úvod
homepage

Pivní aktuality: Vývoz českého piva bude letos asi rekordní vytisknout článek

Přidáno: 3. listopadu 2003  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 1 hodnotících Hodnotících: 1 počet zobrazení Zobrazeno: 3961x

Export českého piva pravděpodobně v letošním roce překročí rekordní dva miliony hektolitrů a dostane se na 2,05 milionu hektolitrů. V roce 2002 se vývoz českého národního moku přes dvoumilionovou hranici nedostal. Výrobců piva orientujících se na vývoz to

Vývoz českého piva bude letos asi rekordní
Export českého piva pravděpodobně v letošním roce překročí rekordní dva miliony hektolitrů a dostane se na 2,05 milionu hektolitrů. V roce 2002 se vývoz českého národního moku přes dvoumilionovou hranici nedostal. Výrobců piva orientujících se na vývoz totiž přibývá. Domácí spotřeba již pravděpodobně dosáhla svého maxima, pivovary vidí v exportu cestu pro zvyšování výstavu. Např. Pivovary Staropramen zvýšily prodeje v zahraničí za devět měsíců oproti loňsku více než o pětinu. Budějovickému Budvaru vývoz stoupl o 6,5 %, přičemž nejvíce se podniku dařilo v Rusku, Anglii a Německu. S uvedením na zahraniční trhy pivovarům pomáhají hlavně jejich strategičtí vlastníci. Export Prazdroje do USA výrazně roste, protože SABMiller je tam veliká firma, která tam dodává přes 30 milionů hektolitrů. Obvykle se exportuje lahvové pivo prodávané hlavně do obchodů, kam se vývozce snáze dostane. Image piva se však dělá v hospodě, kde se pivovary v cizině prosazují obtížně. A právě v tom pomáhá zahraniční vlastník, který je i v restauracích zavedený.

Pivo Bakalář se vrátí na trh
V rakovnickém pivovaru, jehož provozovatel před několika lety zkrachoval, se začne znovu vařit pivo. Na trh se tak vrátí již téměř zapomenutá pivní značka Bakalář. Vařit se dle vedení firmy Czech Brewery - Rakovník začne nejpozději do Velikonoc. Je ale možné, že to bude i dříve. Společnost věří, že se mu v blízké budoucnosti podaří plně využít výrobní kapacitu závodu, která dosahuje téměř dvou set hektolitrů piva ročně. Až osmdesát procent piva však plánuje vyvézt do Kanady, USA a do Ruska. Oživení rakovnického pivovaru bude znamenat i sto nových pracovních míst pro obyvatele Rakovnicka a okolí.

Českobudějovický soud potvrdil právní postavení Budvaru
Národní podnik Budějovický Budvar vyhrál další soudní kauzu. Krajský soud v Českých Budějovicích počátkem října zamítl návrh na výmaz podniku z obchodního rejstříku. Návrh na výmaz z rejstříku podal Budějovický měšťanský pivovar, který je pokračovatelem Jihočeských pivovarů. Ten současně podal i návrh na zrušení a likvidaci Budvaru v případě, že ve sporu uspěje. Měšťanský pivovar postavil svůj návrh na argumentaci, že se zrušením někdejšího hospodářského zákoníku automaticky zanikl i národní podnik Budějovický Budvar. Ten proto neměl být "zápisuschopný" do nového obchodního rejstříku. Podle vedení Budvaru měl návrh měšťanského pivovaru otevřít debatu o nejistém právním postavení podniku, a tím podpořit jeho urychlenou privatizaci. Podobné snahy, zpochybňující právní postavení Budvaru, objevily už v roce 2002. K soudu se však dostaly v této podobě teprve nyní.

Export českého piva do Německa nadále roste
Zpomalení hospodářského růstu v sousedním Německu nepostihlo vývoz českého piva na tento třetí největší pivní trh světa. Budějovický Budvar i Plzeňský Prazdroj jsou zde stále úspěšnější. Budvar nyní předstihl pivovar Faxe a stal se s podílem 21,2 % druhou nejsilnější importovanou značkou Německa. Hned za jiným dánským pivovarem Tuborg, jehož tržní podíl je necelých 27 %. Za Budvar se na třetí místo propracoval Plzeňský Prazdroj, který se značkou Pilsner Urquell držel v pololetí 15,8 a s Gambrinusem 1,2 %. Polepšily si i Pivovary Staropramen, které se dotáhly na Faxe a oba mají asi jedenáctiprocentní podíl. Přitom za poslední čtyři roky klesl celkový prodej piva v Německu o 7 %. Úspěch přináší českému pivu nejen kvalita, ale i zlepšená distribuce a výraznější marketink. Zatímco státní Budvar těží z exkluzivity ochranné známky Budweiser, Prazdroj či Staropramen se mohou opřít o své strategické zahraniční vlastníky skupiny SABMiller, respektive Interbrew. Budvar i Prazdroj přitom své prémiové ležáky prodávají o 10 až 15 % dráž než místní výrobci prémiových značek.

Anheuser-Busch zvýšil zisk
Zisk největšího světového pivovarnického gigantu Anheuser-Busch se ve třetím čtvrtletí letošního roku zvýšil o 6,8 % na 664 milionů dolarů z 622 milionů ve stejném období roku 2002. Dle vedení firmy jsou výsledky způsobeny vyšším zájmem po pivu Michelob. Čisté tržby se zvýšily na 3,88 miliardy dolarů z loňských 3,71 miliardy. Hrubé tržby, které nezohledňují dopad spotřebních daní, stouply na 4,47 miliardy z předchozích 4,27 miliardy. Generální ředitel společnosti Patrick Stokes uvedl, že cenové podmínky zůstávají příznivé, a dodal, že společnost, která vyrábí mimo jiné piva značky Budweiser a Bud Light, má dobré výsledky u tržního podílu.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání