Trh s pivem v západní Evropě ovládla cenová válka
Pivovarský trh v západní Evropě a v USA se potýká se slabší poptávkou. Tyto regiony přitom ještě donedávna představovaly zdroj stálého růstu, uvedl francouzský ekonomický deník La Tribune. Někteří tradiční konzumenti piva přešli v posledních letech na víno. Pivu příliš neholdují ani noví potenciální spotřebitelé, tedy lidé ve věku od 20 do 29 let, kteří dávají přednost mixovaným nápojům a také vínu. Tyto okolnosti ovlivňují negativně výnosy největších evropských výrobců piva, nizozemské skupiny Heineken, belgické Interbrew, britské Scottish & Newcastle a dánské Carlsberg.
Ve snaze oživit stagnující poptávku mezi sebou pivovary vedly ostrou cenovou válku. Lze to dokumentovat situací na pivním trhu v severní Evropě. Například v Norsku se ceny piva v roce 2003 snížily v průměru o 30 %. V dalších skandinávských zemích klesly ceny ve druhém pololetí asi o 10 %, uvádí banka Credit Suisse First Boston. Podobný vývoj zaznamenala i Francie a Velká Británie. Nejvíc na to doplatil dánský pivovar Carlsberg, který vytváří 40 % tržeb právě ve Skandinávii a dalších 22 % v Británii. Nevyplatila se ale ani neústupná cenová politika. Například britský výrobce Scottish & Newcastle, který na snižování cen nepřistoupil, přišel v průběhu letoška o významné části trhu v Británii, ve Finsku a v Řecku, kde zákazníci dali přednost levnějšímu sortimentu.
Také v USA čelily evropské pivovary nepříznivému vývoji. Celkové tržby se tady už druhým rokem snižují, zatímco ještě v roce 2001 vykázaly desetiprocentní meziroční růst. Brzdou jsou především ceny piva, které se ale na rozdíl od Evropy v roce 2003 zvyšovaly. Například v říjnu vzrostly meziročně v průměru o 2,5 %. I ve Spojených státech může mezi evropskými producenty vypuknout cenová válka. Studie společnosti Morgan Stanley zjistila, že 61 % amerických spotřebitelů je ochotno kupovat evropské pivo, pokud jeho cena neporoste. Nizozemský pivovar Heineken zvýšil proto cenu své produkce jen o 1,5 %, čímž pouze kopíroval míru americké inflace. Expanze na americkém trhu měla pro pivovar Heineken i další negativní důsledky, mimo jiné klesající dolar. Společnost Merrill Lynch odhaduje, že každý pokles dolaru o 5 % snižuje zisk na jednu akcii Heinekenu o 1,6 %. Není proto divu, že tituly evropských pivovarů si už na burze nestojí tak jako dřív. Například akcie Interbrew letos oslabily o 11,1 %, což je skoro dvojnásobný pokles oproti srovnatelnému potravinářskému a nápojovému Dow Jonesovu indexu, uvedla agentura AP.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 0 komentářů | Komentovat |
Vyhledávání