úvod
homepage

Příloha k prohlášení Budvaru ze dne 1.3.2006 vytisknout článek

Přidáno: 2. března 2006  •  Autor:
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 4039x

Domnělý důkaz číslo 1:
Použitím hokejisty Milana Hniličky jako jednoho z protagonistů TV spotu došlo k porušení Olympijské charty, konkrétně jejího článku 41.

Jaká je skutečnost: Podle čl. 41 odst. 3 Olympijské charty platí zákaz využívání sportovců (účastníků olympiády) k reklamním účelům pouze po dobu trvání příslušných Olympijských her. To ostatně výslovně potvrdil i sám místopředseda ČOV Jiří Zedníček v rozhovoru pro časopis Týden z 6.2.2006, když řekl: „...zdržet se takové činnosti musejí pouze po dobu olympijských her. Na nominační období se taková pravidla nevztahují.“ Vysílání spotu s Milanem Hniličkou bylo od začátku naplánováno a také skutečně proběhlo v období od 3. do 6. února 2006, tedy ještě před zahájením olympiády. Kampaň pak pokračovala spoty, ve kterých již Milan Hnilička neúčinkoval. S ohledem na uvedenou skutečnost proto nemohlo ze strany Budějovického Budvaru dojít k porušení čl. 41 Olympijské charty. Argumentace ČOV je v tomto bodu proto zavádějící.

Domnělý důkaz číslo 2:
Budějovický Budvar použitím parafráze olympijské pochodně (zde je myšlen svazek několika zapálených hokejek, které v jednom ze spotů nesou hlavní protagonisté reklamy, Bob a Dave) porušil zákon č.60/2000 sb. o ochraně olympijských symbolik.

Jaká je skutečnost: Uvedený zákon (konkrétně ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) ve spojení s § 3) poskytuje zjevně ochranu pouze konkrétní olympijské pochodni, která je symbolem těch kterých Olympijských her. To mimo jiné výslovně vyplývá z čl. 13 odst. 2 Olympijské charty, podle které se olympijskou pochodní rozumí přenosná pochodeň (či její replika), schválená Mezinárodním olympijským výborem (MOV) a určená pro „hoření“ olympijského ohně. Již ze zběžného pohledu na přenosný oheň použitý v reklamě Budějovického Budvaru (tedy na svazek hokejek) je jednoznačné, že ani v nejmenším nepřipomíná oficiální, tedy zákonem chráněnou, pochodeň XX. Zimních olympijských her v Turíně. Navíc je z povahy věci zřejmé, že žádný zákon nemůže poskytovat výlučné oprávnění jedinému konkrétnímu subjektu (v tomto případě ČOV) k používání pochodně (přenosného ohně) jakožto obecně přijímaného symbolu poselství, sounáležitosti a společného cíle určité skupiny lidí. Každodenní život přináší bezpočet důkazů o tom, že pochodeň není vnímána výlučně jako symbol olympijských her (viz např. http://www.mmr.cz/index.php?show=001021320). Argumentace ČOV je proto i v tomto bodu účelová.

Domnělý důkaz číslo 3:
Sdělením „Budějovický Budvar n.p. není sponzorem Olympijských her ani Českého olympijského týmu“, které bylo uvedeno v závěru každého spotu vysílaného v průběhu olympiády, došlo k porušení zákona.

Jaká je skutečnost: Je více než všeobecně známo, že Budvar je dlouhodobým partnerem a sponzorem českého hokejového týmu. Vzhledem k účasti českého hokejového týmu na XX. Zimních olympijských hrách bylo účelem sdělení jednoznačně informovat diváky/spotřebitele, že Budvar není nijak napojen na Olympijské hry ani na Český olympijský tým. Vytýkat učiněnému preventivnímu opatření protiprávnost pro užití chráněných symbolů, je argumentací stejně absurdní, jako by nápis „kouření způsobuje rakovinu“ pod inzercí tabákového výrobku byl vykládán jako součást reklamního sdělení a tedy považován za propagaci kouření. S tímto stanoviskem souhlasil i Krajský soud v Českých Budějovicích, když v předběžném opatření konstatoval, že užití takovéhoto sdělení není protiprávní. Z uvedeného vyplývá, že i v tomto bodu je argumentace ČOV účelová.

Domnělý důkaz číslo 4:
Použitím výrazu Hokejiáda porušil Budvar zákon č 60/2000 sb. o ochraně olympijských symbolik.

Souhrn výsledků nezávislých právních rozborů

Jaká je skutečnost: Užitím výrazu „hokejiáda“ nemůže dojít k porušení zákona č. 60/2000 sb. Kořenem chráněného slova „olympiáda“ je totiž zcela jednoznačně výraz „olymp“. Kořen slova „hokejiáda“ (tedy výraz „hokej“) nemá s výrazem „olymp“ nic společného. Český jazyk nepochybně zná řadu slov s koncovkou „–iáda“, jejichž význam nemá s výrazem „olympiáda“ nic společného, ani žádnou související asociaci nevyvolá (např. spartakiáda, univerziáda, kuličkiáda, autogramiáda). Hokejiáda je jen dalším slovem v této řadě; slovní hříčkou, pod kterou si člověk znalý českého jazyka jednoznačně představí hokejovou soutěž, nikoli olympijské hry. Argumentace ČOV je tak i v tomto případě zavádějící.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání