úvod
homepage

Pij pivo, pomůžeš dobré věci vytisknout článek

Přidáno: 7. června 2013  •  Autor: Weetek
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 6513x

V situacích, kdy je třeba pomoci potřebným, může i pivo sehrát velice pozitivní roli.

Při své nedávné návštěvě Barcelony jsem strávil nezapomenutelný večer v minipivovárku, pivotéce a homebrewářském doupěti Homo Sibaris. Jedno z piv, které mi ho zpříjemnily, byl vynikající stout Dougall´s Haití z malého katalánského pivovaru Cerveza Dougall´s. „Solidaridad con los pescadores de Jacmel (Haíti)“, stojí na pestré etiketě piva, zdánlivě bez souvislosti pokryté pestrým hejnem barevných rybiček. Vysvětlení je prosté a skoro dojímá: dvacet centů z prodeje každé lahve tohoto „solidárního piva“ půjde na pomoc rybářům z haitského přístavu Jacmel s nákupem nového vybavení pro jejich lodi. V každodenním mediálním šumu už dávno zaniklo, že v roce 2010 ostrov Haiti postihlo devastující zemětřesení o síle 7 stupňů Richterovy škály, které doslova rozvrátilo jeho veškerou infrastrukturu a uvrhlo zdejší už tak velmi chudé obyvatelstvo do ještě větší bídy. Prominenti mezinárodního společenství se pár dní po katastrofě ve světle kamer předháněli ve velkomyslných slibech, které posléze, když zájem světa opadl, zůstaly uboze nesplněny. Malý pivovárek tak po pár letech tuto ostudu aspoň v rámci svých skromných možností pomáhá zmírnit konkrétní a cílenou pomocí, která má navíc pro pomáhající příjemnou formu nádherně vonícího a skvěle chutnajícího piva.

Tento sympatický přístup není v zahraničí nijak ojedinělý. Řada velkých i malých pivovarů vaří speciální piva na podporu různých nadací a charitativních organizací, výtěžky z pořádání pivních festivalů pomáhají dětským domovům, sportovním oddílům, ochranářským organizacím či nadacím na podporu výzkumu různých onemocnění. I když především v případě velkých pivovarských koncernů jde jistě také o vylepšení image a promyšlený marketingový tah (někdy dokonce jen chabě maskující jejich ne právě vybrané působení v sociální či environmentální oblasti), zůstává potřebná pomoc dobré věci od těch, kteří si to mohou dovolit.

Česká republika se začíná vzpamatovávat z ničivé povodně, která zanechala za sebou škody nejen materiální. Události posledních dnů přinesly desítky jednotlivých příběhů, které dohromady skládají mozaiku velké živelné pohromy a boje obyčejných lidí s ní. Slovo solidarita, které se ve slovníku politiků i novinářů jinak příliš neobjevuje, se najednou zhmotňuje v každém dobrovolníkovi, každém finančním daru nebo zásilce materiálu od organizací i jednotlivců. Vzpomněl jsem si na solidární stout z Katalánska a říkám si, že v zemi, která je pivu zaslíbená, by to mohla být pro zdejší pivovary docela vhodná inspirace. Myslím, že „Povodňový ležák“, z jehož prodeje by pivovar finančně podpořil konkrétní pomoc obětem povodně, by se v Čechách, kde pravidelně v konzumaci piva na hlavu porážíme celý svět, mohl stát hitem. Elegantně bychom navíc využili jistého rysu české povahy, kterým je hospodské mudrlantství namísto reálných činů. Pokud by tradiční společnost hospodských „odborníků na všechno“ několik týdnů konzumovala nějaké „povodňové“ pivo s cenou drobně navýšenou o příspěvek na odstraňování škod po záplavách, i přes své tradiční zápecnictví by pomáhala dobré věci.

První vlaštovky, zvěstující pomoc vonící pivem, už stihly vylétnout. Organizátoři Žižkovského pivobraní na pražské Parukářce, které proběhne tento pátek a sobotu, se rozhodli poskytnout výtěžek z akce na pomoc zatopené pražské zoologické zahradě. O dobrý důvod navíc se na Parukářku vypravit!

Poznámka redakce: Víťa text zaslal včas, nepodařilo se mi ho vložit z časových důvodů dřív než v neděli večer.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání