úvod
homepage

Pivní aktuality:Pivní magazín od října vytisknout článek

Přidáno: 6. října 2003  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,8 hodnotících Hodnotících: 5 počet zobrazení Zobrazeno: 8013x

Pivní magazín je název nového měsíčníku, jehož první číslo vychází právě v tomto měsíci. Autoři pojali koncepci časopisu, šířícího osvětu o dění v restauracích, pivovarech i o kultuře s pivem a restauracemi. První část periodika bude odbornější, druhá spí

Časopis chce spolupracovat se Svazem pivovarů a sladoven v rámci projektu České pivo. Ten si klade za cíl kultivovat pití piva. To znamená vést pivaře od kvantity ke kvalitě. Šéfredaktor Pivního kurýra je spisovatel a výtvarník Jaroslav Novák Večerníček.

Na stránkách časopisu nenajdete z důvodu objektivity a nezávislosti žádnou inzerci pivovarů. Prostor by spíše měly dostat firmy zaměřené na restaurační zařízení a jejich hosty. Rozjezd časopisu v tuto chvíli finančně podporuje japonský podnikatel Tomio Okamura, milovník českého piva.

Polovinu nákladu prvního čísla budou distribuovat vybrané pivovary do svých provozoven, které zavážejí pivem a kde se časopis bude prodávat (Praha a střední Čechy a Českomoravská Vysočina). Druhá polovina nákladu bude k dostání u čerpacích stanic v prodejních stáncích s tiskem v Praze a ve středních Čechách. V současnosti má magazín sjednanou distribuci s Plzeňským Prazdrojem (18 000 provozoven) a pivovary Benešov, Polička, Broumov a Vyškov.

Nejpozději od ledna 2004 by měl být časopis kompletně celostátní, s nákladem podle objemu inzerce - reálný nejnižší odhad je 400 tisíc výtisků. Náklad se zdá nadsazený, ale jen zdánlivě. V ČR je něco přes 40 tisíc restaurací, takže při celoplošné distribuci přijde na jednu provozovnu deset kusů magazínu na měsíc. Autoři chtějí spolupracovat s Pivním kurýrem a také internetovými pivařskými servery. Server Svet piva.cz je také oficiálním partnerem magazínu. Grafika Pivního magazínu je v retrostylu, který svým grafickým zpracováním připomíná periodika z přelomu 19. a 20. století. Zároveň je typografickým zpracováním na současné úrovni.

Plzeňský Prazdroj na dividendách rozdělí téměř 4 miliardy
Společnost Plzeňský Prazdroj a.s. vyplatí v roce 2003 téměř čtyři miliardy korun na dividendách. Akcionáři Prazdroje dne 30.9.2003 odsouhlasili vyplacení dividend 1,961 miliardy korun za rok 2002. Stejnou odměnu akcionářům schválila již v březnu valná hromada, a to ze zisku roku 2001 a předchozích let. Společnost z 97 % vlastní druhý největší světový pivovar SABMiller. Prazdroj, který má 47 % českého trhu, prodal za kalendářní rok 2002 přes 9 miliónů hl piva, což bylo meziročně o 6 % více. Letos firma plánuje prodat v tuzemsku i zahraničí minimálně o 3 % piva více, čemuž současný vývoj prodeje odpovídá. Vzhledem k tomu, že roční zisk Prazdroje přesahuje 1,5 miliardy korun, neměla dozorčí rada žádné výhrady k vysoké dividendě a nijak to neohrozí finanční stabilitu firmy. Akcionáři dále schválili jako nového člověka do šestičlenného představenstva Andyho Waltera, současného technického ředitele SABMiller Europe. Dosavadní člen Marc Luce se vzdal funkce na vlastní žádost.

České pivo roku 2003
Výrazným úspěchem velkých pivovarů skončil letošní ročník degustační soutěže České pivo roku 2003, kterou pořádá Český svaz pivovarů a sladoven ve spolupráci s Výzkumným ústavem pivovarnickým a sladařským.

V kategorii světlý ležák bylo vyhodnoceno jako nejchutnější pivo Zubr Premium ze skupiny PMS Přerov (přerovský Pivovar Zubr., a.s.). Na druhém místě se umístil Radegast Premium, jenž se vyrábí v Pivovaru Radegast ze skupiny Plzeňského Prazdroje, a.s. a na třetím místě skončil Velkopopovický kozel Premium z téže pivovarské skupiny.

