úvod
homepage

Pivovary spoléhají na Rusko a Čínu vytisknout článek

Přidáno: 28. dubna 2005  •  Autor:
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 0x
Ve Spojených státech a západní Evropě nastaly pivu těžké časy - spotřeba klesá a s ní i zisky pivovarnických koncernů. Globální hráči na světových trzích se v posledních letech předhánějí v akvizicích v Rusku, Číně nebo Latinské Americe, které jsou do budoucna pro pivovary "zlatým dolem. Příkladem tohoto trendu mohou být čtvrtletní výsledky světového obra InBev. Tržby belgickému koncernu, který v Česku vlastní Staropramen, sice celosvětově vzrostly o 4,1 %, ovšem strmý pád prodejů v západní Evropě o téměř sedm a v USA o 4,2 % musely vyrovnávat rozvojové trhy - například v Jižní Americe stouply tržby InBevu o 12 %. Důvody vidí odborníci ve stagnující ekonomiky vyspělých zemí, změny spotřebitelských návyků a vlna zákazů kouření v restauracích a barech v Evropě. Podobně rozpačitě si vedou i jeho ostatní globální konkurenti - Heinekenu dokonce loni klesl zisk o třetinu. Východisko vidí pivovary v expanzi na rozvíjející se trhy a v marketinkových inovacích, jež by získaly zpět zákazníky, kteří opouštějí pivo a vybírají si víno a tvrdý alkohol. V posledních třinácti letech investovaly západní pivovary v Rusku, kde naopak spotřeba piva roste na úkor tradiční vodky, téměř dvě miliardy dolarů. V Číně, největším světovém trhu s pivem s předpokládaným růstem o sedm až deset procent ročně, se koncerny v posledních týdnech doslova předhánějí v akvizicích. SABMiller se stal v Číně jedničkou, když za patnáct miliónů dolarů převzal pivovar Snowland Brewery. Anheuser-Busch téměř ztrojnásobil svůj podíl v Tsingtao Brewery, největším pivovaru v zemi, a chystá se vytvořit vlastní čínskou distribuční firmu. Společnost Merrill Lynch odhaduje, že v příštích pěti letech se budou Čína s Ruskem podílet na celosvětových prodejích piva více než z poloviny. Roste i Jižní Amerika. InBev vloni za 11,2 miliardy dolarů převzal brazilský koncern AmBev, jehož značku Brahma chce prodávat v patnácti zemích světa. Zatímco spotřeba v USA klesla za minulý rok o 14 %, Brazílie pomohla InBevu k vyrovnání ztrát díky růstu poptávky v zemi o třináct procent. Belgičané zvýšili svůj podíl na trhu na 68 %. Velký zájem je také o pivovary ve střední a východní Evropě. Nejnověji se Carlsberg a InBev utkají o bosenskosrbský pivovar Banjalucka Pivara. (zdroj: iHNED)
vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání