úvod
homepage

Malé zamyšlení v předvečer Velkého lahvového třesku vytisknout článek

Přidáno: 9. února 2006  •  Autor: Jiří Kaňa
průměrné hodnocení Hodnocení: 1,43 hodnotících Hodnotících: 25 počet zobrazení Zobrazeno: 5912x

Velké pivovary chystají masivní obměnu svých vratných lahví. Můžeme se těšit na nový svěží design a větší pestrost na trhu s vratnými obaly. Je to však důvod jenom k radosti?

Když loni na podzim přišel Budvar s novými zelenými lahvemi, dalo se předpokládat, že nezůstane dlouho sám. Ten očekávaný moment, kdy nové lahve zavádějí i ostatní velké pivovary, nastává právě teď.

Jako první v této nové vlně oznámil obměnu svých lahví Staropramen. Jeho nová lahev je nikterak překvapivě zelená a s delším hrdlem. Tedy velmi podobná lahvi Budvarské nebo Prazdrojovské. Další na řadě má být co nevidět Starobrno, údajně rovněž se zelenou lahví. Nové lahve slibuje i společnost Plzeňský Prazdroj, přesnou podobu jejich prý nevšedního designu si zatím nechává pro sebe. Nastává tedy situace, že v nových originálních lahvích bude prodávána velká většina tuzemského lahvového piva.



Pivovary do této generační výměny investují desítky milionů, dají se proto očekávat velké reklamní kampaně. Lze předpokládat, že jejich hlavní myšlenkou bude spojení exkluzivního obsahu s exkluzivním obalem. Ano, nové obaly skutečně působí exkluzivně, jsou totiž nové a neokoukané. Vzpomínáte na kdysi „exkluzivní“ NRW lahve?

Jednu „lahvovou revoluci“ už jsme tu před deseti lety měli. Tehdy Plzeňský Prazdroj přešel na do té doby ne tolik rozšířené NRW lahve, eurolahve začal vykupovat za desetník a tato cena se postupně ustálila i v maloobchodních výkupnách lahví. A děly se věci! Do problémů se dostaly zejména menší pivovary, které byly pod tlakem situace donuceny za cenu velkých nákladů rychle přejít od eurolahví na lahve typu NRW. Asi není třeba dodávat, že tím u nich Prazdroj na oblibě nezískal.

Ovšem to, co je na spadnutí (resp. už padá a valí se), je ve srovnání s tehdejší generační výměnou mnohem závažnějším otřesem. Před deseti lety to byl sice šok, ale zůstala alespoň zachována unifikace vratného pivního skla.

Výhody unifikace jsou zjevné, zejména nižší náklady na systém, kdy odpadají logistické problémy i nutnost třídění lahví. Dnes je však některým pivům unifikovaný obal poněkud těsný. Cena za jejich nový kabát ale může být vysoká a pravděpodobně ji zaplatí někdo jiný. Systém s mnoha druhy lahví se jistě prodraží. Pravděpodobně se také bude více dařit pivu v nevratných obalech. To vše se časem musí promítnout do ceny piva. Podle mého názoru to navíc odnesou nepříjemnostmi hlavně menší pivovary.

Dalším rozdílem oproti situaci před deseti lety je totiž mnohem větší síla obchodních řetězců, se kterými je třeba počítat. Tito mamuti se, jak známo, s nikým nemazlí a o své náklady se rádi dělí s dodavateli. Čím menší hráč na trhu, tím méně zajímavý pro řetězce. Proto v nich už dnes piva některých menších výrobců nenajdeme. Malé pivovary se teď ale díky svému podílu na trhu lahvových piv dostanou do situace, kdy řetězcům kromě nižšího obratu „nabídnou“ i menšinový obal. Který ovšem řetězce budou muset podle zákona zase vykupovat. Do čehož se jim jistě bude hodně chtít... Vykoupené obaly je navíc potřeba vytřídit, nejlépe rovnou ve výkupně. To samozřejmě něco stojí. A z toho všeho kouká spousta nepříjemností.

Je vcelku předvídatelné, že si to menší pivovary budou vykládat jako zákeřnou formu boje těch větších proti nim. Takže očekávejme různé třenice a mediální přestřelky, možná i volání po legislativních úpravách výkupu lahví. Které ale zřejmě stejně nic nevyřeší, protože všechno se dá obejít. A upírat pivovarům právo na obal, který považují za nejlepší, je taky nesmysl.

Situace „enerwéčkařů“ teď jistě nebude jednoduchá. Nemusí ale vyústit tragicky, jak budou jistě mnozí naznačovat. Troufám si ale tvrdit, že to od nich bude vyžadovat chytrý a jednotný postup.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 41 komentářů, poslední komentář: 21.02.2006 13:50 Komentovat
Už je to tady Tomáš Maier21.02.2006 13:50
Nejenom, že už jsem v prodeji viděl Braník 12° (Carrefour v Praze u Anděla), ale ve stejné...
díky Martin Štros18.02.2006 18:09
Dík za info, no tak to mám zrovna na druhý straně Prahy, bohužel, ale tak někdy až tim...
To: PX Ondra Koucký18.02.2006 17:16
CKT v Braniku nejsou od tratě vidět - jsou poměrně hluboko zapuštěné kvůli památkářům...
u sousedů Jan18.02.2006 13:33
Ve čtvrtek jsem se vrátil ze Slovenska a všechny "globál" jsou tam zelené a aby se to...
Louny PX18.02.2006 12:34
Delvita P4 Budějovická (býv. Prior). 10ka i 12ka. Mají ho celkem často, dojde jen občas.
dotaz na PX Martin Štros17.02.2006 20:21
Braník 12 už je pár dní v obchodem jako lahváč, viděl jsem ho v Tescu a Intersparu....
RE: Vyhody a nevyhody pro male pivovary Honza17.02.2006 14:01
nemyslim si,ze by slo tak rychle. Samy retezce preci pouzivaji NRW lahve a neumim si...
RE: Vyhody a nevyhody pro male pivovary Míra17.02.2006 13:42
..."Tudiz nejmene rok z toho budou mit vlastne zisk..." ...no a pak je nakonec kvuli novym lahvim...
Vyhledávání