úvod
homepage

V sobotu byl zahájen Oktoberfest vytisknout článek

Přidáno: 23. září 2003  •  Autor:
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 0x
Desetitisíce lidí se baví v obrovských stanech nebo pod širým nebem, všude voní pečené klobásy, vepřová kolena, kachny a kuřata a především tečou proudy piva. Tak to je mnichovský Oktoberfest, největší pivní slavnost na světě, jejíž 170. ročník začal v sobotu 20.9. Pěnivý mok z produkce bavorských pivovarů přiláká na šestnáctidenní akci každoročně šest až sedm milionů návštěvníků. Na rozlehlé Tereziánské louce v bavorské metropoli tak lze spatřit s neodmyslitelným mázem neboli tuplákem piva nejen domácí Bavoráky v kožených kalhotách s padacím mostem, ale i hlučné skupinky ze všech koutů Evropy, z USA či Japonska. Rozverní návštěvníci k pivku zakusují typické bavorské speciality jako bílé klobásy, játrové knedlíčky, červené zelí na jablkách nebo vepřové nožičky, zpívají, tančí či vesele debatují. Gurmánské hody doplňují i pečení voli či rybí speciality. Pivům, která se vaří speciálně pro tuto příležitost, je vyhrazeno 14 velestanů, z nichž největší pojmou přes deset tisíc hostů. "Žijeme, abychom jedli," říkají prý mnozí Bavoráci a během festivalu to hrdě demonstrují. Nedílnou součástí festivalu je tradiční folklórní průvod. Nevázané veselí podporuje řada kapel, především ryčná dechovka. Typické jsou tanečky na stolech, v nichž vynikají zahraniční návštěvníci. U vchodu do areálu je obrovský lunapark. Slavnost je i vhodnou příležitostí k osobní prezentaci, čehož využívají hlavně bavorští politici. Pravidelně ji zahajuje mnichovský primátor (dnes Christian Ude) naražením prvního sudu a zvoláním "je naraženo", které doprovází salva z historických moždířů. Již tradičně nechybí bavorský premiér Edmund Stoiber, jak jinak než s tuplákem v bavorských barvách - modré a bílé. Oktoberfest je také důležitou hospodářskou událostí, neboť návštěvníci na slavnosti utratí stamiliony eur. Pořadatelé nenechávají nic náhodě a proti případné slabé návštěvnosti způsobené nepříznivým počasím se jistí pomocí bankovní opce na množství dešťových srážek. Wiesn, jak se také Oktoberfestu říká, má i svou temnou stránku. V roce 1980 zde po výbuchu bomby odpálené neonacistou zahynulo 13 návštěvníků a dalších 200 utrpělo zranění. Slavnost je také rájem kapsářů a nenechavci se najdou i mezi hosty - například předloni ostraha zadržela 150 000 originálních tupláků, které si návštěvníci chtěli odnést jako suvenýr. Tradice mnichovského pivního festivalu pochází z roku 1810, kdy bavorský korunní princ a pozdější král Ludvík I. na počest své nevěsty Terezie von Sachsen-Hildburghausen uspořádal koňské dostihy. Na místě konání dostihů, které se od té doby nazývá Tereziánská louka, se již rok poté uspořádala první slavnost. Od těch dob se Oktoberfest nekonal pouze čtyřiadvacetkrát, a to vinou válek, epidemií cholery a hyperinflace. V Mnichově jsou lidé na svátek hrdí, pouze jedna věc jim letos notně kazí náladu: Minulý týden se objevila vcelku nenápadná zpráva o tom, že Gabriel Sedlmayr, jeden z nejstarších německých pivovarů, prodává některé své ceněné značky, jako je například proslulé pivo Löwenbräu, belgickému pivovarnickému gigantu Interbrew. Belgičané, kteří vyrábějí známé pivo Stella Artois, mají zaplatit za koupi přibližně 477 miliónů eur. Sedlmayr byl přitom léta s mnichovským festivalem spojován. Značka Löwenbräu, se zářivě zlatou barvou, datuje svůj vznik až do 14. století. Pro Oktoberfest se stala jedním z nejdůležitějších propagačních symbolů. "Starosta otevírá mnichovské slavnosti belgickým výrobkem," stěžoval si bavorský princ Luitpold, který sám vaří pivo na svém zámku třicet kilometrů od Mnichova. "Naše město by nemělo podporovat monopol společností Interbrew a Heineken," řekl princ listu International Herald Tribune. Aktivita belgického pivovaru tak znovu otevřela ostrou debatu na téma, kdo by měl mít právo prodávat pivo pod čtrnácti obřími stany, které hostí pivní slavnosti. Podle městského práva může být prodáváno na Oktoberfestu pouze tradiční pivo, vyráběné v Mnichově. Poškozeni se cítí mnozí menší pivovarníci stejně jako ti, kdo vlastní pivovary mimo město. Například princ Luitpold se snažil prosadit svou značku König Ludwig na festival dlouhá léta, ale nepodařilo se mu to. Pravidla jsou skutečně přísná. Nyní se obává, že Interbrew ovládne Oktoberfest se svými produkty, jako je Stella Artois. Také další německé pivovary přecházejí do zahraničních rukou. Interbrew už vlastní mimo jiné proslulou severoněmeckou značku Becks. Organizátoři Oktoberfestu pokládají obavy patriotů za neopodstatněné. "Je pravda, že majitel prodává značku Löwenbräu," říká Gabriele Weishauptová, organizační ředitelka festivalu. "Stále je to ale německé pivo, dál se vyrábí v Mnichově, podle stejných receptů." Nedomnívá se také, že je třeba festival otevřít bavorským značkám, vyráběným mimo město. Potom by podle Weishauptové měli být zváni i čeští či rakouští pivovarníci. "Jakkoli je to škoda, jde o princip," uvedla.
vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání