úvod
homepage

Nealkoholické pivo – proč jeho obliba stále více roste vytisknout článek

Přidáno: 29. května 2006  •  Autor: Josef Vacl
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,13 hodnotících Hodnotících: 15 počet zobrazení Zobrazeno: 9259x

Na českém, ale i na mezinárodním pivním trhu se stále více prosazuje nealkoholické pivo. Po letech poměrně pomalého růstu spotřeby zaznamenáváme, že si tento druh piva stále víc a víc upevňuje svou pozici mezi spotřebiteli. Pokusme se odpovědět si na otáz

Ale nejprve malý historický exkurz. První pokusy vyrobit nápoj, který by především svou chutí připomínal pivo, ale neobsahoval alkohol, se objevily ve dvacátých a třicátých letech v USA v období prohibice. Dalším impulzem výroby je trvalý požadavek islámského světa mít k dispozici nápoj na bázi piva, ale striktně bez alkoholu a v neposlední řadě je to potřeba mít možnost napít se piva, a přitom dodržet restrikce konzumace alkoholu při řízení motorových vozidel.

Základním problémem, který limitoval spotřebu nealkoholického piva, byla především jeho kvalita, chuť a další vlastnosti, které ke skutečnému pivu neodmyslitelně patří. Technologie výroby nealkoholického piva bohužel neumožňovala vlastností ceněných a požadovaných právě u piva standardní provenience dosáhnout.

V tehdejším Československu na konci sedmdesátých let přísnější pohled na pivo (sice řazené do kategorie s nízkým objemem alkoholu, nicméně alkohol obsahující) a na jeho neslučitelnost s řízením vozidel nebo nutnost splňovat požadavky kladené na nápoj pro horké provozy (a přitom zachovat u piva obsah ceněných látek jako vysoký obsah minerálů, vitamínů a dalších zdraví prospěšných látek) vedly k tomu, že vznikla společenská poptávka po nealkoholickém nápoji (s obsahem alkoholu do 0,5 % obj.) na bázi piva, který by se chuťově běžným pivům co nejvíce přibližoval a byl určen především řidičům. S výzkumem a následně výrobou začal tým v Jihočeských pivovarech v Českých Budějovicích pod vedením výrobního náměstka a technologa Karla Bočka. Nápoj dostal název PITO, který vznikl spojením první a poslední slabiky slov PIvo a auTO. V roce 1975 byly vystaveny první 3000 hl PITA a v roce 1980 výstav PITA činil již cca 43 000 hl.

Výrobní postupy vycházejí ze dvou základních principů. Prvním z nich je úprava technologie tak, aby byla během výrobního procesu omezena produkce alkoholu. K dispozici je výběr surovin, úprava varního postupu, postupu kvašení, případně se použijí speciální kvasnice. V praxi je obvyklá kombinace uvedených možností. Výhodou tohoto postupu je, že není potřeba mít speciální zařízení. Druhou možností je odstranění alkoholu z hotového piva. Jsou k dispozici moderní metody vakuové destilace, dialýzy nebo reverzní osmózy. Výhodou tohoto řešení je možnost operativně reagovat na poptávku a vyrobit různě velké šarže bez ohledu na kapacity výrobního zařízení. Piva vyráběná těmito technologiemi se svou chutí i dalšími vlastnostmi blíží klasickým pivům a mnohdy jsou pro laiky k nerozeznání od běžných druhů. Přesto odborníci, např. Ing. Jiří Faměra z VÚPS, a. s., uvádějí, že nealkoholická piva se liší od běžných piv do jisté míry chutí, dále nižší pitelností neboli potřebou napít se dalšího piva, mají vyšší hořkost. Nižší stupňovitost má za následek vyšší obsah vody a k pocitu větší plnosti musíme přidat i nižší intenzitu vůně piva. Výhodou nealkoholických piv je nižší kalorická hodnota, běžná hodnota výčepního piva 140 kJ/100 ml je odstraněním alkoholu snížena na cca 80 kJ/100 ml. Touto hodnotou se přiřazuje „nealkoholické pivo“ do kategorie nápojů light.

Dalším momentem, který ovlivnil a ovlivňuje nárůst pití nealkoholického piva, je v řadě případů úspěšná marketingová strategie výrobců. Vedle reklamy a řady promyšlených kroků v oblasti podpory prodeje se na úspěchu podílí i mnohem větší dostupnost nápoje v restauračních zařízeních i obchodech, kultura jeho podávání od hospod až po restaurace nejvyšší úrovně. V neposlední řadě se organizují mezinárodní soutěže nealkoholických piv a právě piva české provenience na nich dosáhla řady úspěchů. Pochopitelně svou roli hraje i fakt, že dnes je na trhu k dispozici kolem 17–18 druhů nealkoholického piva. A noví výrobci, jak jsme byli informováni, na trh vstupují.

Existuje ještě jeden faktor, který možná zůstává nedoceněn, ale který nepochybně ovlivňuje objem konzumace nealkoholického piva. Dnes patří pití nealko piva ke společenským standardům a je do určité míry i symbolem odpovědného a ohleduplného postoje nejen k sobě, ale především u řidičů ke druhým.

Jak to tedy se spotřebou a výrobou nealkoholického piva u nás vypadá? Zatímco v roce 2000 vyrobily české pivovary 63 000 hl2 tohoto druhu piva, v loňském roce to bylo již 239 000 hl a reálný je předpoklad, že spotřeba dále poroste. Zvyšuje se i podíl tohoto piva na celkovém výstavu našich pivovarů. Ještě v roce 2000 byl podíl nealkoholického piva 0,65 % na celkovém výstavu a v roce 2005 byl téměř dvojnásobný a dosáhl 1,25 % celkového výstavu. Už několik let je nejrychleji se rozvíjejícím druhem piva u nás. V současnosti jej vyrábí 14 českých pivovarů a podle nejnovějších informací výrobu připravuje další pivovar s tím, že jeho produkt bude na trhu kolem počátku července. Dlužno připomenout, že nabídka na trhu je dále doplňována významnými importovanými značkami. Obliba nealkoholického piva je dána jeho výrazně vyšší kvalitou a stále větší podobností s pivem vyráběným běžnými technologiemi. Nealkoholické pivo mají rádi především řidiči nebo ti, kteří si chtějí dát pivo, ale z různých důvodů nemohou konzumovat nápoje obsahující alkohol.

Podle slov odborníků lze očekávat růst spotřeby nealkoholického piva. Podle Ing. Františka Krakeše, předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven, jsou to následující důvody: jeho kvalita, chuť i další vlastnosti se výrazně zlepšily, dobře slouží k uhašení žízně, mnohdy lépe než některé nealkoholické nápoje, a proto se stává nealkoholické pivo pro stále více řidičů rozumnou a bezpečnou alternativou neohrožující bezpečnost silničního provozu. Rovněž je důležitý fakt, že v nealkoholickém pivu zůstávají zachovány přednosti piva v podobě nutričních hodnot a zdraví prospěšných vlastností, a tak jsou tyto nápoje vhodným doplňkem pitného režimu.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 5 komentářů, poslední komentář: 09.12.2008 15:38 Komentovat
NEZLETILY KUKU09.12.2008 15:38
muže se prodat nealko pivo nezletilýýým??
báječný Colega30.05.2006 06:51
teď se toho chytnou úředníci a zanedlouho budou všude cedule KEFÍR ZA VOLANT NE!
RE: <18 mmako29.05.2006 22:20
Prodej nealka žádný legislativní předpis neomezuje... Jenom pro zajímavost - kefír,...
<18 ? Martin Štros29.05.2006 19:30
A mě by zase zajímalo, zda se nealko pivo (které ve skutečnosti obsahuje 0,5% alkoholu) smí...
Kolik lze vypít ? Béďa29.05.2006 16:57
Kolik nealko piv může řidič vypít, aby případně nenadýchal ?
Vyhledávání