úvod
homepage

Nejkrásnější je na pivu rozmanitost vytisknout článek

Přidáno: 5. května 2003  •  Autor: Josef Albrecht
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,37 hodnotících Hodnotících: 16 počet zobrazení Zobrazeno: 5858x

Chtěli byste vědět, jak vnímají pivo ti, kdo o něm píší knihy? Velmi známé je jméno Michaela Jacksona, který je nepopulárnějším „pivním spisovatelem“ na světě. Podobnou pozici jako má Jackson ve Velké Británii a vlastně na celém světě, si ve Finsku vypsal

Kdy jste začal pít pivo?

Jako teenager na začátku 70. let.

Kolik vám bylo, když jste se o pivo začal zajímat profesionálně?

To bylo v polovině 80. let, když mi bylo něco mezi 25 a 30 lety. Už jsem tehdy byl profesionálním novinářem specializovaným na rockovou hudbu a vedle toho jsem psal o filmech. Pivo se na seznam dostalo v době, když jsem byl přesycen rockovou muzikou.

Bylo pivo první nápoj, o kterém jste psal?

Ano, myslím, že to bylo pivo, i když ve stejnou dobu jsem dost psal o cestách za skotskou whisky ve Skotsku.. V roce 1986 jsem se začal vážně zajímat o pivo, whisky a víno a v tomto oboru jsem se také vzdělával.

Existoval někdo v jehož šlépějích jste šel? Většina lidí se učí od Michaela Jacksona.

Ano, Michael mi zpočátku, ale i později, ukázal, kterým směrem se dát. Potkal jsem ho poprvé v Londýně v roce 1986.

Pijete pivo denně?

Obvykle ano. Zřídka mám den bez jediného piva.

Kolik piv vypijete denně, při jedné party?

To záleží na situaci, místě a společnosti. Dnes jsem měl jen jedno a neočekávám, že bych vypil víc. Zítra večer ale povedu pravidelnou degustaci vína, kterou míváme v helsinské restauraci každý měsíc. Pro začátek si dám obvykle Plzeň a čekám, kdo se připojí. Když cestuji do zemí piva jako jsou Česká republika, Belgie, Anglie, Irsko nebo Spojené státy, to je vždy víc než jedno pivo.. Tam je vždy něco nového k ochutnání kromě staré klasiky.

Která země se vám líbí z hlediska její pivní kultury?

To je jako kdybyste se ptal otce, které dítě má raději, syna nebo dceru. Myslím, že nyní se vaří pivo nejlepším způsobem v USA, zatímco v Belgii mají největší tradici.

Co si myslíte o České republice? O našem pivu a pivní kultuře?

Česká republika má největší průměrnou národní spotřebu piva (v současné době hrají svou roli i turisté) a je také rodištěm moderního piva. Plzeňský prazdroj je klasickým příkladem, ale díky vám a díky návštěvám pražských hospod jsem objevil také jiné značky úspěšně vyráběné v České republice.

Co Finsko a jeho zvyky související s pitím?

My jsme část Evropy, kde se vyrábí vodka a pivo. Spotřeba piva v posledních 10 letech je asi 90 litrů na osobu a rok. Zhruba v posledních deseti, patnácti letech se na náš trh více dováží pivní speciality. Ale nejrychleji rostoucím trhem je trh s červeným vínem.

Myslíte si, že profesionální posuzovatelé piva jsou objektivní? Kde je hranice?

Ano. Všechny soutěže, které jsem posuzoval a o nichž vůbec vím, jsou posuzovány na slepo. Někdy si myslím, že jsem pivo poznal. Někdy – soudě podle výsledků – je to správně, jindy udělám chybu. To však neovlivní posudek. Přinejmenším, pivovary v Helsinkách, Denveru a Butonu nesmějí posuzovat svoje pivo.

Mnoho milovníků piva je konzervativních. Co Vy?

Ne, já osobně nejsem. Vždy rád zkouším nové a odlišné věci. Zřídkakdy mívám dvě sklenice stejné značky. Rozhodně ne doma nebo v baru s dobrým výběrem. Různorodost je kořením života – i v pivu!

Co Vás ovlivní při degustaci? Nálada, piva, atmosféra….?

Nejlepší čas na posuzování je od rána do brzkého odpoledne, dokud jsou Vaše chuťové buňky čerstvé. Pivo, nálada a atmosféra by neměly ovlivňovat posuzování - špatná organizace může ovlivnit náladu, ale ne posudek.

Mnoho lidí píše ve světě i pivu na internetu. Jak dlouho používáte internet? Co bylo Vaším prvním kontaktem přes internet?

Od poloviny 90. let.

Používáte také jiné nástroje internetu než jen e-mail?

Např. ICQ, net phone, travel planning…..

Jaká je Vaše oblíbená webová stránka o pivu a proč?

BeerHunter.com – web Michaela Jacksona. Kvalitní popis.

Co říkáte webovým stránkám finských pivovarů?

Docela dobré po stránce faktické a dobré firemní profily. Mohly by využívat zajímavějších prvků.

Používáte internet denně?

Obvykle ano, pokud můj lap top nedělá na cestách potíže.

Koupil jste si někdy něco přes internet? Snad pivo?

Mnoho věcí. CD, DVD, knihy, letenky, hotelové rezervace, ale dosud nikdy pivo.

Chcete-li položit Mikko Montonenovi jakýkoliv dotaz, udělejte tak do 18. 5. 2003 prostřednictvím formuláře, který najdete na www.chatzdroj.cz!! Odpovědi na nejzajímavější otázky budou v týdnu od 19. 5. k vidění, jak jinak, na CHATzdroji.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání