úvod
homepage

Perspektivy ruského pivního trhu vytisknout článek

Přidáno: 26. března 2004  •  Autor:
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 0x
Obliba pití chmelového moku v Rusku každým rokem razantně stoupá. V ostrém konkurenčním boji o tamní pivní trh se začínají prosazovat i některé české značky. Nejúspěšnější z nich hlásí i více než padesátiprocentní meziroční nárůst prodeje. České pivo má již tradičně v Rusku velmi dobrou pověst. Prodeje plzeňských značek tam loni meziročně stouply o 21 %. Pivovary Staropramen triumfují v Rusku se světlým výčepním pivem, které vaří v licenci. Celkové prodeje této značky vzrostly podle firmy o 88 %. Podle agentury CzechTrade dovezly loni české pivovary do Ruska 3 683 000 litrů piva. Jejich cílovou skupinu tvoří přitom hlavně konzumenti kvalitních importovaných značek s vyššími příjmy v moskevské a petrohradské oblasti. Ve spotřebě pěnivého moku figuruje Ruská federace už na 16. místě. Na jednoho Rusa připadla loni konzumace zhruba 50 litrů piva. Na obyvatele tradičních pivních velmocí v čele s Čechy, kteří v průměru vypijí asi 160 litrů za rok, zatím nemají, ale pivovarnictví od Petrohradu po Vladivostok zažívá skvělé období. V objemu produkce se Rusko řadí už na 6. místo a v tempu absolutního růstu je dokonce druhé za Čínou. Do roku 2007 se má produkce piva v Rusku zvýšit o více než 10 miliónů hektolitrů, odvětví tak má růst o 10 až 12 %. Pivovarnictví je tak v současnosti jednou z nejperspektivnějších oblastí ruského hospodářství. České pivovary se musí podle odborníků do budoucna připravit na investování a přesun výroby kvůli udržení konkurenceschopnosti. Ruský trh podle něj nabízí k tomuto účelu vhodné podmínky. Ruští obchodníci mají eminentní zájem o dovoz piva i o zakládání společných podniků. Prostor pro uplatnění menších pivovarů spatřují odborníci potom hlavně v poskytování licencí. Malé pivovary se mohou prosadit i transferem technologií a celkovým dohledem nad výrobou a kvalitou piva. Zájem potvrzuje i ruská strana. Například petrohradská holdingová společnost Ladoga uvedla, že hodlá do konce roku 2004 získat jednu z českých pivních značek - hodnota kontraktu se má pohybovat kolem dvou miliónů dolarů. Společnost chce po vstupu na trh produkovat denně více než 200 hektolitrů piva. Představitelé Ladogy prý mají zájem o pivo druhu Premium, které by bylo určeno především pro petrohradské restaurace. Rusové se začínají, stejně jako Číňané nebo Korejci, stále více zajímat i o kulturu spojenou s konzumací a po celém Rusku rostou hospody, kde se lidé učí "po česku" vysedávat. V oblibě tradičně vedou hlavně těžká a silná piva. Konzumace piva prý poroste do té chvíle, dokud cena dvou lahví piva nepřevýší cenu jedné lahve levné vodky. Přesto, s ohledem na nízké platy, většina ze 145 miliónů Rusů stále upřednostní spíše vodku či samohonku. Růst průmyslové výroby pivovarnického odvětví činil v loňském roce téměř osm procent, což odpovídá produkci zhruba 76 miliónů hektolitrů. Analytici říkají, že s ohledem na trendy ve spotřebě není trh zdaleka nasycen. Import piva do Ruska je zatím téměř zanedbatelný a jeho většina přichází ze sousední Ukrajiny. Za prudkým rozvojem odvětví stojí i investice, které jen v roce 2002 činily celkem 300 miliónů amerických dolarů. Asi polovina přitom připadla na zahraniční kapitál. Dynamika ruského pivního trhu, jednoho z největších na světě, musí být pro každého investora lákavá. Rentabilita odvětví se už dnes podle odborníků pohybuje mezi 40 a 50 procenty. Na rozdíl od většiny zemí východní Evropy si v Rusku doposud udržují poměrně silnou pozici pivovary, jež nejsou součástí mezinárodních koncernů. Rusové jsou hrdí na své silné tuzemské producenty, jako Očakovo a Krásnyj Vostok. Podíl "cizinců" (největší BBH - Baltika, Sun Interbrew, Heineken) nepřevýšil doposud 60 %. Letos by však měl poměr znatelně upravit očekávaný příchod giganta AnheuserBusch, který možná koupí jeden z tuzemských závodů. Vývoj bude zřejmě stejný jako na jiných trzích - zůstane 4 až 5 velkých společností plus některé ve třídě Premium. Malé společnosti se budou muset konsolidovat, hledat uplatnění v regionech nebo zcela odejít z trhu.
vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání