úvod
homepage

Pivovarnické firmy sází na akvizice a marketink vytisknout článek

Přidáno: 13. září 2005  •  Autor:
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 0x
Jeden ze dvou hlavních trendů současného pivovarnického průmyslu se jasně odráží ve výsledcích světových pivovarnických špiček, které těžce zápolí s poklesem spotřeby piva v západní Evropě a Americe. Koncerny nespoléhají jen na inovace a nápaditější reklamní kampaně, které by měly přilákat zpět ztracené zákazníky. Snaží se vybojovat co největší podíly na rozvíjejících se trzích, jejichž potenciál růstu je s Evropou nesrovnatelný. Růst přichází z Ruska a Latinské Ameriky. V Evropě nejde jen o tvrdší konkurenci mezi pivovary, ale také o konstantní tlak řetězců na snižování cen. Belgické společnosti InBev, světové pivovarnické dvojce, pomohla její loňská akvizice brazilského AmBevu k dvojnásobnému zisku v prvním pololetí letošního roku. Do latinskoamerické jedničky sice investovala obrovských 11,2 miliardy dolarů, zisk jí nyní poskočil na 382 miliónů eur. Tržby se InBevu zvýšily o 6,8 % na 5,22 miliardy eur. Latinská Amerika, východní Evropa a Asie - z ní hlavně Čína - tvoří 74 % tržeb InBevu. Naopak Heineken je v prodejích piva ze dvou třetin závislý na Evropě. Zde ovšem vzroste průměrná spotřeba alkoholických nápojů do roku 2009 jen o 0,2 %. Čína však dosáhne nárůstu o 4,2 %. A v Rusku by konzumace piva na osobu do roku 2010 měla poskočit zhruba o 30 %. Výsledky Heinekenu za první pololetí tak nejsou vůbec povzbudivé, ačkoli kopírují trend - zisk klesl o 8,2 %. Hlavní podíl na poklesu měly hlavně náklady na restrukturalizaci málo ziskového západoevropského byznysu a vysoké investice do reklamy a marketinku. Na rozdíl od InBevu se Heineken zatím soustřeďuje na řadu menších akvizic. Velmi úspěšný je právě na ruském trhu - za posledních dvanáct měsíců zde nakoupil šest pivovarů a od roku 2002, kdy se objevil na místním trhu, utratil za akvizice přibližně 1,2 miliardy dolarů. Ve chvíli, kdy budou formálně dokončeny dva nedávné obchody, mohl by Heineken se čtrnácti procenty trhu tvrdě šlapat na paty InBevu, který jako dvojka v Rusku ovládá přibližně šestnáct procent. Souboj o Latinskou Ameriku však Heineken na rozdíl od raketového nástupu v Rusku zatím prohrává. Z obchodu za 5,6 miliardy dolarů ho nedávno vyšachoval SABMiller, který se rozhodl konkurovat InBevu koupí latinskoamerické dvojky na trhu - pivovarů Grupe Empresarial Bavaria. Kromě slušného potenciálu růstu má jih amerického kontinentu ještě další výhodu - ziskovost na hektolitr piva tu dosahuje patnácti dolarů, kdežto v Číně, kde se pivovary také snaží o co nejvíce akvizic, zatím pouze jednoho dolaru. Jen v posledních pěti letech koncerny investovaly do akvizic v pivovarnictví 72 miliard dolarů. Stamilióny však firmy vrhají i do reklamních kampaní a inovací, které mají hlavně Evropany a Američany přesvědčit, že pivo stojí za to pít. Heineken zvýšil letos investice do marketinku o 9,4 % a na reklamu věnuje 100 miliónů dolarů. Britský Scottish & Newcastle utratil za reklamu o 15 % víc než v roce 2004 a ostatní postupují podobně. Kromě nových chutí a designu se snaží přilákat hlavně mladé zákazníky, utíkající k tvrdému alkoholu a vínům. Kromě tradičního sportovního sponzorinku například Heineken zaštítil hiphopové koncerty. Na inovace spoléhá i americký Anheuser Busch - na rozdíl od konkurence totiž příliš neexpanduje do třetího světa a jeho akcie loni klesly o 13 %. (zdroj: iHNED)
vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání