Bernard na stráži
Přidáno: 11. listopadu 2008 • Autor: Jan Kočka
Hodnocení: 1 Hodnotících: 2 Zobrazeno: 8580x
Hodnocení: 1 Hodnotících: 2 Zobrazeno: 8580x
Proti čemu? Odpověď je jednoduchá a nabízí jí i samotný billboard.
Hned na začátku je dobré si položit základní otázku. Co je vůbec eurolager? Definice našeho zákona ji nezná, v nejznámějších přehledech pivních kategorií, jako je například BJCP (Beer Judge Certification Program)tato skupina uvedena také není. Poznámka: nezaměňovat prosím s kategorií „european lager“.
Přestože definice této skupiny piv oficiálně neexistuje, v poslední době se mezi pivovarskými odborníky začíná používat. A po pravdě řečeno, významově to moc lichotivé označení není.
Zjednodušeně se dá říct, že eurolagery jsou „urychlená, možno i říci že vůči klasickému ležáku lehce šizená“ piva. A že se používá tohoto označení jen ve vztahu k výrobkům velkých pivovarů, zejména pak těch co jsou členy nadnárodních korporací.
Je samozřejmé, že proti takovému to „hanlivému“ označení se velké pivovary ohrazují a brání. A protože Bernard si vždy šel svojí cestou, nebál se ani tentokráte píchnout do „vosího hnízda“ a prohlásit sebe sama za strážce proti podobným neduhům(z jejich úhlu pohledu) českého pivovarnictví.
Vzhledem k výše uvedenému a ke kampani jako takové, přišel humpolecký pivovar se svojí definicí „eurolageru“:
Tradiční výrobní technologie byla nahrazena technologií zjednodušenou, jejímž použitím se dá pivo vyrobit levněji a rychleji. Při ní se pro hlavní kvašení a ležácké zrání používají cylindrokónické tanky, což jsou nádrže válcovitého tvaru umístěné nikoli horizontálně jako tanky ležacké, ale vertikálně. A právě proto lze hovořit o „ležení vestoje“.
Bohužel má tento ekonomicky výhodný postup výroby piva, jímž lze kvalitní pivo vyrobit i za 10 dní, i nevýhody. Vede k unifikaci chuti. Pivo ztrácí svůj charakter a postrádá plnost. Namísto toho je hluboce prokvašené a přesycené. A my tak přicházíme o to hlavní – o prožitek při jeho pití.
Rodinný pivovar BERNARD proto nechce čekat, až náš ohrožený, tradičně vyráběný český ležák bude vytlačen z pivního trhu, a rozhodl se být „Na stráži proti europivu“.
Ale k billboardu samotnému. Po grafické stránce se mu asi vytknout nic nedá. Sice jsem očekával trochu odvážnější zpracování, ale vyjádření bude nejspíš srozumitelné všem. Ale jak se říká, v jednoduchosti je síla. Příznivci piv malých pivovarů zaplesají, že se konečně někdo otevřeně odvážil označit stávající produkci velkých pivovarů, pijáci velkoznaček si ho možná ani nevšimnou. Pro ně je pivo z Humpolce příliš drahá záležitost a mávnou nad tím jen rukou. Tak jako ve většině případů, každý si na to najde to své.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 0 komentářů | Komentovat |
Vyhledávání