 7. ročníku, se zúčastnili vítězové národních kol z třiceti zemí světa. Účastníci museli porotě ve velkém sále hotelu Plaza správně natočit a servírovat dvě piva Stella Artois a Hoegaarden White a jedno lahvové Leffe Brown. Každé z nich se čepuje jinak, do vlastní speciální sklenice. Dlouhý, do detailu vypracovaný proces, spojený s čepováním některých belgických piv, by některé tuzemské žíznivce mohl přivést až k nepříčetnosti. Stella se čepuje při teplotě pouhé tři stupně a na stejnou teplotu musí být vodou ochlazena i sklenice. První střik piva nejde do sklenice, ale mimo, aby se nenaplnila jenom pěnou. Po natočení následuje seříznutí pěny zvláštním nožem, znovu ochlazení už plné sklenice v nádobě s vodou a teprve potom podání hostovi.

Černobílé fotografie dokumentují pivovar
Zkušený fotograf Ladislav Vašek z Hlinska zaměřil na počátku listopadu objektiv svého fotoaparátu na zdokumentování interiérů pivovaru Rychtář. U příležitosti letošního 90.výročí založení pivovaru bylo s použitím objektivu rybí oko zachyceno, jak vypadá vnitřek pivovaru v roce významných oslav. Černobílé fotografie v hnědém tónu o rozměrech 20 cm x 30 cm vkusně zarámované jsou již ozdobou velké zasedací a společenské místnosti výrobce piva Rychtář. Dýchají zvláštní atmosférou i světlem a jsou mezi nimi neobvyklé záběry, například ležáckých tanků, spilky, lahvovky, sklepů a dalších prostor tak, jak je běžný návštěvník nevidí.

Bernard získal další ocenění za reklamu
Reklamní motiv "Smrt otvíráku" Rodinného pivovaru Bernard v Humpolci získal prestižní ocenění Zlatou pecku za tiskovou inzerci. Na letošním 9.ročníku soutěže Pecky, pořádané Asociací českých reklamních agentur a marketingové komunikace, uspěl kreativní motiv vytvořený reklamní agentura EURO RSCG. Po zisku dvou stříbrných Louskáčků je to již třetí ocenění v oblasti reklamy pro pivovar v letošním roce.

Kromě Červeného Krále chystají ve Vratislavicích i muzeum
Předvánoční poklid ve vratislavickém pivovaru, přípravy na silvestrovskou zábavu a mikulášskou pro děti a přípravu novinky Červeného Krále narušuje oprava části střechy, pod kterou se později nastěhují špičkové stroje na stáčení piva do lahví. Kapacita 15 000 lahví za hodinu pivovaru bohatě vystačí a navíc se sníží energetickou náročnost. Samozřejmě bude firma s novou plnící linku pružnější v přípravě různých druhů balení. V neposlední řadě instalací nové technologie pivovar splní hygienické normy Evropské unie. V současné době výrobce piva Konrad jedná s motoristickým klubem majitelů vozů Porsche o vzniku malého muzea veteránů v areálu pivovaru. Obohatilo by to program exkurzí a dní otevřených dveří, kterých pivovar pořádá během roku velké množství. Konstruktér Porsche se ve Vratislavicích nad Nisou narodil.

Pivovar Janáček opět připravil Vánoční speciál
Uherskobrodský pivovar Janáček očekává v letošním roce vyrovnání loňského výstavu 62 000 hl piva. Přes ztrátu odbytišť na polském trhu se pivovaru podařilo zvýšit výrobu sudového piva. Hlavními důvody bylo příznivé počasí letošní letní sezony a rozšíření sítě odběratelů. Na polském trhu prodal pivovar v roce 2002 zhruba 3 500 hl zlatavého moku v PET lahvích, které nyní za nízkou cenu začaly produkovat polské firmy. Ztrátu polského odbytiště se podařilo kompenzovat zvýšeným prodejem v tuzemsku. V Uherském Brodu se zaměřili především na kvalitu piva namísto propagace a postupně rozšiřují síť spotřebitelů, kteří jsou převážně z nejbližšího regionu. Přestože většina dodávek z pivovaru Janáček směřuje na tuzemský trh, firma dodává také na Slovensko, a to kolem tří tisíc hektolitrů ročně. Menší objem odebírá Itálie, Británie a tradiční odběratel Švédsko. Prodej má podpořit rovněž distribuce speciálního vánočního piva. Do konce října je v prodeji polotmavé čtrnáctistupňové pivo, označené speciálními etiketami s vánoční tematikou. Poprvé vánoční speciál začali vyrábět před třemi lety a zájem o něj se stále zvyšuje.

Slovensko: Modernizace Pivovaru Šariš, pivovar v Martine uzavřen
K největším letošním investicím v Pivovaru Šariš patří nová scezovací káď. Spolu s rekonstrukcí souvisejících technologií dosáhla tato investiční akce hodnotu 44 miliónů korun. Investice do technologie jsou dalším krokem k zvýšení výrobních kapacit, zlepšení kvality procesu výroby piva a zabezpečení spolehlivosti varny. Srdcem každého pivovaru je varna. Zde se zpracovávají všechny základní suroviny a rozhoduje se rovněž o výsledné kvalitě piva. Když starý scezovací kotel už kapacitně nestačil potřebám pivovaru, nejnovější technologická investice směřovala právě do varny. Novou scezovačku, umístěnou v prostorách historické varny, dodala německá společnost Huppmann, která se specializuje na technologie v oblasti pivovarnictví. Scezovačka se využívá v první fázi procesu výroby piva, kterou je příprava a výroba mladiny. Mladina je cukrnatý produkt, který obsahuje látky ze sladu a z chmelu. Při její výrobě je základem převedení extraktivnych látek sladu do roztoku. Pivovar Šariš s podílem 27 % na slovenském pivním trhu patří do skupiny Plzeňský Prazdroj, který vlastní mezinárodní pivovarnická společnost SABMiller. Od svého vstupu do Pivovaru Šariš v září 1997 proinvestovala na Slovensku více než 1,4 miliardy korun a stala se tak jedním z největších investorů na východě SR. Tyto investice se promítly do zvýšení kvality výroby největšího slovenského pivovaru, kterého roční výroba dosahuje v současnosti více než milión hektolitrů piva.

Společnost Heineken Slovensko zastavila dne 6.11. výrobu v pivovaru v Martine. Pivo značky Martiner bude produkovat nitranský pivovar. Důvodem tohoto kroku je podle vedení společnosti snižující se efektivita výroby a prodeje tohoto produktu jako důsledek celkové nižší koupěschopnosti obyvatelstva. Zájem o pivo klesl také v důsledku nedávného zvýšení spotřební daně. V Martine bude nadále fungovat distribuční centrum a obchodný tým. Pro zaměstnance, kteří přijdou o pracovní pozici, připravila společnost nadstandardní program pomoci při hledaní nového zaměstnání i sociální pomoci na zmírnění tohoto kroku. V ostatních třech slovenských pivovarech patřících společnosti Heineken není podle jejího vedení důvod na redukci výroby.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání