úvod
homepage

Fenomén českého piva táhne jeho vývoz vytisknout článek

Přidáno: 24. srpna 2006  •  Autor: Josef Vacl
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,75 hodnotících Hodnotících: 8 počet zobrazení Zobrazeno: 6928x

České pivovary pokračují v růstu výstavu a vývozu piva i v prvním pololetí letošního roku. Celkový výstav dosáhl výše 9 554 430 hl, což je o 4,44 % více než za stejné období loni.

Nejvíce piva vyrobila pivovarská skupina Plzeňského Prazdroje, a. s., na dalším místě zůstávají Pivovary Staropramen, a. s., a třetí je Budějovický Budvar, n. p. Zatímco výstav pro tuzemsko vzrostl o dvě procenta a činil téměř 7,85 milionu hl, export si nadále udržuje vysokou dynamiku, vzrostl o 17 % a dosáhl úrovně 1,707 milionu hl. Jeho podíl se zvýšil z necelých 16 % v pololetí loňského roku na téměř 18 % letos. Ve skladbě odběratelských zemí nedošlo k výraznějším změnám. Nadále je nejvíce českého piva exportováno do Německa, podíl přesáhl 40 % celkového exportu, a dále na Slovensko. Nejdynamičtější nárůst zaznamenáváme z významných objemů na Ukrajinu, dále do Belgie, Finska, Švédska a na ruský trh. Naopak, méně se vyvezlo do USA a do Velké Británie.

„Pololetní výsledky potvrzují trend posledních let: pokračuje růst výroby českého piva a roste především jeho export. Prakticky všechny české průmyslové pivovary část své produkce vyvážejí a potvrzují tím proexportní charakter našeho pivovarství,“ uvedl Ing. František Krakeš, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. „Pověst českého piva v zahraničí výrazně napomáhá jeho exportu i jeho spotřebě u nás, kde řady domácích ctitelů každoročně rozšiřují i zahraniční turisté,“ dodal Ing. František Krakeš.

Z jednotlivých druhů piva roste doma obliba ležáků, i když nejvíce se stále konzumují výčepní piva. Nejdynamičtěji roste spotřeba nealkoholických piv, kterých bylo v prvním pololetí vystaveno o 21 % více než ve stejném období roku 2005, a tempo se ve srovnání s předchozími roky dál zvyšuje. S přijetím nového silničního zákona se očekává další nárůst produkce, jak ukazují předběžná čísla z letošního července.

V hlavní sezoně v období od května do září pořádají české pivovary řadu společenských, kulturních a zábavných akcí nebo se na jejich organizaci aktivně podílejí. Častěji než dříve se tak děje ve spolupráci s městy a obcemi, kde pivovary sídlí, často však i tam, kde již dnes pivovary nejsou. Programy zahrnují koncerty, soutěže a další formy zábavy. Konají-li se v pivovarech nebo jejich blízkosti, nabízejí pivovary příležitost prohlédnout si technická a technologická zařízení pro výrobu piva. Na letošní rok většina ze 38 subjektů působících na českém pivním trhu naplánovala přes 200 akcí a odhaduje se, že se jich zúčastní půl milionu až 600 000 návštěvníků.

Vzestup zaznamenala i produkce českých sladoven. Pivovarské sladovny, kterých je 17, a 16 obchodních sladoven vyprodukovalo v prvním pololetí 266 069 t sladu, což je o necelá 2 procenta více než za stejné období roku 2005. Vyvezlo se 51, 4 % produkce sladoven, což je o téměř 19 % více než loni. Největšími odběrateli jsou tradičně Polsko, Rumunsko, Německo, dále Kuba, Slovinsko a Rakousko. Mezi zeměmi, kam nově vyvážíme český slad, je také Ukrajina, Velká Británie a Kypr.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 1 komentář, poslední komentář: 28.08.2006 10:59 Komentovat
Odkaz na starší článek Zbyněk Holan28.08.2006 10:59
Podívejte se, kdo máte zájem o pivovar Březnice na starší článek. Je z 28.6. "Herold -...
Vyhledávání