úvod
homepage

Dogfish Head: Americký pivovar, který vsadil na sílu vytisknout článek

Přidáno: 12. května 2006  •  Autor: Tomáš Ventura
průměrné hodnocení Hodnocení: 1,74 hodnotících Hodnotících: 11 počet zobrazení Zobrazeno: 7124x

Pod pojmem americké pivo si většina Čechů představí světlounce žlutý mok z kukuřice a rýže nepříliš zajímavé chuti a vůně. Není divu, když trojice největších pivovarských kolosů ovládla s podobnými produkty přes 80 procent amerického trhu.

Na zbývající části ale pořád zbývá ještě dost místa pro 1400 dalších pivovarů a pivovárků, které dokáží uvařit i opravdové lahůdky.

Jedním z nich je například pivovar Dogfish Head z města Milton ve státě Delaware na východním pobřeží USA. Jeho zakladatel Sam Calagione začínal v polovině devadesátých let, kdy vařil pivo v malých objemech a experimentoval s různými chutěmi.



Sam Calagione během degustace svých piv v Pivovarském klubu v Křižíkově ulici v Praze. Foto: Zdeněk Matoušek.

Dnes se kapacita jeho pivovaru počítá na desítky tisíc hektolitrů ročně jeho produkce je vyprodána na dlouho dopředu. S klasickou představou amerického piva však má jen málo společného. Sam Calagione vsadil na silné speciály - hned šest druhů piv z Dogfish Head má přes 15 procent alkoholu, další se většinou pohybují mezi pěti a deseti procenty.

Takových piv lze jen obtížně vypít deset za večer, slouží spíš jako doprovod k vybraným jídlům. Dogfish Head proto třeba také svým zákazníkům přímo radí, ke kterým jídlům se které pivo z produkce pivovaru nejlépe hodí a jaké víno jím lze nahradit.

Příklad? Indian Brown Ale lze namísto vína z odrůdy Shiraz servírovat k uzeným masům či zvěřině, Chicory Stout nahradí Bordeaux u grilovaného kuřete a World Wide Stout s 18 procenty alkoholu snadno zastoupí portské při závěrečném dezertu.

S vínem mají silná piva z Dogfish Head ještě něco společného - cenu. Za lahev piva zaplatí zájemce nezřídka něco mezi deseti a dvaceti dolary.

Pro velké americké pivovary nenachází Sam Calagione příliš lichotivá slova. Podle něj se označováním svých piv jako pilsner hlásí k evropské tradici, realita je ale jiná. "Intenzivní reklamou přesvědčily Američany, že mají pít pivo, o kterém tvrdí, že je lehké a osvěžující. Ve skutečnosti je ale hlavně levné," říká.

Jako svou odpověď na tento trend uvařil něco, co nazývá "koncentrovanou verzí piva plzeňského typu". Pivo pod značkou Golden Shower je uvařené z plzeňského sladu a směsi žateckého a německého chmele. S devíti procenty alkoholu se sice vymyká tradičnímu pojetí českého ležáku, to ale budou moci brzy posoudit čeští pivaři sami. Speciální verzi piva Golden Shower totiž Sam Calagione připravil ve spolupráci s pivovarem Herold i pro tuzemský trh.

Autor je šéfredaktorem ekonomické rubriky iDNES.cz

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání