Chvála pivní globalizace aneb Brand versus pivo
Hodnocení: 0 Hodnotících: 0 Zobrazeno: 3131x
„To byl tenkrát život…“, píše se na etiketě piva Hostan. Časy se ale mění.
„…Čas plynul mnohem pomaleji, sluníčko hřálo a platilo heslo ‚ve zdravém těle zdravý duch‘. Pivovary rostly jako houby po dešti a pivo bylo jako křen. Ještě že to pivo nám zůstalo.“
To byly tenkrát časy. Když jsem chtěl před nějakými deseti lety ochutnat pivo Hostan, musel jsem na Znojemsko. Lahodnou znojemskou jedenáctku točili v drtivé většině hospod. Pivovar u rotundy vesele vařil světlou desítku, jedenáctku, dvanáctku a k tomu tmavé. Vedení pivovaru, to byl konzervatismus sám: Speciály? Nepotřebujeme! Silnější partner? Vyloučeno! Lahvový Hostan měl vcelku lidskou dobu minimální trvanlivosti a chutnal znamenitě. Koupit jej někde mimo region bylo téměř vyloučeno.
Dnes už je to lepší. Když si chci v Českých Budějovicích dopřát pivo Hostan, zajdu si do Intersparu. Výhoda č. 1 – nemusím se pro Hostana trmácet kdoví kam. Navíc pivo má půlroční trvanlivost. Výhoda č. 2 – teď v listopadu jsem si koupil lahváče a můžu je vypít až v dubnu příštího roku. Sortiment je omezený na „Naše pivko“ a „Hradní“. Výhoda č. 3 – nejsem zbytečně zmatený přílišnou šířkou sortimentu.
Má to ale háček. Kromě toho, že o dlouhou trvanlivost ve skutečnosti vůbec nestojím. Prostě nevěřím, že když si v listopadu koupím světlý ležák uvařený v březnu, bude chutnat stejně dobře jako v tom březnu. Horší je, že „ty časy“ už jsou dávno pryč a z Hostana se stal tzv. brand. Což je oproti pivu odněkud podstatný rozdíl. Tato „vymoženost“ například umožňuje produkovat Hostan prakticky kdekoliv na světě, v našem případě zatím v Brně. Nějaký brand samozřejmě nevyžaduje vaření na původní stupňovitost, jen je dobré, aby brand manažer zdůrazňoval původní recepturu. Původ původní receptury pochopitelně nikoho nemusí zajímat. Někdy mívám pocit, že „zbrandovatění“ toto všechno dokonce přímo způsobuje. Ano - zbrandovatění je původcem původních receptur. Receptura má na chuť jistě zásadní vliv, vtip je v tom, že u brandu se chuť stává podružnější, někdy snad dokonce i nežádoucí. Důležitější je cílová skupina, pozice v portfoliu, vnímání značky… Zkrátka - znojemské pivo je mrtvé, ať žije Hostan!
Prostě mi to celé připomíná pokrokovou vymoženost v naší jídelně, kde mi vaření z různých centrálně dodávaných polotovarů umožňuje pochutnat si na přemrzlých bramborových hlízách i v srpnu.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 1 komentář, poslední komentář: 25.11.2008 17:39 | Komentovat |
No, ale Hostan není Brand Ignacius J. Reilly | 25.11.2008 17:39 |
---|---|
Ještě lepší na tom je, že Hostan není Brand, ale pouze a jenom Starobrno. A ještě... |