V kategorii světlá výčepní piva Pivovar Zubr z Přerova završil "double", když jeho Zubr Classic získal prvenství (loni druhý). Na druhém místě byl Braník z Pražských pivovarů a třetí místo obsadilo pivo Starobrno Tradiční z nabídky pivovaru Starobrno, a.s., což je po loňském vítězství nepatrný ústup ze slávy.

Strakonice si chtějí půjčit na koupi pivovaru
Město plánuje půjčku 50 milionů korun na koupi zdejšího pivovaru. Zastupitelé obce již schválili výběrové řízení na poskytnutí úvěru, obeslali pět bank a nyní čekají, jaké podmínky finanční instituce nabídnou. Výsledky radní předloží zastupitelstvu 15. října. Rovněž záleží na postupu privatizačního procesu. Kupní cena prý v tuto chvíli ještě není stanovena. Strakonice chtějí získat pivovar formou přímého prodeje. Společně s Budějovickým Budvarem je tamní podnik posledním státním pivovarem v jižních Čechách. Privatizaci protahovaly soudní spory s právovárečníky, kteří však nárok na podnik nezískali. Strakonický pivovar je součástí státního podniku Pivovary České Budějovice.

Česká pivní stezka má přilákat turisty do malých pivovarů
Turisté, navštěvující Českou republiku, mají kromě hradů, zámků a jiných pamětihodností možnost poznat i tradiční regionální pivovary, jež k historii a koloritu země neodmyslitelně patří. Skupina menších výrobců piva se rozhodla vyznačit tzv. Pivní stezky. Jsou jedním ze způsobů, jak vejít ve známost i s regionálními značkami. Jde hlavně o to, aby malé pivovary byly vidět a mohly konkurovat částkám, které na propagaci dávají nadnárodní pivovarské společnosti. Pivní stezky nejsou pevně vyznačeny. Nabízejí místa, kde kromě dobrého piva a jídla lidem ukážou, jak se dělá poctivé pivo, nabídnou nocleh a k tomu například kus historie své i města. Při vzniku projektu spolupracují místní úřady i zařízení i agentury cestovního ruchu. Pivní turistika od pivovaru vyžaduje, aby měl zmapován svůj region, nabízel prohlídku výrobního provozu, ochutnávku i prodej sortimentu piv a vhodná je i vlastní restaurace. V západočeském Chodovaru může pivní cestovatel po prohlídce pivovaru navštívit restauraci, která je ve skále ve starých granitových sklepech. V Náchodě turisté mohou posedět ve vagonu z první republiky a pivovar se podílí na rekonstrukci hotelu Beránek, jež nabídne pivním poutníkům složit hlavu. V černohorském pivovaru byla přebudována stará sladovna na centrum služeb s restaurací, bowlingem a fitcentrem. O pivní stezce se sice mluví od roku 1995, ale zhruba desítka pivovarů se jí aktivně věnuje až v poslední době, kdy začal zájem lidí o pivní turistické stezky podle pivovarníků růst
*** Česká pivní stezka:
Pivovar Svijany
Pivovar Nová Paka
Primátor Náchod
Chodovar Chodová Planá
Pivovarský dům Praha
Měšťanský pivovar v Poličce
Eggenberg Český Krumlov
Regent Třeboň
Jihlavský Ježek
Pivovar Černá Hora

Pivovary ČR v pololetí zvýšily výstav
Všech 53 tuzemských pivovarů zvýšilo svůj celkový pololetní výstav meziročně o 1 % na 8,98 miliónu hl. Nárůst výroby přitom do konce června ohlásilo jen 22 pivovarů, ve zbylých 31 podnicích výstav v různé míře klesl. Vyplývá to ze statistiky Českého svazu pivovarů a sladoven. Na rozdíl od Německa, kde výstav piva i jeho spotřeba už několik let klesají, si čeští pivaři svůj vysoký průměr drží. Výroba piva se za pololetí nejvíc zvýšila v pivovaru Platan Protivín, meziročně o téměř 61 % na 104 800 hl. Nejvíce naopak poklesla produkce zlatavého moku v Pivovaru Nová Paka, to je o 34 % na 25 256 hl.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 1 komentář, poslední komentář: 06.10.2003 17:09 Komentovat
"pivní časopis" Karel06.10.2003 17:09
Tak na pivní časopis se už moc těším. Doufám jen, že ho seženu:)
Vyhledávání