úvod
homepage

Pivní aktuality: CAMRA má obavy o osud Budvaru vytisknout článek

Přidáno: 8. září 2003  •  Autor: Marek Kodeda
průměrné hodnocení Hodnocení: 1 hodnotících Hodnotících: 2 počet zobrazení Zobrazeno: 3778x

Pro ty, kteří nestíhají číst naše zpravodajství z domácí pivovarnické scény, které je aktualizované i několikrát denně, a které naleznete v levé dolní části naší home page, přinášíme přehled za poslední týden.


CAMRA má obavy o osud Budvaru
Britská spotřebitelská organizace Kampaň za pořádné pivo (CAMRA), která si vzala za cíl zachovat maximální rozmanitost pivního trhu vyjádřila obavy o další osud Budějovického Budvaru v souvislosti s možnou privatizací tohoto národního podniku. Budvar je podle uskupení zcela unikátní pivo, jedno z nejautentičtějších. CAMRA sleduje situaci kolem budějovické firmy již od 90.let a varuje, že v případě odstátnění by se Budvar nakonec ocitl v rukou některé z globálních společností. Což by mohlo vést k zániku tohoto pivovaru. Organizace uvedla příklad pivovaru Dubois, který si rovněž dělal nárok na označení Budweiser. Americký Anheuser Busch už v 70.letech tohoto výrobce koupil a provoz uzavřel. Ačkoli CAMRA nechce mluvit do formy vlastnictví Budějovického Budvaru, domnívá se, že spojení se státem je za nynějších podmínek nejlepší ochranou pro toto historické a jedinečné pivo a zejména pro jeho milovníky. Na nedávném obřím britském pivním veletrhu The Great British Beer Festival sdružení zahájilo podpisovou kampaň k vlastní petici proti privatizaci Budvaru pod heslem "Ať Budvar zůstane český", kde má nyní podle mluvčího 3000 podpisů. CAMRA předpokládá, že sežene 10 000 podpisů. V roce 1994 tehdejšímu ministrovi Igoru Němcovi předala 600 dopisů varujících českou vládu před prodejem akcií budějovického Budvaru firmě Anheuser Bush a vedla proti tomu rozsáhlou kampaň v Čechách, Británii a Evropě. Byla to tehdy její první akce zaměřená mimo Británii. V roce 1999 se vyslovila proti fúzi Plzeňského Prazdroje a Radegastu.

Pivovar v Hlinsku slaví 90 let od založení
Den otevřených dveří u příležitosti devadesátých narozenin pivovaru Rychtář je pořádán dne 13.9.2003 na nádvoří pivovaru v Hlinsku od 10 do 24 hod. K ochutnání budou nabízeny všechny druhy piva Rychtář, včetně Výroční Speciálu 13,9 %. Program tvoří soutěže pro děti i dospělé, prohlídky pivovaru. Vystoupí skupina historického šermu, dětský dechový soubor, folklórní soubor, country a rocková uskupení a na závěr skupina Katapult.

Lidé začali podepisovat petici proti privatizaci Budvaru
Během výstavy Země živitelka obyvatelé jižních Čech začali podepisovat petici proti privatizaci národního podniku Budějovický Budvar. Lidem se nelíbí prodej „rodinného stříbra“ do soukromých rukou s cílem zaplnění děr ve státním rozpočtu. Iniciátoři petice argumentují prosperitou firmy vlastněné státem a skutečnost, že hodnota Budvaru neustále stoupá v souvislosti s vyhranými známkoprávními spory po celém světě. Podpisová akce bude postupně rozšířena do celé ČR. Proti privatizaci se rozhodně staví ministr zemědělství Jaroslav Palas, stejně jako vedení podniku. Účetní hodnota Budvaru činí okolo tří miliard korun. Jeho prodej včetně prodeje práv k ochranným známkám by mohl státu podle některých odhadů vynést okolo 13 miliard korun. Odborníci se obávají, že prodej Budějovického Budvaru by mohl znamenat jeho likvidaci americkým konkurentem Anheuser-Busch.

Město Bílina se snaží prodat areál bývalého pivovaru
Výrova piva v bílinském pivovaru byla ukončena v roce 1977, poté budovy sloužily jako sklady. V restituci byl majetek vrácen rodině Lobkowiczů, ale ti se o historické budovy starat nechtěli. Město tedy z obav před nekalým využitím areálu raději objekty zakoupilo za dva miliony korun. Radnici tím však přibyly pouze starosti. Několikrát se Bílinští snažili pivovar prostřednictvím realitní agentury prodat. Bez úspěchu. Budovy pivovaru jsou historickou památkou, veškeré stavební úpravy je tedy nutno odsouhlasit s památkáři. Tato skutečnost pravděpodobně investory odrazuje.

