Na Slovensku se letos dvakrát zvýšila spotřební daň na pivo
Když největší slovenský výrobce piva Heineken Slovensko zastavil začátkem listopadu v Martině produkci v jednom ze svých čtyř pivovarů, překvapilo to více stovku martinských zaměstnanců než ekonomy a experty z branže. Slovensko je výjimečný trh ovlivněný silnou pivařskou tradicí a zejména historicky danou nízkou cenou piva. Za těchto okolností může nastat paradoxní situace; když je společnost lídrem na trhu, má v portfoliu nejúspěšnější značky a navzdory tomu nedosahuje významnějšího zisku. Podle odborníků bylo zastavení výroby v Martině důsledkem kombinace nízké koupěschopnosti a nedávného zvýšení cen. Slovensko prošlo od prvního ledna dvěma zvýšeními spotřební daně na pivo. Začátkem roku to bylo 30 % u desítky, ale růst se vyrovnal snížením spotřební daně o 18 % u dvanáctky. Snížila se i daň z přidané hodnoty z 23 na 20 %. Lednové změny na tři měsíce snížily spotřebu piva, teplé jarní měsíce ji pak vrátily do normálu. Srpnové zvýšení spotřební daně o 67 % bylo reakcí na špatnou situaci státního rozpočtu a ani úředníci ministerstva financí se netajili, že jeho úlohou je zacelit v něm díry. Přineslo pokles spotřeby piva o 14 %. Slovenské sdružení výrobců piva a sladu nenamítalo nic proti postupnému zvyšování spotřebních daní, ale před srpnovým zvýšením daní vládu upozorňovali, že slovenský trh je na takto razantní zásahy citlivý. Vždyť je to 163 % minimální sazby EU. Před srpnem měli na Slovensku spotřební daň 300 Sk na hektolitr desetistupňového piva, dnes je to 500 Sk. V Česku je to v propočtu 312 Sk, v Německu 323 Sk. Čtrnáctiprocentní pokles spotřeby znamenal za tři měsíce výpadek asi 178 000 hl piva. To je roční produkce bratislavského pivovaru Sein. Také výrobci piv upozorňovali vládu, že při zvyšování spotřebních daní z piva překročila míru. Jejich výše přesunula Slovensko z typicky pivařských zemí, jako jsou Česko nebo Německo, mezi vinařské - Portugalsko a Francii. Ale spotřebou 94 litrů na osobu byli Slováci v první desítce zemí. Výrobci také varovali, že některé z menších pivovarů budou muset padnout. Potvrdilo se to. Spotřeba se snížila, lidé se přeorientovávají na levnější pivo nižších stupňů, víc kupují podle ceny. Podíl desetistupňového piva na prodeji byl do srpna 48 %, teď je to 55 %. Může se stát, že představa ministerstva financí o tom, kolik ze zvýšení spotřebních daní letos získají, se při takovémto vývoji nemusí naplnit. Podle informací, které poskytl poradce ministra financí Peter Papanek, vybral stát v září na spotřebních daních za pivo o 60 miliónů víc než loni a v říjnu o 34 miliónů. Značka Martiner, kterou produkovali v zavřeném martinském pivovaru na trhu, zůstává, bude mezi výrobky jiných pivovarů společnosti Heineken Slovensko. Tato firma má se třemi pivovary a 46procentním podílem na trhu pozici největšího hráče na slovenském trhu. Pivovar Šariš, který patří společnosti South African Breweries, má 23 % trhu, třetím je výhradně slovenský Topvar se 14 %.
Hodnocení článku
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 0 komentářů | Komentovat |
Vyhledávání