Bernard uspěl na Dočesné
Rodinný pivovar Bernard potvrdil kvalitu svého nepasterizovaného piva a na prestižní degustační soutěži pořádané Chmelařským institutem v Žatci zvítězil. Soutěž se konala ve dnech 29. a 30.8.2003 a pivo Bernard vyhrálo v kategorii světlých ležáků a v kategorii polotmavých ležáků obsadilo třetí místo. "Značka Bernard na Dočesné v Žatci potvrdila, že zisk certifikátu nejvyšší kvality KlasA, tedy ocenění značky Bernard Ministerstvem zemědělství, kterou pivovar obdržel při zahájení výstavy Země živitelka 2003, nás oprávněně řadí mezi prémiové výrobce piva v České republice." hodnotí výsledek soutěže spolumajitel pivovaru Ing. Stanislav Bernard. Odborné degustační soutěže v Žatci se tradičně zúčastňují mnohé české pivovary a výsledky jsou každoročně vyhlašovány při Dočesné. Celkem se soutěže zúčastnilo 61 vzorků z celé České republiky, v porotě zasedlo více jak 120 degustátorů a soutěžilo se 8 kategoriích.

Budovy starého domažlického pivovaru nahradí Kaufland
Za 25 miliónů Kč prodala 27.8.2003 domažlická radnice areál nejstaršího pivovaru ve střední Evropě. Jednání o prodeji probíhala celý rok. Prodejní cena z původních 1250 korun za metr čtvereční vyšplhala až na dvojnásobek, tedy 2500 korun za metr čtvereční lukrativního pozemku v centru města. Nakonec se o prodej areálu utkaly tři maloobchodní řetězce Billa, Kaufland a Lidl. Zájemci se předháněli nejen v ceně za pivovar, která během krátké chvíle vylétla až na dvojnásobek původní sumy, ale také v nabídce nových pracovních i parkovacích míst, prodejní plochy a podílu potravinářského a nepotravinářského sortimentu. Vítězná firma chce odstranit budovy z koupených pozemků a vybudovat hypermarket a parkoviště.

Přerovské pivo má podpořit porodnost
Přerovský pivovar přišel s novým projektem Trojčáta pro tátu. Spočívá v daru tří lahvových piv, jež obdrží v přerovské porodnici každý tatínek čerstvě narozeného dítěte. Pivo Zubr by tak mělo nejen motivovat muže k dalšímu plození dětí, ale také pobavit a dodat mu sílu pro následující období. Pivovar hodlal nabídnout trojčatový projekt i dalším nemocnicím na střední Moravě.

Zahraniční piva nemají v tuzemsku velké šance
Podíl zahraničních značek na tuzemské pivní spotřebě mírně přesahuje jedno procento. V roce 2002 činil import piv do ČR celkem 167 000 hl, v prvním pololetí 2003 se dovezlo 80 500 hl. Odbornicí ani nepředpokládají, že by se podíl cizích piv na českém trhu nějak zvlášť zvyšoval. Brání tomu poněkud odlišná chuť zahraničních piv a rovněž jejich vyšší cena. Největší vývoz do českých zemí má již tradičně Slovensko. V roce 2002 to činilo 116 000 hl a za první pololetí letošního roku 59 000 hl. Pivo Zlatý Bažant z produkce pivovaru Hurbanovo, který patří do skupiny Heineken Slovakia, má v ČR renomé, poslední léta se prosazuje i v čepované formě. Tato značka zabírá zhruba polovinu celého slovenského vývozu do ČR. V supermarketech má našinec možnost zakoupit i pivo Topvar. Distribuovat zahraniční piva do Česka se snaží i pivovary vlastněné cizím kapitálem. Zejména se jedná o Pražské pivovary, které slaví úspěch v českých restauracích s belgickým ležákem Stella Artois a pšeničným pivem Hoegaarden z produkce vlastníků firmy Interbrew. Pražské pivovary dokonce pořádají pro hospodské tzv. Belgické večery s ochutnávkou nových značek piv. Belgické pivo dováží do České republiky i pivovar Bernard, jehož spolumajitelem je belgická společnost Duvel Moortgat. Vícestupňového speciálu Duvel se za první pololetí 2003 v Česku prodalo 6 000 třetinkových lahví.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání